Περίληψη
Η αγορά διάλυσης πλοίων είναι μια από τις τέσσερις κύριες αγορές της διεθνούς ναυτιλίας (οι άλλες τρεις είναι η αγορά ναύλων, η αγορά μεταχειρισμένων πλοίων και η αγορά νεότευκτων) και αφορά το τελευταίο στάδιο της ζωής των πλοίων του παγκόσμιου εμπορικού στόλου. Ο ρόλος της είναι ιδιαίτερα σημαντικός για τη ναυτιλία καθώς αποτελεί τον κύριο μηχανισμό που προσαρμόζει την προσφορά πλοίων στις ανάγκες της ζήτησης για υπηρεσίες θαλάσσιων μεταφορών. Συνεπώς αποτελεί ένα σημαντικό ρυθμιστικό παράγοντα που δύναται να περιορίζει τις αρνητικές συνέπειες της υπερπροσφοράς χωρητικότητας, λειτουργώντας ευεργετικά για τις υπόλοιπες ναυτιλιακές αγορές.Η παρούσα διατριβή εξετάζει τους παράγοντες που καθορίζουν το σχηματισμό των τιμών στην αγορά διάλυσης πλοίων. Για το σκοπό αυτό συλλέχθηκαν δεδομένα μηνιαίας συχνότητας για μια χρονική περίοδο 9 ετών, αντιπροσωπεύοντας μεταβλητές που αφορούν τόσο την προσφορά όσο και τη ζήτηση πλοίων προς διάλυση, σύμφωνα με την οικονομική θεωρία και τη διεθνή βιβλιο ...
Η αγορά διάλυσης πλοίων είναι μια από τις τέσσερις κύριες αγορές της διεθνούς ναυτιλίας (οι άλλες τρεις είναι η αγορά ναύλων, η αγορά μεταχειρισμένων πλοίων και η αγορά νεότευκτων) και αφορά το τελευταίο στάδιο της ζωής των πλοίων του παγκόσμιου εμπορικού στόλου. Ο ρόλος της είναι ιδιαίτερα σημαντικός για τη ναυτιλία καθώς αποτελεί τον κύριο μηχανισμό που προσαρμόζει την προσφορά πλοίων στις ανάγκες της ζήτησης για υπηρεσίες θαλάσσιων μεταφορών. Συνεπώς αποτελεί ένα σημαντικό ρυθμιστικό παράγοντα που δύναται να περιορίζει τις αρνητικές συνέπειες της υπερπροσφοράς χωρητικότητας, λειτουργώντας ευεργετικά για τις υπόλοιπες ναυτιλιακές αγορές.Η παρούσα διατριβή εξετάζει τους παράγοντες που καθορίζουν το σχηματισμό των τιμών στην αγορά διάλυσης πλοίων. Για το σκοπό αυτό συλλέχθηκαν δεδομένα μηνιαίας συχνότητας για μια χρονική περίοδο 9 ετών, αντιπροσωπεύοντας μεταβλητές που αφορούν τόσο την προσφορά όσο και τη ζήτηση πλοίων προς διάλυση, σύμφωνα με την οικονομική θεωρία και τη διεθνή βιβλιογραφία. Μέσω της μεθοδολογίας των διανυσματικών αυτοπαλίνδρομων (VAR) υποδειγμάτων εξετάστηκε αρχικά η διμερής σχέση μεταξύ των προαναφερθέντων μεταβλητών και των τιμών διάλυσης δεξαμενοπλοίων. Εν συνεχεία κατασκευάστηκε ένα τελικό VAR υπόδειγμα με τις σημαντικότερες εξ’ αυτών, το οποίο χρησιμοποιήθηκε για τη διεξαγωγή προβλέψεων των τιμών διάλυσης, τόσο εντός όσο και εκτός του εύρους δείγματος των δεδομένων. Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ότι ο σχηματισμός των τιμών διάλυσης καθορίζεται από τη ζήτηση για το υποκείμενο αγαθό της αγοράς, τον ανακυκλώσιμο χάλυβα (recyclable steel scrap), ενώ η προσφορά πλοίων προς διάλυση έχει περιορισμένη συνεισφορά. Ειδικότερα, αποδείχτηκε ότι οι τιμές διάλυσης πλοίων ακολουθούν τις τιμές του ανακυκλώσιμου χάλυβα στο διεθνές εμπόριο με χρονική υστέρηση τεσσάρων μηνών. Το εν λόγω φαινόμενο οφείλεται στο γεγονός ότι οι χώρες τις νοτιοανατολικής Ασίας, όπου βρίσκονται σήμερα τα σημαντικότερα κράτη που δραστηριοποιούνται στη βιομηχανία διάλυσης, καλύπτουν τις ανάγκες τους για ανακυκλώσιμο χάλυβα σε σημαντικά μεγαλύτερο βαθμό μέσω εισαγωγών από τις αναπτυγμένες χώρες και λιγότερο από την ανακύκλωση πλοίων. Επιπλέον, οι εν λόγω εισαγωγές πραγματοποιούνται δια θαλάσσης, γεγονός που απαιτεί ένα σημαντικό χρονικό διάστημα προκειμένου να μεταφερθεί το αγαθό στον προορισμό του. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα η τιμολόγηση στην αγορά διάλυσης πλοίων να πραγματοποιείται με χρονική υστέρηση συγκριτικά με το διεθνές εμπόριο ανακυκλώσιμου χάλυβα. Τα ευρήματα της έρευνας εμπλουτίζουν τη διεθνή βιβλιογραφία καθώς ελάχιστες έρευνες έχουν πραγματοποιηθεί στο παρελθόν αναφορικά με το σχηματισμό των τιμών στη συγκεκριμένη ναυτιλιακή αγορά. Επιπλέον, οι λήπτες αποφάσεων και οι επαγγελματίες του κλάδου μπορούν να βασιστούν στο φαινόμενο της χρονικής υστέρησης και το σήμα που προσδίδει το διεθνές εμπόριο ανακυκλώσιμου χάλυβα στην αγορά διάλυσης, προκειμένου να σχεδιάσουν τις στρατηγικές τους επιλογές.
