Περίληψη
Η παγκοσμιοποίηση των οικονομιών, η απελευθέρωση των αγορών και η ιδιωτικοποίηση των κρατικών μονοπωλίων κατά τις δύο τελευταίες δεκαετίες του 20ου αιώνα, μετέβαλαν σημαντικά τον τρόπο λειτουργίας των επιχειρήσεων και των αγορών συνολικά. Η δημιουργία ενός περίπλοκου ανταγωνιστικού περιβάλλοντος, ενέτεινε την ανάγκη για έλεγχο του τρόπου λειτουργίας των επιχειρήσεων, αλλά και την ανάγκη για κατανόηση του ανταγωνισμού.Τα παραδοσιακά χρηματοοικονομικά εργαλεία (δείκτες κερδοφορίας, απόδοσης επενδύσεων και άλλοι), που ιστορικά αποτέλεσαν την κυριότερη πηγή πληροφόρησης των διοικητικών στελεχών, αποδείχτηκαν περιορισμένης δυνατότητας εν συγκρίσει με τις πραγματικές ανάγκες της αγοράς. Σύντομα, οι ερευνητές διαπίστωσαν πως η πίεση για άμεση χρηματοοικονομική αποδοτικότητα μπορεί να οδηγήσει σε βραχυπρόθεσμη χρηματοοικονομική απόδοση αλλά αυτό μπορεί να υπονομεύσει τη δυνατότητα της εταιρείας να παράγει μελλοντική οικονομική αξία, μέσω της ανάπτυξης στοιχείων της, όπως η οργανωσιακή κουλτού ...
Η παγκοσμιοποίηση των οικονομιών, η απελευθέρωση των αγορών και η ιδιωτικοποίηση των κρατικών μονοπωλίων κατά τις δύο τελευταίες δεκαετίες του 20ου αιώνα, μετέβαλαν σημαντικά τον τρόπο λειτουργίας των επιχειρήσεων και των αγορών συνολικά. Η δημιουργία ενός περίπλοκου ανταγωνιστικού περιβάλλοντος, ενέτεινε την ανάγκη για έλεγχο του τρόπου λειτουργίας των επιχειρήσεων, αλλά και την ανάγκη για κατανόηση του ανταγωνισμού.Τα παραδοσιακά χρηματοοικονομικά εργαλεία (δείκτες κερδοφορίας, απόδοσης επενδύσεων και άλλοι), που ιστορικά αποτέλεσαν την κυριότερη πηγή πληροφόρησης των διοικητικών στελεχών, αποδείχτηκαν περιορισμένης δυνατότητας εν συγκρίσει με τις πραγματικές ανάγκες της αγοράς. Σύντομα, οι ερευνητές διαπίστωσαν πως η πίεση για άμεση χρηματοοικονομική αποδοτικότητα μπορεί να οδηγήσει σε βραχυπρόθεσμη χρηματοοικονομική απόδοση αλλά αυτό μπορεί να υπονομεύσει τη δυνατότητα της εταιρείας να παράγει μελλοντική οικονομική αξία, μέσω της ανάπτυξης στοιχείων της, όπως η οργανωσιακή κουλτούρα. Τα κέρδη εξακολουθούν να θεωρούνται σημαντικά, αλλά ο τρόπος που αυτά επιτυγχάνονται στο σύγχρονο παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον θεωρείται σημαντικότερος, καθώς οι επιχειρήσεις ανταγωνίζονται όχι για την «πρωτιά», αλλά για μακροπρόθεσμη διατήρηση του ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος.Οι τηλεπικοινωνιακοί πάροχοι, όπως και κάθε είδους επιχείρηση, καλούνται να λάβουν υπόψη τους τις μεταβολές στο πλαίσιο αποτελεσματικότητας της λειτουργίας και να ενσωματώσουν στην επιχειρηματική τους διοίκηση «μαλακού τύπου» παράγοντες, όπως η οργανωσιακή κουλτούρα. Τα ερωτήματα που καλούνται οι διοικούντες να απαντήσουν σχετίζονται με την κατανόηση των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών του οργανισμού τους και το κατά πόσο αυτά συμβαδίζουν με την επιθυμητή επιχειρηματική στρατηγική – στόχευση, το βαθμό εναρμόνισης τους με τις επικρατούσες συνθήκες του ανταγωνισμού. Επιπλέον, η κατανόηση της λειτουργίας της ηγεσίας, αποτελεί κεντρικό στοιχείο όσον αφορά τη σύγχρονη διοικητική επιστήμη, καθώς επιχειρείται να καθοριστεί το πλαίσιο στο οποίο ο σύγχρονος μάνατζερ διαμορφώνει τις δομές λειτουργίας μίας επιχείρησης, αλλά και τις σχέσεις της