Μεταβυζαντινές μουσικές παραστάσεις: εικονογραφική προσέγγιση της μουσικής στη μεταβυζαντινή περίοδο

Περίληψη

Η γνώση μας για τη μεταβυζαντινή κοσμική μουσική και τα όργανά της –σε αντίθεση με τη θρησκευτική μουσική– περιορίζεται στις πληροφορίες που προέρχονται από τις εικαστικές αναπαραστάσεις και σποραδικά από αναφορές σε γραμματειακές πηγές. Η εικονογραφία από τα τέλη του 15ου έως τις αρχές του 19ου αιώνα περιλαμβάνει έναν μεγάλο αριθμό σκηνών οι οποίες αποδίδουν την τότε καθημερινή ζωή. Στις αναπαραστάσεις αυτές εντάσσονται και μουσικές σκηνές προσδίνοντάς τους ζωντάνια και ρεαλισμό. Οι εικονογραφικές μαρτυρίες που συγκεντρώθηκαν για την παρούσα διατριβή προέρχονται από τη θρησκευτική τέχνη –κυρίως τη ζωγραφική– σε μονές και εκκλησίες που βρίσκονται στην Ήπειρο, τη Θεσσαλία και κυρίως τη Μακεδονία και το Άγιον Όρος.Στόχοι της διατριβής είναι πρώτον η συγκέντρωση, ταξινόμηση και αξιολόγηση όσο το δυνατόν περισσότερων μουσικών παραστάσεων από την εξεταζόμενη περιοχή. Δεύτερον η συγκέντρωση και ταξινόμηση αντίστοιχων μουσικών αναφορών από τις γραπτές πηγές προκειμένου να συμπληρώσουν το εικ ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

Our knowledge on the post-Byzantine secular music and instruments, unlike the liturgical chant tradition, is limited to information that comes from visual representations and lesser from references to textual sources. Iconographical material, from late 15th to early 19th centuries, contains an important number of elements of everyday life. A number of features appear to be directly derived from contemporary musical practice and seem to have been chosen in order to render the scenes more vivid and lifelike. The iconographical sources come from religious works – paintings in monasteries and churches. The geographical area of the source material is mainly Macedonia (and the monastic center of Mount Athos), and in general, extends from Epirus to Thessaly. In spite of the considerable number of depicted musical instruments, because of the religious character of paintings, information about them relate to their shape, musical practice, the players, and the ensembles. The type, construction e ...
περισσότερα

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/36227
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/36227
ND
36227
Εναλλακτικός τίτλος
Post-byzantine musical representations: the music of the post-byzantine period approached through iconography
Συγγραφέας
Βουτσά, Μαρία (Πατρώνυμο: Αριστοτέλης)
Ημερομηνία
2013
Ίδρυμα
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ). Σχολή Καλών Τεχνών. Τμήμα Μουσικών Σπουδών
Εξεταστική επιτροπή
Γουλάκη-Βουτηρά Αλεξάνδρα
Γιάννου Δημήτριος
Αλεξάνδρου Μαρία
Μαλιάρας Νικόλαος
Λιάβας Λάμπρος
Καϊμάκης Ιωάννης
Νίκα-Σαμψών Ευανθία
Σακαλλιέρος Γεώργιος
Επιστημονικό πεδίο
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και ΤέχνεςΤέχνες (Τέχνες, Ιστορία της Τέχνης, Ερμηνευτικές Τέχνες, Μουσική)
Λέξεις-κλειδιά
Μουσικά όργανα; Εικονογραφία; Μεταβυζαντινή περίοδος; Μακεδονία; Βόρεια Ελλάδα
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
415 σ., πιν., ευρ.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
Σχετικές εγγραφές (με βάση τις επισκέψεις των χρηστών)