Περίληψη
Εισαγωγή: Στη διάρκεια των τελευταίων δεκαετιών έχει αναπτυχθεί έντονα το ενδιαφέρον σχετικά με την αξιολόγηση της ικανοποίησης των ασθενών και τις αντιλήψεις τους γύρω από την παρεχόμενη φροντίδα υγείας Σκοπός: Στην παρούσα εργασία παρουσιάζονται τα δεδομένα εμπειρικής έρευνας που πραγματοποιήθηκε σε δείγμα ασθενών με χρόνια νεφρική νόσο, οι οποίοι υποβάλλονται σε θεραπεία υποκατάστασης της νεφρικής τους λειτουργίας με τη μέθοδο της αιμοκάθαρσης προκειμένου να αξιολογηθούν οι αντιλήψεις τους αναφορικά με την παρεχόμενη νοσηλευτική φροντίδα καθώς και ο βαθμός ικανοποίησης τους από τις προσφερόμενες υπηρεσίες. Μεθοδολογία: Χρησιμοποιήθηκε ερωτηματολόγιο που σχεδιάστηκε ειδικά για τους σκοπούς της εν λόγω έρευνας, αποτελούμενο από επτά ενότητες, προκειμένου να μετρηθεί η ικανοποίηση ασθενών υπό αιμοκάθαρση. Διανεμήθηκαν συνολικά 320 ερωτηματολόγια. Ο συνολικός αριθμός των ερωτηματολογίων που συμπληρώθηκαν και τελικά επιστράφηκαν ανέρχεται σε 284 (ποσοστό ανταπόκρισης 88,75%). Αποτελέσμα ...
Εισαγωγή: Στη διάρκεια των τελευταίων δεκαετιών έχει αναπτυχθεί έντονα το ενδιαφέρον σχετικά με την αξιολόγηση της ικανοποίησης των ασθενών και τις αντιλήψεις τους γύρω από την παρεχόμενη φροντίδα υγείας Σκοπός: Στην παρούσα εργασία παρουσιάζονται τα δεδομένα εμπειρικής έρευνας που πραγματοποιήθηκε σε δείγμα ασθενών με χρόνια νεφρική νόσο, οι οποίοι υποβάλλονται σε θεραπεία υποκατάστασης της νεφρικής τους λειτουργίας με τη μέθοδο της αιμοκάθαρσης προκειμένου να αξιολογηθούν οι αντιλήψεις τους αναφορικά με την παρεχόμενη νοσηλευτική φροντίδα καθώς και ο βαθμός ικανοποίησης τους από τις προσφερόμενες υπηρεσίες. Μεθοδολογία: Χρησιμοποιήθηκε ερωτηματολόγιο που σχεδιάστηκε ειδικά για τους σκοπούς της εν λόγω έρευνας, αποτελούμενο από επτά ενότητες, προκειμένου να μετρηθεί η ικανοποίηση ασθενών υπό αιμοκάθαρση. Διανεμήθηκαν συνολικά 320 ερωτηματολόγια. Ο συνολικός αριθμός των ερωτηματολογίων που συμπληρώθηκαν και τελικά επιστράφηκαν ανέρχεται σε 284 (ποσοστό ανταπόκρισης 88,75%). Αποτελέσματα: Η στατιστική ανάλυση ανέδειξε ότι η συνολική αξιοπιστία του ερωτηματολογίου ήταν μεγάλη, καθώς όλες οι κλίμακες του ερωτηματολογίου είχαν υψηλή εσωτερική συνέπεια ( συντελεστής Cronbach’s α ≥0,733). Η μέση ηλικία των ασθενών ήταν τα 58,70 (± 15,855) έτη. Ο μικρότερος ασθενής ήταν 19,22 ετών ενώ ο μεγαλύτερος ασθενής ήταν 95,53 ετών. Το 67,3% ήταν άνδρες ενώ το 32,7% ήταν γυναίκες. Oι ασθενείς βαθμολόγησαν την κατάσταση της υγείας τους με μέσο βαθμό 65.51 (±21.562). Η πλειοψηφία των ασθενών ήταν άνω του μετρίου ικανοποιημένη αναφορικά με το βαθμό ικανοποίησης από τις διαθέσιμες πληροφορίες πριν την έναρξη της αιμοκάθαρσης καθώς και από την παροχή νοσηλευτικής φροντίδας. Ο μεγάλος βαθμός ικανοποίησης των ασθενών παρατηρήθηκε και στο περιβάλλον συνεδρίας αιμοκάθαρσης. Πιο συγκεκριμένα, παρουσιάστηκαν πολύ ικανοποιημένοι από τη λειτουργικότητα - άνεση της πολυθρόνας ή του κρεβατιού, από τον εξοπλισμό στην αίθουσα αιμοκάθαρσης και το επίπεδο φωτισμού στην αίθουσα αιμοκάθαρσης.Αναφορικά με τις συνθήκες συνεδρίας αιμοκάθαρσης, η πλειοψηφία των ασθενών ήταν άνω του μετρίου ικανοποιημένη από τη φροντίδα, την οποία λαμβάνουν, από το ιατρικό προσωπικό, από τη διακριτικότητα των ιατρών και των νοσηλευτών κατά τη διάρκεια της κλινικής εξέτασης και από το αίσθημα ασφάλειας που αισθάνονται κατά τη θεραπευτική διαδικασία.Συμπεράσματα: Η ικανοποίηση των ασθενών που υποβάλλονται σε αιμοκάθαρση αποτελεί έναν εξαιρετικά σημαντικό παράγοντα στην ποιοτική παροχή νοσηλευτικής φροντίδας. Η οργάνωση και διοίκηση μίας Μονάδας Τεχνητού Νεφρού με αποτελεσματικό τρόπο παίζει πολύ σημαντικό ρόλο στη σφαιρική βελτίωση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών νεφρολογικής φροντίδας καθώς και στο βαθμό ικανοποίησης των ασθενών που υποβάλλονται σε αιμοκάθαρση. Λέξεις κλειδιά: ικανοποίηση, ποιότητα, ποιότητα ζωής, αιμοκάθαρση, νεφρική νόσος, μονάδα τεχνητού νεφρού, νοσηλευτική φροντίδα