με τους «εξωτερικούς» εταίρους (πελάτες, προμηθευτές, ανταγωνιστές, κράτος). Επιπροσθέτως, διοικούντες τηλεπικοινωνιακών οργανισμών και ρυθμιστές πρέπει να μπορούν να κατανοήσουν πως στοιχεία όπως το οργανωσιακό μέγεθος και ηλικία επιδρούν πάνω στους εργαζομένους και του τρόπου που αντιλαμβάνονται την εργασία τους, ώστε να αναπτύξουν τις δομές εκείνες που επιτυγχάνουν το μέγιστο λειτουργικό αποτέλεσμα και πως αυτό καταγράφεται μέσω των κυριότερων δεικτών χρηματοοικονομικής αποτελεσματικότητας.Στα πλαίσια αυτά, πραγματοποιήθηκε η καταγραφή και αποτύπωση της οργανωσιακής δομής, των επιχειρησιακών στοχεύσεων και των υφιστάμενων δεικτών στην ελληνική αγορά τηλεπικοινωνιών, προκειμένου να διαμορφωθεί ένα ολοκληρωμένο προφίλ της εν λόγω αγοράς. Η επιλογή του τηλεπικοινωνιακού κλάδου, ως αντιπροσωπευτικού, πραγματοποιήθηκε καθώς αυτός συγκεντρώνει ουσιώδη οργανωσιακά και επιχειρηματικά χαρακτηριστικά, που εύκολα μπορούν να υποβληθούν σε διεθνείς συγκρίσεις. Η αγορά χαρακτηρίζεται από ελεύθερο και έντονο ανταγωνισμό, ενώ τυχόν εμπόδια εισόδου δεν υφίστανται. Οι παγκόσμιες τεχνολογικές, οικονομικές και ρυθμιστικές εξελίξεις επηρεάζουν άμεσα την αγορά, ενώ φαινόμενα εξαγορών – συγχωνεύσεων – στρατηγικών συμμαχιών, επαναπροσδιορίζουν τις δομές της. Το τηλεπικοινωνιακό προϊόν, αποτελεί βασικό καταναλωτικό και επιχειρηματικό αγαθό, τουλάχιστον για τις ανεπτυγμένες και αναπτυσσόμενες χώρες, ενώ ο βαθμός χρήσης τηλεπικοινωνιών οριοθετεί βάσει μελετών τις οικονομικές δυνατότητες (σε όρους Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος) των εν λόγω χωρών. Τέλος, η τηλεπικοινωνιακή αγορά είναι ώριμη, καθώς έχει συντελεστεί το πέρασμα της από τους καθαρά ποσοτικούς – χρηματοοικονομικούς δείκτες, σε ένα πολυπαραγοντικό σύστημα που περιλαμβάνει ποσοτικούς και ποιοτικούς δείκτες, οι οποίοι επιτρέπουν την εξαγωγή συμπερασμάτων όχι μόνο για το «πόσο» επιτυχημένη μπορεί να χαρακτηριστεί μια επιχειρησιακή μονάδα, αλλά και το «πως» το επιτυγχάνει αυτό. Για την καταγραφή της οργανωσιακής δομής και των επιχειρησιακών στοχεύσεων της αγοράς τηλεπικοινωνιών, μελετήθηκε η οργανωσιακή κουλτούρα των τηλεπικοινωνιακών παρόχων σταθερής και κινητής τηλεφωνίας, καθώς και οι μεταξύ τους αλληλεπιδράσεις. Στόχος υπήρξε ο προσδιορισμός των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών: α) της κάθε εταιρείας, β) του κάθε κλάδου (κινητής – σταθερής τηλεφωνίας) και γ) της αγοράς συνολικά. Η οργανωσιακή δομή, η επιχειρησιακή στόχευση και οι δείκτες αποδοτικότητας προσδιορίζονται μέσα από την αλληλεξαρτώμενη σχέση της οργανωσιακής κουλτούρας με μεγέθη όπως:•ο βαθμός ανταγωνισμού στην αγορά, •ο χαρακτήρας της ηγεσίας,•το μέγεθος της επιχείρησης, •η ηλικία της επιχείρησης, •ο προσανατολισμός στην αγορά της επιχείρησης και •δείκτες επίδοσης της επιχείρησης.Όλα τα ανωτέρω προσδιορίζονται υπό το πρίσμα του καθορισμού στρατηγικών ή / και επιχειρηματικών πρακτικών που θα επιτρέψουν στους ερευνητές να πραγματοποιήσουν διεθνείς συγκρίσεις, στα διοικητικά στελέχη των επιχειρήσεων να ασκήσουν με αποτελεσματικότητα τα καθήκοντα τους και στον ρυθμιστή να προσδιορίσει μέτρα για την επίτευξη μεγαλύτερου βαθμού ανταγωνιστικότητας με βάση τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της αγοράς.
