Η αφήγηση στην τηλεοπτική ειδησεογραφία: ανάλυση και αξιοποίησή της για έναν κριτικό σχολικό γραμματισμό

Περίληψη

Σκοπός της διατριβής ήταν η γνωσιακή αφηγηματολογική ανάλυση των «σκληρών» τηλεοπτικών ειδήσεων ως πολυτροπικών αφηγήσεων και ο σχεδιασμός εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων που εξυπηρετούν τον κριτικό σχολικό γραμματισμό. Εξετάσαμε τα χαρακτηριστικά του μιντιακής επικοινωνίας και ειδικότερα του τηλεοπτικού ειδησεογραφικού λόγου των «σκληρών ειδήσεων», όπως τα έχει αναγνωρίσει η κριτική προσέγγιση, καθώς και τις προτεινόμενες τυπολογίες των τηλεοπτικών ειδήσεων. Στη συνέχεια παρουσιάσαμε αναλυτικά τα μοντέλα ανάλυσης της αφήγησης και τους περιορισμούς τους ενώ παρουσιάσαμε το πλαίσιο της γνωσιακής αφηγηματολογίας και τα εργαλεία ανάλυσης που αυτή υιοθετεί. Ακόμη αναφερθήκαμε αναλυτικά στην έννοια του κριτικού γραμματισμού. Στη συνέχεια, αναλύσαμε δείγμα 85 είδησεων ατυχημάτων-εγκλημάτων όσο και ποιλιτικο-οικονομικών με τα εργαλεία της γνωσιακής αφηγηματολογίας και γνωσιακής γλωσσολογίας, ώστε να αναδειχθούν οι γνωσιακοί (γλωσσικοί και πολυτροπικοί) μηχανισμοί κατασκευής της αφηγηματικής σημα ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

The aim of the present thesis was the cognitive narratological approach of “hard” TV news multimodal discourse and the design of pedagogical activities serving critical literacy. We examined the characteristics of mass media communication and more specifically of TV news discourse as defined by critical approaches. We also presented the proposed typologies of TV news texts. Then we presented the available linguistic models of analyzing narrative discourse and discussed their limitations with respect to analyzing TV news narratives. Furthermore, we presented the framework of cognitive narratology and its analytical tools and also discussed its relevance for analyzing TV news as multimodal narratives. Moreover, we extensively referred to the concept of critical literacy. Then we analyzed a corpus of 85 “hard” TV news items in order to scrutinize the cognitive (linguistic and multimodal) mechanisms of narrative meaning construction and the role of the Voice-Over reporter as a narrator, i. ...
περισσότερα

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/42219
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/42219
ND
42219
Εναλλακτικός τίτλος
Analysis of TV news narratives and its application for critical literacy
Συγγραφέας
Κεφαλίδου, Σοφία (Πατρώνυμο: Αναστάσιος)
Ημερομηνία
2017
Ίδρυμα
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ). Σχολή Οικονομικών και Πολιτικών Επιστημών. Τμήμα Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ
Εξεταστική επιτροπή
Πολίτης Περικλής
Βαλιούλη Μαρία
Κακαβούλια Μαρία
Αθανασιάδου-Γεροθανάση Αγγελική
Αρχάκης Αργύρης
Στάμου Αναστασία
Κουτσογιάννης Δημήτριος
Επιστημονικό πεδίο
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και ΤέχνεςΓλώσσα και Λογοτεχνία
Κοινωνικές ΕπιστήμεςΜΜΕ και Επικοινωνίες
Λέξεις-κλειδιά
Γνωσιακή αφηγηματολογία; Γνωσιακή γλωσσολογία; Αφηγηματολογία; Πολυτροπικότητα; Εννοιακή μεταφορά; Εννοιακή μίξη; εννοιακή μετωνυμία; Κριτικός γραμματισμός; Θεωρία της αφήγησης; τηλεοπτικές ειδήσεις
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
xix, 653 σ., εικ., πιν., σχημ.
Ειδικοί όροι χρήσης/διάθεσης
Το έργο παρέχεται υπό τους όρους της δημόσιας άδειας του νομικού προσώπου Creative Commons Corporation:
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
Σχετικές εγγραφές (με βάση τις επισκέψεις των χρηστών)