περισσότερα
Περίληψη σε άλλη γλώσσα
Background: During the last decades an increased interest has taken place intensively with regards to the assessment of patients’ satisfaction and their beliefs regarding provided nursing care. Aim: In the context of the present study, empirical data are presented in a sample of patients with renal disease undergoing haemodialysis in order to assess their beliefs concerning provided nursing care as well as their level of satisfaction related to the provided services. Method: A questionnaire which has been developed in the context of the current study was used, consisted of seven domains, in order to measure patients’ satisfaction on maintenance dialysis. 320 questionnaires were totally distributed. The total number of the questionnaires that were filled in and finally returned is 284 (rate of responsiveness 88,75%). Results: Questionnaire reliability was tested with Cronbach index (a≥0,733). The mean age of patients was 58,70 (± 15,855) years. The youngest patient was 19.22 years and t ...
Background: During the last decades an increased interest has taken place intensively with regards to the assessment of patients’ satisfaction and their beliefs regarding provided nursing care. Aim: In the context of the present study, empirical data are presented in a sample of patients with renal disease undergoing haemodialysis in order to assess their beliefs concerning provided nursing care as well as their level of satisfaction related to the provided services. Method: A questionnaire which has been developed in the context of the current study was used, consisted of seven domains, in order to measure patients’ satisfaction on maintenance dialysis. 320 questionnaires were totally distributed. The total number of the questionnaires that were filled in and finally returned is 284 (rate of responsiveness 88,75%). Results: Questionnaire reliability was tested with Cronbach index (a≥0,733). The mean age of patients was 58,70 (± 15,855) years. The youngest patient was 19.22 years and the oldest patient was 95,53 years. 67.3% were males and 32.7% were females. Patients evaluated their status of health with 65.51 (±21.562). The majority of patients indicated above average satisfaction with regards to the availability of information before the beginning of haemodialysis as well as the provision of nursing care. The high degree of patient satisfaction was observed in the environment of hemodialysis session. Specifically, they presented very satisfied with the functionality - the comfort of the chair or bed, by the equipment in the dialysis room and the lighting level in the dialysis room. Regarding the conditions of haemodialysis session, the majority of patients were above average satisfied with the care they receive from the medical staff, the discretion of doctors and nurses during the clinical examination and the sense of security felt by during the healing process.Conclusions: Patients’ satisfaction undergoing haemodialysis is a factor of a great importance in the provision of a qualitative nursing care. The organization and administration of a Unit Haemodialysis effectively plays a very important role in the overall improvement of the quality of renal care services and the satisfaction of patients undergoing haemodialysis.Key - words: satisfaction, quality, quality of life, haemodialysis, renal disease, dialysis unit, nursing care
περισσότερα