Περίληψη
Η μάθηση της ανάγνωσης αρχίζει από τα πρώτα χρόνια της ζωής του ατόμου, βελτιώνεται προοδευτικά και ουσιαστικά δεν ολοκληρώνεται ποτέ. Κατά την επίσημη και συστηματική διδασκαλία της στα σχολεία υποχρεωτικής εκπαίδευσης οι μαθητές συναντούν συχνά δυσκολίες τόσο στη φάση της αποκωδικοποίησης λέξεων όσο και στη φάση της κατανόησης προτάσεων και κειμένων.Στη μελέτη αυτή διερευνώνται οι δυσκολίες που έχουν σχέση με την αποκωδικοποίηση και δυσχεραίνουν την κατανόηση. Με στόχο τη διευκόλυνση των μαθητών που έχουν προβλήματα στην αποκωδικοποίηση και κάνοντας χρήση των δυνατοτήτων που προσφέρουν οι νέες τεχνολογίες στην αυτοματοποίηση της αναγνώρισης λέξεων και στην κωδικοποίηση - αποκωδικοποίηση συλλαβών, προτείνεται μια τεχνική για την άσκηση των μαθητών, που συναντούν παρόμοιες δυσκολίες, αλλά και αρχαρίων μαθητών για την πρόληψη ανάλογων προβλημάτων. Αρχικά αμφισβητείται η τεχνική της φωνηματικής (γράμμα – γράμμα) αποκωδικοποίησης των λέξεων και προτείνεται η υιοθέτηση της συλλαβικής ανάλ ...
Η μάθηση της ανάγνωσης αρχίζει από τα πρώτα χρόνια της ζωής του ατόμου, βελτιώνεται προοδευτικά και ουσιαστικά δεν ολοκληρώνεται ποτέ. Κατά την επίσημη και συστηματική διδασκαλία της στα σχολεία υποχρεωτικής εκπαίδευσης οι μαθητές συναντούν συχνά δυσκολίες τόσο στη φάση της αποκωδικοποίησης λέξεων όσο και στη φάση της κατανόησης προτάσεων και κειμένων.Στη μελέτη αυτή διερευνώνται οι δυσκολίες που έχουν σχέση με την αποκωδικοποίηση και δυσχεραίνουν την κατανόηση. Με στόχο τη διευκόλυνση των μαθητών που έχουν προβλήματα στην αποκωδικοποίηση και κάνοντας χρήση των δυνατοτήτων που προσφέρουν οι νέες τεχνολογίες στην αυτοματοποίηση της αναγνώρισης λέξεων και στην κωδικοποίηση - αποκωδικοποίηση συλλαβών, προτείνεται μια τεχνική για την άσκηση των μαθητών, που συναντούν παρόμοιες δυσκολίες, αλλά και αρχαρίων μαθητών για την πρόληψη ανάλογων προβλημάτων. Αρχικά αμφισβητείται η τεχνική της φωνηματικής (γράμμα – γράμμα) αποκωδικοποίησης των λέξεων και προτείνεται η υιοθέτηση της συλλαβικής ανάλυσής τους, με βάση θεωρητικά και ερευνητικά δεδομένα από το αγγλικό, το γαλλικό και το ελληνικό ορθογραφικό σύστημα. Προτείνεται και αξιολογείται μια τεχνική αυτοματοποίησης με χρήση ψηφιακού υλικού, λέξεων και συλλαβών και διατυπώνονται οι υποθέσεις της έρευνας: α) Η αυτοματοποίηση της αναγνώρισης μεμονωμένων λέξεων οδηγεί στην ταχύτερη ανάγνωση ενός κειμένου το οποίο συγκροτείται σε συντακτική ακολουθία από το σύνολο των αυτοματοποιημένων λέξεων. β) Η αυτοματοποίηση στην αναγνώριση/ταυτοποίηση συλλαβών συνεπιφέρει την πιο γρήγορη ανάγνωση/αποκωδικοποίηση δισύλλαβων και τρισύλλαβων λέξεων οι οποίες περιέχουν συνολικά ή μερικά τις αυτοματοποιημένες συλλαβές. Για τον έλεγχο των ερευνητικών υποθέσεων κρίθηκε σκόπιμη η εφαρμογή δύο ανεξάρτητων πειραματικών σχεδιασμών. Υιοθετήθηκε η πειραματική μέθοδος και πιο συγκεκριμένα το πειραματικό σχέδιο με προέλεγχο, μετέλεγχο και ομάδα ελέγχου. Σε πρώτο χρόνο, γίνεται προέλεγχος στις δυο ομάδες, διαπιστώνεται η ισοδυναμία τους και εισάγεται η επίδραση της ανεξάρτητης μεταβλητής στην πειραματική ομάδα, δηλαδή η διδακτική παρέμβαση/άσκηση των μαθητών. Σε δεύτερο χρόνο, μετά το τέλος των πειραμάτων, γίνονται οι μετρήσεις και των δύο ομάδων (πειραματικής και ελέγχου).Και στους δύο πειραματισμούς συγκροτήθηκαν δύο ισοπληθείς ομάδες ως προς την ταχύτητα ανάγνωσης λέξεων και στη συνέχεια κατά το πρώτο πείραμα ασκήθηκε η πειραματική ομάδα στην αυτόματη αναγνώριση/ταυτοποίηση μεμονωμένων λέξεων αγνώστου κειμένου, ενώ κατά το δεύτερο πείραμα, η πειραματική ομάδα ασκήθηκε στην αυτόματη αναγνώριση/ταυτοποίηση συλλαβών, οι οποίες συνέθεταν ολικά ή μερικά συγκεκριμένες λέξεις. Η μελέτη των αποτελεσμάτων, οδήγησε στην εξαγωγή διαπιστώσεων που συνάγονται από το πρώτο και δεύτερο πείραμα ως προς:α) Την επίδραση της αυτοματοποίησης λέξεων στην ταχύτητα ανάγνωσης κειμένου.β) Την επίδραση της αυτοματοποίησης συλλαβών, ολικά ή μερικά ευρισκόμενες μέσα στις λέξεις, στην ταχύτητα αναγνώρισης ολόκληρων των λέξεων.γ) Τη χρηστικότητα του εργαλείου αυτοματοποίησης τόσο των λέξεων όσο και της κωδικοποίησης – αποκωδικοποίησης συλλαβών.Στη βάση των διαπιστώσεων αυτών, γίνεται μια σειρά διδακτικών προτάσεων/ υποδείξεων για την αποτελεσματική εφαρμογή ασκήσεων αυτοματοποίησης στην τάξη και τη μαθησιακή υποστήριξη, που θα επιφέρει το ενδιαφέρον των ερευνητικών εργαστηρίων ανάπτυξης εκπαιδευτικού λογισμικού προς αυτή την κατεύθυνση. Προτάσεις που η αξιοποίησή τους, ενδεχομένως, να διευκολύνει το έργο του εκπαιδευτικού, που διδάσκει την πρώτη ανάγνωση/αποκωδικοποίηση ή έχει να κάνει με μαθητές που συναντούν αναγνωστικές δυσκολίες σε όλη τη διάρκεια της υποχρεωτικής εκπαίδευσης.
