Περίληψη
Στίς χώρες της Άπω Ανατολής, η χορήγηση σχεδόν όλων των φαρμακευτικών φυτών αφορά σε ασθένειες που αναφέρονται κατά τρόπο αφηρημένο και περιλαμβάνουν ολόκληρο τον οργανισμό. Αντίθετα, στην Ελλάδα γίνεται αναφορά σε συγκεκριμένες παθήσεις οργάνων και υπάρχουν λεπτομερείς οδηγίες χρήσης. Για παράδειγμα, στην πρώτη περίπτωση, δίνεται μεγάλη προσοχή στην αποκατάσταση κάποιας έλλειψης, στην εξισορρόπηση της ενέργειας του οργανισμού, στην ενδυνάμωση των μυών και των οστών, στην αντιμετώπιση του υψηλού πυρετού, κλπ. Στη δεύτερη περίπτωση, όμως, δεν χρησιμοποιούνται αφηρημένες έννοιες αλλά προσδιορίζονται με σαφήνεια διάφορες καταστάσεις, όπως ίκτερος, νεφρολιθίαση, εμμηνόρρια, σεξουαλική επιθυμία, δάγκωμα από φίδι ή άλλα ζώα κλπ.Ακόμη και όταν πρόκειται για τα ίδια όργανα, ο σκοπός της συνταγής μπορεί να διαφέρει ανάμεσα στις δύο αυτές θεραπευτικές προσεγγίσεις. Για παράδειγμα, όταν γίνεται αναφορά σε εσωτερικά όργανα, η ελληνική ιατρική αποσκοπεί στην εκκένωση του στομάχου και των εντέρων, ε ...
Στίς χώρες της Άπω Ανατολής, η χορήγηση σχεδόν όλων των φαρμακευτικών φυτών αφορά σε ασθένειες που αναφέρονται κατά τρόπο αφηρημένο και περιλαμβάνουν ολόκληρο τον οργανισμό. Αντίθετα, στην Ελλάδα γίνεται αναφορά σε συγκεκριμένες παθήσεις οργάνων και υπάρχουν λεπτομερείς οδηγίες χρήσης. Για παράδειγμα, στην πρώτη περίπτωση, δίνεται μεγάλη προσοχή στην αποκατάσταση κάποιας έλλειψης, στην εξισορρόπηση της ενέργειας του οργανισμού, στην ενδυνάμωση των μυών και των οστών, στην αντιμετώπιση του υψηλού πυρετού, κλπ. Στη δεύτερη περίπτωση, όμως, δεν χρησιμοποιούνται αφηρημένες έννοιες αλλά προσδιορίζονται με σαφήνεια διάφορες καταστάσεις, όπως ίκτερος, νεφρολιθίαση, εμμηνόρρια, σεξουαλική επιθυμία, δάγκωμα από φίδι ή άλλα ζώα κλπ.Ακόμη και όταν πρόκειται για τα ίδια όργανα, ο σκοπός της συνταγής μπορεί να διαφέρει ανάμεσα στις δύο αυτές θεραπευτικές προσεγγίσεις. Για παράδειγμα, όταν γίνεται αναφορά σε εσωτερικά όργανα, η ελληνική ιατρική αποσκοπεί στην εκκένωση του στομάχου και των εντέρων, ενώ η κινέζικη ιατρική επιδιώκει την ανακούφιση της υψηλής θερμοκρασίας των σπλάχνων, που χαρακτηρίζονται ως «Πέντε εσώτερικά όργανα». Επιπλέον, στην Κίνα η έννοια «ελάφρυνση του σώματος» υποδηλώνει την ενίσχυση της λειτουργίας του οργανισμού, όπως είναι η βελτίωση της κυκλοφορίας του αίματος και η αποκατάσταση της «ενέργειας». Στην Ελλάδα, όταν μία θεραπεία γίνεται για να «μειώσει το βάρος» αυτό αποτελεί κυριολεξία και αντανακλά την πεποίθηση ότι η κακή κυκλοφορία του αίματος προκύπτει περισσότερο από το «πλεόνασμα» πάρα από την «έλλειψη». Αντίθετα, στην Κίνα η αντιμετώπιση αυτού του προβλήματος θεωρείται ως αποτέλεσμα της «έλλειψης ενέργειας».Ενδιαφέρον παρουσιάζει και η σύγκριση της χρήσης ορισμένων φαρμακευτικών φυτών, όπως η μέντα, η αρτεμισία, η αγγελική κ.ά. Ειδικά η αρτεμισία παρουσιάζει μεγάλες διαφορές εφαρμογών. Στην Κίνα υπήρχε η πεποίθηση ότι η αρτεμισία αυξάνει το σωματικό βάρος, ενώ στην Ελλάδα ότι το μειώνει. Αυτή η αντίθεση ως προς τα αποτελέσματα της αρτεμισίας υποδηλώνει και μία αντίθεση στον γενικότερο τρόπο ζωής. Οι Έλληνες τρέφονται με περισσότερα ζωικά προϊόντα σε σύγκριση με τους Ασιάτες, η δίαιτα των οποίων αποτελείται κυρίως από φυτά. Έτσι, η ασθένεια του οργανισμού θεωρείται για τους Έλληνες ως μία δυσκρασία που απορρέει από το «περιττόν», δηλαδή ως ένα πλεόνασμα ενέργειας, ενώ για τους Ασιάτες αποτελεί αντίθετα το αποτέλεσμα της έλλειψης ενέργειας.Πρέπει να αναφερθεί ότι ορισμένα φυτά έχουν εντελώς διαφορετικές εφαρμογές. Στην Κίνα, η κάσσια και η γλυκύρριζα ήταν δημοφιλή μέσα θεραπείας, επειδή ήταν αποδεκτό ότι προστατεύουν τον οργανισμό κατεβάζοντας την ενέργεια. Το ίδιο ισχύει για την αγγελική, η οποία είχε πολύ διαδεδομένη χρήση στην Κίνα, ενώ στην Ελλάδα είχε ελάχιστες εφαρμογές, παρά το γεγονός ότι πρόκειται για φυτό που φυτρώνει παντού. Τέλος, αρκετά είδη ήταν γνωστά στην Ελλάδα ως εισαγόμενα από το εξωτερικό (Ινδία, Μέση Ανατολή, Αφρική), χωρίς να έχουν ιατρικές εφαρμογές. Τα φυτά αυτά χρησιμοποιούνταi ακόμη ως αρτυματικά στη μαγειρική και τη ζαχαροπλαστική, με κύριους εκπροσώπους την κανέλλα και το ζιγίβερι.
