Ο ρυθμός των εκκλησιαστικών μελών μέσα από τη παλαιογραφική έρευνα και την εξήγηση της παλαιάς σημειογραφίας

Περίληψη

Σύμφωνα με όσα είπαμε, ο δίσημος ρυθμός είναι η βασική μορφοποιητική αρχή για το μέλος των ειρμών και των στιχηρών. Η σχεδόν αποκλειστική παρουσία του δισήμου ρυθμού μπορεί να θεωρηθεί ως ένα αφηρημένο σχήμα1, στο οποίο πρέπει να συμμορφωθούν τα λόγια των μελών. Στην πραγματικότητα, έχουμε εδώ κάτι που λίγο-πολύ αγνοήθηκε από τους περισσότερους μελετητές που αχολήθηκαν με το μέτρο. Είναι αυτό που ο Αριστόξενος καλεί ρυθμοποιΐα στα Ρυθμικά στοιχεία του. Με άλλα λόγια, ο ‘σχηματισμός’, η μορφοποίηση ενός πλήρως ή εν μέρει άμορφου υλικού σύμφωνα με την μορφή ενός συγκεκριμένου ρυθμού ή ακόμα η μορφοποίηση ενός υλικού που παρουσιάζει ένα κάποιο ρυθμό σύμφωνα με την μορφή ενός άλλου ρυθμού. Έτσι, χρησιμοποιώντας τις λέξεις του Αριστόξενου, μπορούμε να πούμε ότι, για τους ειρμούς και τα στιχηρά, το αφηρημένο σχήμα του δισήμου ρυθμού είναι το ρυθμίζον, δηλ. ο παράγων που δίνει σχήμα στον άλλως ασχημάτιστον στίχο (ή κώλον), ο οποίος είναι το ρυθμιζόμενον, με το να συνταιριάζει τις συλλαβές, το ...
περισσότερα
Πρέπει να είστε εγγεγραμένος χρήστης για έχετε πρόσβαση σε όλες τις υπηρεσίες του ΕΑΔΔ  Είσοδος /Εγγραφή

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/21885
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/21885
Εναλλακτικός τίτλος
The rhythm of the ecclesiastic chants through the paleographic research and the transcription of the old notation
Συγγραφέας
Αρβανίτης, Ιωάννης
Ημερομηνία
2010
Ίδρυμα
Ιόνιο Πανεπιστήμιο. Τμήμα Μουσικών Σπουδών
Εξεταστική επιτροπή
Γιαννέλος Δημήτριος
Μακρής Ευστάθιος
Αλεξάνδρου Μαρία
Troelsgard Christian
Παπαθανασίου Ιωάννης
Χαλδαιάκης Αχιλλεύς
Αντωνίου Σπυρίδων
Επιστημονικό πεδίο
Ανθρωπιστικές Επιστήμες
Τέχνες
Λέξεις-κλειδιά
Βυζαντινή μουσική; Υμνογραφία; Μουσική σημειογραφία; Ποιητικό μέτρο; Ρυθμός; Στιχηρό; Κανόνας; Φωνολογία του ποιητικού μέτρου
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
2 τ. ( 374 ; 443 σ.)