περισσότερα
Περίληψη σε άλλη γλώσσα
The learning of reading starts in the early years of life, it progressively develops but is never completed nor comes to an end. During the period of compulsory education and in the course of the official and systematic teaching, pupils often face difficulties regarding words decoding and understanding of utterances and texts.The present study investigates difficulties which refer to decoding and render understanding difficult. With the aim to facilitate pupils in decoding and with the possibilities the new technologies have to offer regarding automatization of words recognition and coding-decoding of syllables, a technique is introduced for those who have already met difficulties, as well as for beginners. Firstly, it is questioned the phonematic decoding of words (letter-by-letter) and syllabic analysis is introduced on the basis of theoretical and research data from the English, French and Greek spelling system. It is also introduced and evaluated a technique for words and syllable ...
The learning of reading starts in the early years of life, it progressively develops but is never completed nor comes to an end. During the period of compulsory education and in the course of the official and systematic teaching, pupils often face difficulties regarding words decoding and understanding of utterances and texts.The present study investigates difficulties which refer to decoding and render understanding difficult. With the aim to facilitate pupils in decoding and with the possibilities the new technologies have to offer regarding automatization of words recognition and coding-decoding of syllables, a technique is introduced for those who have already met difficulties, as well as for beginners. Firstly, it is questioned the phonematic decoding of words (letter-by-letter) and syllabic analysis is introduced on the basis of theoretical and research data from the English, French and Greek spelling system. It is also introduced and evaluated a technique for words and syllables automatization with the use of experimental software; the hypotheses of the research are given below:a) Automatization of single words recognition leads to higher reading speed of a text which is formed with syntactic sequence of all automatized words. b) Automatization of syllables recognition and identification conduces to higher speed of reading/decoding of two- and three-syllable words which contain a part or the total of the automatized syllables.For the hypotheses of this research it is considered necessary to have two independent experiment schemes. More specifically, the scheme of pre-test, post-test and control group is implemented. At first, the two groups are pre-tested; their equivalence is ascertained and follows the effect of the independent variable in the experiment group, i.e. the teaching intervention/training of pupils. Then, as soon as the tests finish, measurements of the two groups (experiment and control) follow.For both experiment schemes, as far as the word reading speed concerns, there are formed two groups with the exact same number of pupils each; during the first test the experiment group is trained to single words automatized recognition/identification of unknown text. During the second test, the same group is trained to automatized recognition/identification of syllables which partially or totally form concrete words.The study of results leads to conclusions which come from the first and the second tests referring to : a)the effect of words automatization on the text reading speed.b)the effect of syllables automatization, which are totally or partially met in words, on the reading speed of these words.c)the “user-friendly” question regarding this tool for words automatization and syllables coding/decoding. On the basis of these conclusions, it is introduced a series of teaching proposals/ guidelines for both the most efficient implementation of automatization exercises in the classroom and the learning support which will draw the interest of research laboratories, working on educational software. These proposals, if exploited, may facilitate the teachers’ work either they teach first reading/decoding either they deal with pupils facing reading difficulties throughout the period of compulsory education.
περισσότερα