περισσότερα
Περίληψη σε άλλη γλώσσα
In Eastern countries the prescriptions of almost all the materia medica are related to abstractive concepts or the condition of the whole body, while in Greece definite organs or practical usages are referred to. For example, in the former, great concern is given to supplementing deficiency, ascending or descending Energy, reinforcing muscles and bones, and removing febrile disease. In the latter, however, the general conception is not the focus, and, instead, jaundice, calculus, menstruation, sexual desire, abortion, or animal and viper- biting is referred to more frequently than in Eastern countries., In cases where similar organs are referred to, the contents of prescriptions might be different between Eastern countries and Greece. For example, when the internal organs are discussed, in Greece the stomach or intestines were evacuated for convenience, while in China they were treated to remove febrile disease of Five Viscera. Moreover, in China the description ‘make the body light’ ...
In Eastern countries the prescriptions of almost all the materia medica are related to abstractive concepts or the condition of the whole body, while in Greece definite organs or practical usages are referred to. For example, in the former, great concern is given to supplementing deficiency, ascending or descending Energy, reinforcing muscles and bones, and removing febrile disease. In the latter, however, the general conception is not the focus, and, instead, jaundice, calculus, menstruation, sexual desire, abortion, or animal and viper- biting is referred to more frequently than in Eastern countries., In cases where similar organs are referred to, the contents of prescriptions might be different between Eastern countries and Greece. For example, when the internal organs are discussed, in Greece the stomach or intestines were evacuated for convenience, while in China they were treated to remove febrile disease of Five Viscera. Moreover, in China the description ‘make the body light’ is frequently used, but in Greece the term ‘reduce weight’ is used. The former does not necessarily mean ‘reducing weight’, but often to improve the function of the body, such as the circulation of blood, by replenishing, or more rarely, descending Energy. However, in Greece a matter of concern is actually to reduce weight, as disease mostly originated in excess rather than deficiency. The divergence between the two countries shows a cause of hindrance to circulation: in China it is due to a deficiency of Energy, but in Greece mostly as a blocking of blood vessels resulting from excess. Otherwise, there is botany which shows more or less deviances in medicinal application between the two countries: menthe, artemisia, angelica, ginger, cinnamomum, and ginseng. The understanding of the medicinal efficiency of Artemisia shows a definite contradiction, as it raises flesh in China, while it reduces flesh in Greece. In my opinion, the opposing interpretation of Artemisia may originate from different living environments. The Greeks depended relatively more on animal food than Eastern people whose foodstuff consisted mostly of vegetables, so disease also came from an excess of flesh due to meat-eating. On the contrary, disease in Chinese mostly came from deficiency which resulted from vegetable diets. On the other hand, in China Cinnamomum has been used as frequently as glycyrrhiza, to protect or lower Energy. However, in Greece it was known as a spice which came from foreign lands, Africa or Arabia. Angelica was also much used in China, while it was not in Greece even though it was grown everywhere. Ginger was also known as a spice for food in Greece as well as Europe.
περισσότερα