περισσότερα
Περίληψη σε άλλη γλώσσα
The ship-demolition market is one of the four main markets that form the shipping industry (the other three are the freight, second-hand and newbuilding markets), and concerns the final stage in the life of merchant ships. Its role is particularly important for shipping as it mitigates imbalances between supply and demand for transportation services by adjusting the merchant fleet supply. Hence, the ship-demolition market is an important factor that can limit the negative effects of oversupply and benefit the other shipping markets.The aim of this dissertation is to examine the factors that determine the price formation in the ship-demolition market. For this purpose, monthly frequency data was collected over a period of 9 years, representing variables pertinent to both supply and demand of ships for demolition, in line with economic theory and the international literature. The study employed the VAR model methodology, whereby the bilateral relationship between the above-mentioned vari ...
The ship-demolition market is one of the four main markets that form the shipping industry (the other three are the freight, second-hand and newbuilding markets), and concerns the final stage in the life of merchant ships. Its role is particularly important for shipping as it mitigates imbalances between supply and demand for transportation services by adjusting the merchant fleet supply. Hence, the ship-demolition market is an important factor that can limit the negative effects of oversupply and benefit the other shipping markets.The aim of this dissertation is to examine the factors that determine the price formation in the ship-demolition market. For this purpose, monthly frequency data was collected over a period of 9 years, representing variables pertinent to both supply and demand of ships for demolition, in line with economic theory and the international literature. The study employed the VAR model methodology, whereby the bilateral relationship between the above-mentioned variables and the tanker demolition prices was examined. Subsequently, a final VAR model including the most important variables was constructed and employed to conduct forecasts of the ship-demolition prices, both within and outside the sample data range.The empirical results have shown that the formation of the ship-demolition prices is determined by the demand for the underlying commodity, the recyclable steel scrap, whilst the supply of vessels for demolition has limited contribution. Moreover, the findings have revealed that the ship-demolition prices follow the international prices of recyclable steel scrap with a time lag. This is consistent with the fact that steel-scrap imports in the ship-demolition areas are considerably higher than the volume of scrap-metal obtained from ship-recycling. In particular, there is a 4-month lag between the formation of the steel-scrap pricing in the developed exporting countries and the price determination in the ship-demolition market, which is attributed to the considerable time frame needed to transport the steel-scrap to Southeast Asia.The findings of this thesis enrich the current academic literature as the price formation in the sector has not been extensively explored in the past. Furthermore, decision-makers and industry professionals may rely on the lag effect and the signal that the international steel scrap trade provides to the ship-demolition market, in order to timely manage ship-demolition transactions and carefully organize their strategic movements.
περισσότερα