περισσότερα
Περίληψη σε άλλη γλώσσα
During the last two decades of the 20th century, economies’ globalization, markets’ deregulation and the privatization of governmental monopolies, have significantly changed the way companies and markets, work. The new, complicated competitive environment intensified the need for operational control, but moreover the need for comprehension of the competition.Historically, the traditional financial tools (profit indexes, return of investment, etc.), which have been the most important source of information for the administrative executives, proved to face limitations compared to the market needs. Scientists realized that the pressure for immediate financial profitability could lead to short-term results, but this could undermine the company’s ability to produce future economic value, through the sustainable development of elements, such as organizational culture. In the modern, globalized, business environment, where firms compete for a sustainable competitive advantage, profits are stil ...
During the last two decades of the 20th century, economies’ globalization, markets’ deregulation and the privatization of governmental monopolies, have significantly changed the way companies and markets, work. The new, complicated competitive environment intensified the need for operational control, but moreover the need for comprehension of the competition.Historically, the traditional financial tools (profit indexes, return of investment, etc.), which have been the most important source of information for the administrative executives, proved to face limitations compared to the market needs. Scientists realized that the pressure for immediate financial profitability could lead to short-term results, but this could undermine the company’s ability to produce future economic value, through the sustainable development of elements, such as organizational culture. In the modern, globalized, business environment, where firms compete for a sustainable competitive advantage, profits are still thought to be important, but the way they are obtained, is considered to be first priority.Telecommunications providers should take into consideration these operational changes, and to adopt, “soft core” factors, such as organizational culture. Managers should be able to give solutions in problems related to the coordination between organizational characteristics and desirable business strategy, as well as to answer the question how this coordination can prevail intensive market competition. Furthermore, understanding leadership’s role is of high importance, in order to understand the way managers formulate operational structures and the relationships with “external” associates (customers, suppliers, competitors and state). Moreover, managers and regulators should have the ability to understand how organizational characteristics, such as size and age, affect perceived work conditions, so as to develop financially effective structures and to obtain the best operational result. Under these circumstances, telecommunication industry has been selected, in order to understand and present its organizational structure, operational strategy and its main business indexes. The specific industry has been chosen as a representative of the whole market because of its substantive organizational and business characteristics that permit international comparisons. The market is characterized by free and intense competition, while no entry barriers exist. The technological, economic and regulatory developments affect directly the market, and phenomena of acquisitions, mergers and strategic alliances redefine its boundaries. In most developed as long as in the developing countries, telecommunication product is a validated entrepreneurial and consumable product, while its usage can determine the countries’ overall economic potentials (in terms of Gross Domestic Product), according to several studies. Finally, the telecommunications market is mature, as it has made its way from quantitative financial indexes to a multifactoral system, which consists of both quantitative and qualitative indexes. This fact allows conducting research; in order to conclude about a firm’s competiveness and business success, but moreover on how these can be achieved. Organizational structure and operational strategy, have been determined by measuring fixed and mobile operators’ organizational culture, along with their in between interactions. The study’s aim is to understand the specifications of: a.) each company, b.) each industry (fixed-mobile telephony) and c.) the market as a whole. Organizational structure, operational strategy and efficiency indexes are determined through the interdependent relationship between organizational culture and:•market’s competition level,•leadership’s character,•company’s size,•company’s age,•market orientation and•performance indexes. All these are examined in order to determine strategies or / and business practices that will enable: researchers to make international comparisons, administrative executives to practice effectively their duties and regulators to define measures for attaining a better level of competition, according to market’s characteristics.
περισσότερα