Πορτρέτα κοσμικών δωρητών στην εντοίχια ζωγραφική του Αγίου Όρους (14ος-αρχές 16ου αιώνα): η ιστορική και η ιδεολογική διάσταση της εικονογραφίας του ορθόδοξου ηγεμόνα στο αθωνικό περιβάλλον

Περίληψη

Στον μεσαιωνικό κόσμο του Ανατολικού Χριστιανισμού, ο δωρητής που αναλάμβανε την οικονομική στήριξη της ανέγερσης ή ανακαίνισης ναού, γνωστός από τις ιστορικές πηγές ως κτήτορας, εξέφραζε την πρόθεσή του να ανταποκριθεί στις πιο βασικές μεταφυσικές του ανησυχίες, την άφεση των αμαρτιών και την εξασφάλιση της σωτηρίας της ψυχής μετά το θάνατο. Εκδηλώνοντας το θρησκευτικό του αίσθημα με την οικοδόμηση του «οίκου του Θεού», συνοδευόμενη από τη φροντίδα για τη ζωγραφική διακόσμηση, τον εξοπλισμό και την κανονική λειτουργία του ιερού καθιδρύματος, ο κοσμικός δωρητής-ιδρυτής ή ανακαινιστής ναού, κατά κανόνα ηγεμόνας ή υψηλός αξιωματούχος, υλοποιούσε την προσωπική του ιδεολογία, άμεσα συνυφασμένη με το σύστημα αξιών που του επέτρεπε να υιοθετήσει η κοινωνική και πολιτική θέση που κατείχε στην κοσμική ιεραρχία. Η προσφορά του ανταμειβόταν, φυσικά, με μια σειρά προνομίων ηθικού και πνευματικού χαρακτήρα, μεταξύ των οποίων και το δικαίωμα απεικόνισης του πορτρέτου του στο ναό που ίδρυσε ή ανακαί ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

In the medieval world of Eastern Christianity, the donor who committed himself to the obligation of financially supporting the erection or renovation of a church, known from historical sources as ktetor, expressed his intention to respond to his main metaphysical worries, the absolution of sins and the ensuring of soul deliverance in the afterlife. By displaying his religious sentiment through the construction of the “house of God”, also taking care of the painting decoration, equipment and proper function of the holy establishment, the secular donor-founder or renovator, a ruler or high state official by principle, put his personal ideology into practice; an ideology which was intimately woven with the system of values he was expected to adapt by the social and political position he held in the secular hierarchy. Naturally, his offer was rewarded with a series of privileges of either moral or spiritual character, among which the right to portray himself in the church he had founded or ...
περισσότερα

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/32125
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/32125
ND
32125
Εναλλακτικός τίτλος
Portraits of secular donors in mural painting of mount Athos ( 14th - early 16th C.): the historical and ideological dimension of the iconography of orthodox ruler in the athonite environment
Συγγραφέας
Διονυσόπουλος, Νικόλαος του Λυμπέρης
Ημερομηνία
2012
Ίδρυμα
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας. Σχολή Επιστημών του Ανθρώπου. Τμήμα Ιστορίας, Αρχαιολογίας και Κοινωνικής Ανθρωπολογίας
Εξεταστική επιτροπή
Βασιλάκη Μαρία
Γουναρίδης Πάρις
Βαραλής Ιωάννης
Κυρτάτας Δημήτριος
Μπενβενίστε Ρίκα
Σέμογλου Αθανάσιος
Παϊσίδου Μελαχρινή
Επιστημονικό πεδίο
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και ΤέχνεςΙστορία και Αρχαιολογία
Λέξεις-κλειδιά
Άγιον Όρος; Μνημειακή ζωγραφική; Πορτρέτα; Δωρητές; Ορθόδοξοι ηγεμόνες; Βυζαντινή αυτοκρατορία; Μεσαιωνική Σερβία; Βλαχία; Μολδαβία; Οθωμανική αυτοκρατορία; Οικουμενικό Πατριαρχείο; Εικονογραφία
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
460 σ., εικ., σχημ.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
Σχετικές εγγραφές (με βάση τις επισκέψεις των χρηστών)