Χωρικότητες του ανοίκειου: η κινηματογραφική ποιητική του Andrei Tarkovsky

Περίληψη

Στόχος της διατριβής είναι η ανάδειξη της έννοιας του ανοίκειου ως επίκεντρου της κινηματογραφικής ποιητικής του Andrei Tarkovsky. Μέσα από τη λεπτομερή ανάλυση παραδειγματικών σκηνών από το έργο του σκηνοθέτη διερευνώνται οι τρόποι με τους οποίους η χρήση συγκεκριμένων κινηματογραφικών μηχανισμών δίνει τη δυνατότητα σε ορισμένα τυπικά χαρακτηριστικά του ανοίκειου να λάβουν χωρική έκφραση. Εξετάζοντας τη φροϋδική έννοια του ανοίκειου μέσα από το πρίσμα της ανοικείωσης των Ρώσων φορμαλιστών και της μεταγενέστερης νεοφορμαλιστικής κινηματογραφικής θεωρίας, η μέθοδος που ακολουθεί η προκειμένη έρευνα για την ανάλυση των ταινιών του Tarkovsky εστιάζει στη συστηματική εξέταση των ενδοκινηματογραφικών/μορφολογικών στοιχείων που τις συγκροτούν. Μέσω της ανάλυσης συγκεκριμένων κινηματογραφικών τεχνικών που αφορούν στην αφήγηση και στο στιλ των προς ανάλυση ταινιών, εντοπίζονται οι μηχανισμοί εκείνοι που λειτουργούν ως φορείς ανοικείωσης. Σύμφωνα με τους μηχανισμούς αυτούς περιγράφονται οκτώ δι ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

The aim of this dissertation is to highlight the concept of the uncanny as the centre of Andrei Tarkovsky’s cinematic poetics. Through detailed analysis of exemplary scenes gleaned from the director’s work, we investigate the ways through which the use of specific cinematic mechanisms enables certain typical uncanny characteristics to be expressed spatially. By examining the freudian concept of the uncanny through the prism of Russian formalists’ defamiliarization and the later neoformalist film theory, the method of this research regarding Tarkovsky’s films analysis focuses on the systematic examination of the formal elements that constitute them. Through the analysis of specific cinematic techniques that concentrate on the narration and style of the films in question, we identify the mechanisms that function as bearers of defamiliarization. According to those mechanisms, we delineate eight different spatialities that produce the feeling of uncanny and, based on those, we examine Tark ...
περισσότερα

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/42336
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/42336
ND
42336
Εναλλακτικός τίτλος
Uncanny spaces: the poetics of Andrei Tarkovsky's cinema
Συγγραφέας
Αλετράς, Άγγελος (Πατρώνυμο: Παναγιώτης)
Ημερομηνία
2017
Ίδρυμα
Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο (ΕΜΠ). Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών. Τομέας ΙΙΙ : Αρχιτεκτονικής Γλώσσας, Επικοινωνίας και Σχεδιασμού
Εξεταστική επιτροπή
Σταυρίδης Σταύρος
Αγγελίδη Αντουανέττα
Παπασταθόπουλος Ευστάθιος
Μωραΐτης Κωνσταντίνος
Παρμενίδης Γεώργιος
Δαγκλίδης Αντώνιος
Στεφανή Ευανθία
Επιστημονικό πεδίο
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και Τέχνες
Τέχνες (Τέχνες, Ιστορία της Τέχνης, Ερμηνευτικές Τέχνες, Μουσική)
Άλλες Ανθρωπιστικές Επιστήμες
Λέξεις-κλειδιά
Ταρκόφσκι; Ανοίκειο; Ανοικείωση; Φορμαλισμός; Κινηματογραφικός χώρος
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
2, viii, 284 σ., εικ.
Ειδικοί όροι χρήσης/διάθεσης
Το έργο παρέχεται υπό τους όρους της δημόσιας άδειας του νομικού προσώπου Creative Commons Corporation:
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
Σχετικές εγγραφές (με βάση τις επισκέψεις των χρηστών)