Η παιδαγωγική του οπτικού πολιτισμού και η έννοια της παιδικής ηλικίας: αντιλήψεις περί παιδικής ηλικίας και δεξιότητες ανάλυσης οπτικών αναπαραστάσεων παιδικής ηλικίας μαθητών/τριών Στ΄ Δημοτικού

Περίληψη

Η Παιδαγωγική του Οπτικού Πολιτισμού (Π.Ο.Π.) συνιστά αναδυόμενο εκπαιδευτικό παράδειγμα για την εικαστική αγωγή. Επιδιώκει την ικανοποίηση των νέων εκπαιδευτικών αναγκών που προκάλεσαν οι αλλαγές στη σύγχρονη καθημερινότητα, στη μεταμοντέρνα τέχνη και στις θεωρήσεις για την επεξήγηση της πραγματικότητας και του πολιτισμού (Οπτικές Πολιτισμικές Σπουδές-θεωρία μεταμοντερνισμού, κριτική θεωρία). Προτείνει τα έργα του οπτικού πολιτισμού (έργα τέχνης και έργα της δημοφιλούς κουλτούρας) να μελετώνται βάσει εννοιών όπως η έννοια της παιδικής ηλικίας. Να θεωρούνται οπτικές αναπαραστάσεις των κοινωνικών λόγων μιας κοινωνίας που συγκροτούν το περιεχόμενο της έννοιας. Οι κοινωνικοί λόγοι που διαθέτει μια κοινωνία συνιστούν συστήματα σκέψης, ιδεολογίες που αποδίδουν στην έννοια συγκεκριμένα χαρακτηριστικά, όρια, κοινώς αποδεκτές αλήθειες και πρακτικές. Επίσης, επηρεάζουν τις αντιλήψεις και τις συμπεριφορές όλων των μελών της κοινωνίας, διακινούνται ποικιλοτρόπως και μεταβάλλονται στο πέρασμα του ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

Visual Culture Pedagogy (V.C.P.) is an emerging educational paradigm for art education. It seeks to satisfy the new educational needs caused by the changes in contemporary everyday life, in the postmodern art and in the considerations for the explanation of reality and culture (Visual Cultural Studies-postmodernist theory, critical theory). It proposes visual culture’s works (works of high art and of popular culture) to be studied based on concepts such as the concept of childhood. Visual works are considered as visual representations of the social discourses of a society which constitute the content of the concept. Social discourses are thought systems, ideologies that give to the concept specific features, boundaries, commonly accepted truths and practices. Also, they affect the conceptions and attitudes of all society’s members, they are distributed in a variety of ways and are changed over time. The vast range of visual works depicting childhood are visual representations of variou ...
περισσότερα
Η διατριβή είναι δεσμευμένη από τον συγγραφέα  (μέχρι και: 3/2021)
Το πλήρες κείμενο της διατριβής είναι διαθέσιμο σε έντυπη μορφή από τη Βιβλιοθήκη Επιστήμης και Τεχνολογίας του ΕΚΤ
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/42683
ND
42683
Εναλλακτικός τίτλος
Visual culture pedagogy and the concept of childhood: sixth-grade students’ conceptions of childhood and their skills in analyzing visual representations of childhood
Συγγραφέας
Φακίδου, Αναστασία Σωτήριος
Ημερομηνία
2018
Ίδρυμα
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας. Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών . Τμήμα Παιδαγωγικό Προσχολικής Εκπαίδευσης
Εξεταστική επιτροπή
Μαγουλιώτης Απόστολος
Μπονώτη Φωτεινή
Καλδή Σταυρούλα
Παπαδοπούλου Μαρία
Πεχτελίδης Ιωάννης
Βάος Αντώνιος
Δέδος Ζήκος
Επιστημονικό πεδίο
Κοινωνικές Επιστήμες
Εκπαίδευση
Ανθρωπιστικές Επιστήμες
Τέχνες
Λέξεις-κλειδιά
Παιδαγωγική του Οπτικού Πολιτισμού; Κοινωνικοί λόγοι περί παιδικής ηλικίας; Οπτικές αναπαραστάσεις κοινωνικών λόγων περί παιδικής ηλικίας; Αντιλήψεις μαθητών/τριών περί παιδικής ηλικίας; Δεξιότητες μαθητών/τριών στην ανάλυση οπτικών αναπαραστάσεων παιδικής ηλικίας σε έργα τέχνης και διαφημίσεις; Οπτική σημείωση; Εικαστική αγωγή; Διδακτική εικαστικών τεχνών; Ιστορία τέχνης; Ανάλυση περιεχομένου; Κριτική ανάλυση λόγου
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
3, xx, 536 σ., εικ., πιν., σχημ., γραφ.