Η έκφραση του χιούμορ των παιδιών μέσω των λεκτικών (γλωσσικών) παιχνιδιών στο σχολικό περιβάλλον στην Ελλάδα

Περίληψη

Το χιούμορ θεωρείται ως ένα «μοναδικό και αινιγματικό ψυχολογικό φαινόμενο» (Berlyne, 1972). Ο σκοπός της παρούσας μελέτης είναι η διερεύνηση των τρόπων έκφρασης του χιούμορ των παιδιών, μέσω των λεκτικών (γλωσσικών) παιχνιδιών, στο σχολικό περιβάλλον στην Ελλάδα. Παρουσιάζονται μελέτες περίπτωσης τεσσάρων τμημάτων σχολικών τάξεων δημόσιων σχολείων (νηπιαγωγείου, Α’ δημοτικού, ΣΤ’ δημοτικού και Α’ γυμνασίου). Το αυθόρμητο χιουμοριστικό λεκτικό παιχνίδι μελετήθηκε μέσω μη συμμετοχικής παρατήρησης. Το προκαλούμενο χιουμοριστικό λεκτικό παιχνίδι μελετήθηκε μέσω συμμετοχικής παρατήρησης, κατά τη διάρκεια ειδικά διαμορφωμένων προγραμματισμένων δραστηριοτήτων, που διεξήχθησαν μέσα στις τάξεις, με παρότρυνση των παιδιών, μέσω λεκτικής καθοδήγησης και παρουσίασης εικόνων, με σκοπό την πρόκληση λεκτικού χιούμορ. Επιπλέον, διεξήχθησαν ατομικές ημι-δομημένες συνεντεύξεις, που αφορούσαν τόσο στο λεκτικό χιούμορ των παιδιών, όσο και στους δημοφιλείς χιουμορίστες. Από τα μεγαλύτερα παιδιά ζητήθηκαν ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

Humor is considered to be “a unique and puzzling psychological phenomenon” (Berlyne, 1972). The purpose of the present study is to investigate the ways children express humor through speech (verbal/language) play, in the Greek school environment. Case studies of four public school classes are presented (a kindergarten class, a 1st grade elementary school class, a 6th grade elementary school class, and a 1st grade junior high school class). Spontaneous humorous speech play was studied through non-participant observation. Provoked humorous speech play was studied through participant observation, during scheduled special classroom activities, where verbal encouragement and picture presentations were used as cues, aiming at provoking verbal humor. Moreover, semi-structured individual interviews, concerning children’s verbal humor, as well as popular humorists, were conducted. Written reports were additionally requested from older children. Socimetric tests were used for tracing the most po ...
περισσότερα

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/37487
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/37487
ND
37487
Εναλλακτικός τίτλος
Children's expression of humor through speech (verbal/language) play in the Greek school environment
Συγγραφέας
Πηγιάκη, Αριστέα (Πατρώνυμο: Αιμίλιος)
Ημερομηνία
2014
Ίδρυμα
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ). Σχολή Φιλοσοφική. Τμήμα Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας. Τομέας Παιδαγωγικής
Εξεταστική επιτροπή
Γενά Αγγελική
Κρουσταλάκης Γεώργιος
Κασσωτάκης Μιχαήλ
Κούρτη Ευαγγελία
Βέρδης Αθανάσιος
Ράλλη Ασημίνα
Παρθένης Χρήστος
Επιστημονικό πεδίο
Κοινωνικές ΕπιστήμεςΨυχολογία και Γνωσιακή Επιστήμη
Κοινωνικές ΕπιστήμεςΕκπαίδευση
Λέξεις-κλειδιά
Χιούμορ; Λεκτικό χιούμορ; Λεκτικό παιχνίδι - γλωσσικό παιχνίδι; Παιδιά - μαθητές; Σχολικό περιβάλλον - σχολείο; Γλωσσική ανάπτυξη; Ανάπτυξη του χιούμορ; Ψυχολογία του χιούμορ
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
460 σ., εικ., πιν., ευρ.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
Σχετικές εγγραφές (με βάση τις επισκέψεις των χρηστών)