Φιλοσοφική προσέγγιση των απαρχών της μουσικής έκφρασης

Περίληψη

Το βασικό ερευνητικό ερώτημα της διατριβής είναι το εξής: πώς και γιατί ο άνθρωπος άρχισε να εκφράζεται μουσικά. Η διερεύνησή του είναι διεπιστημονική καθώς συλλέγονται δεδομένα από διάφορα επιστημονικά πεδία. Κοινό σημείο αναφοράς των σύγχρονων προσεγγίσεων είναι η εξέλιξη και οι μηχανισμοί της προσαρμογής. Στο Α΄ μέρος που τιτλοφορείται ''Μουσική και Προσαρμογή'' εξετάζονται οι κυριότερες θεωρίες που εκλαμβάνουν τη μουσική έκφραση ως αποτέλεσμα των διαδικασιών της εξέλιξης ενώ παράλληλα επισημαίνονται οι αδυναμίες τους. Ο προσανατολισμός αυτός όμως έρχεται σε ευθεία αντίθεση με τη συνήθη προβεβλημένη άποψη ότι η μουσική και η τέχνη γενικά δεν έχουν καμία πρακτική χρησιμότητα ή επιβιωτική αξία. Σχετικά με τις προτεινόμενες θεωρίες υπογραμμίζεται η επικοινωνιακή τους διάσταση και αναδεικνύεται ο υπόρρητος χαρακτήρας των επικοινωνιακών τους μηνυμάτων. Αντιθέτως στο Β΄ μέρος ''Μουσική και Γλώσσα'', λαμβάνοντας υπόψη τις ομοιότητες ανάμεσα στα δύο συστήματα, της μουσικής και της γλώσσας ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

The main research question of the thesis is the following: how and why did man begin to express himself musically. The investigation is interdisciplinary as data is collected from various scientific fields. The first part of the thesis, entitled 'Music and Adaptation'', deals with the main theories that consider music expression as a result of the mechanisms of evolution. This approach however is directly contrary to the mainstream view that music and art in general have no practical utility nor survival value. The communicative dimension of the theories is emphasized as well as the implicit nature of their communication messages. In contrast, the second part, entitled ''Music and Language'', given the similarities between the two systems, reviews theories within the same paradigmatic framework with the focus on a precursor form of music and language, a protolanguage with musical features in use with a communicative content that is explicit and fulfills greater communicative needs. A f ...
περισσότερα

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/35255
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/35255
ND
35255
Εναλλακτικός τίτλος
Philosophical approach on the origins of musical expression
Συγγραφέας
Καπετανάκης, Αντώνιος (Πατρώνυμο: Νικόλαος)
Ημερομηνία
2014
Ίδρυμα
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ). Σχολή Φιλοσοφική. Τμήμα Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας. Τομέας Φιλοσοφίας
Εξεταστική επιτροπή
Πελεγρίνης Θεοδόσιος
Ποταμιάνου Ελένη
Ψαρουδάκης Στυλιάνος
Μπανάκου-Καραγκούνη Χαρά
Μπακονικόλα-Γιαμά Έλση
Πρωτοπαπαδάκης Ευάγγελος
Φουρνάρος Σωτήριος
Επιστημονικό πεδίο
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και Τέχνες
Φιλοσοφία, Ηθική και Θρησκεία
Λέξεις-κλειδιά
Φιλοσοφία της μουσικής; Καταγωγή της Μουσικής; Αρχαίος ελληνικός πολιτισμός; Διαφοροποιημένες καταστάσεις συνείδησης
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
440 σ., πιν., ευρ.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
Σχετικές εγγραφές (με βάση τις επισκέψεις των χρηστών)