Περίληψη
Οι μεταρρυθμίσεις στη φορολογία των επιχειρήσεων είναι συνήθως επιτακτικές ότανπραγματοποιούνται και υπαγορεύονται από λόγους όπως, η αύξηση των εσόδων απότη φορολόγηση των επιχειρήσεων, η αύξηση της επιχειρηματικότητας, η ενίσχυσητης παραγωγικότητας στις επιχειρήσεις, η οικονομική ανάπτυξη και, η προσέλκυσηνέων ξένων άμεσων επενδύσεων. Προφανώς, το μίγμα αναγκών και απαιτήσεωνόπως και αυτό των φορολογικών μέτρων που λαμβάνονται από μια χώρα, διαφέρειτόσο από χώρα σε χώρα, όσο και σε σχέση με τον χρόνο κατά τον οποίολαμβάνονται αυτές οι αποφάσεις.Η παρούσα μελέτη αποσκοπεί στην παροχή τεκμηριωμένων κατευθύνσεωνφορολογικής πολιτικής οι οποίες προκύπτουν μέσα από τη διερεύνηση πιθανώνδιαύλων φορολογικών επιπτώσεων σε στοχευμένους παράγοντες της ΠραγματικήςΟικονομίας και της Κεφαλαιαγοράς. Αναφορικά με την Κεφαλαιαγορά και τηδιερεύνηση των φορολογικών επιπτώσεων, η έρευνα εστιάζεται στο ΧρηματιστήριοΑθηνών (Χ.Α.) και καλύπτει το διάστημα από 2.1.1998 έως 16.10.2006. Hμεθοδολογία που ακολο ...
Οι μεταρρυθμίσεις στη φορολογία των επιχειρήσεων είναι συνήθως επιτακτικές ότανπραγματοποιούνται και υπαγορεύονται από λόγους όπως, η αύξηση των εσόδων απότη φορολόγηση των επιχειρήσεων, η αύξηση της επιχειρηματικότητας, η ενίσχυσητης παραγωγικότητας στις επιχειρήσεις, η οικονομική ανάπτυξη και, η προσέλκυσηνέων ξένων άμεσων επενδύσεων. Προφανώς, το μίγμα αναγκών και απαιτήσεωνόπως και αυτό των φορολογικών μέτρων που λαμβάνονται από μια χώρα, διαφέρειτόσο από χώρα σε χώρα, όσο και σε σχέση με τον χρόνο κατά τον οποίολαμβάνονται αυτές οι αποφάσεις.Η παρούσα μελέτη αποσκοπεί στην παροχή τεκμηριωμένων κατευθύνσεωνφορολογικής πολιτικής οι οποίες προκύπτουν μέσα από τη διερεύνηση πιθανώνδιαύλων φορολογικών επιπτώσεων σε στοχευμένους παράγοντες της ΠραγματικήςΟικονομίας και της Κεφαλαιαγοράς. Αναφορικά με την Κεφαλαιαγορά και τηδιερεύνηση των φορολογικών επιπτώσεων, η έρευνα εστιάζεται στο ΧρηματιστήριοΑθηνών (Χ.Α.) και καλύπτει το διάστημα από 2.1.1998 έως 16.10.2006. Hμεθοδολογία που ακολουθείται-μεταξύ άλλων-αφορά σε ελέγχους δομικώνμεταβολών, ελέγχους μη γραμμικότητας ενώ, στο βασικό στάδιο έρευναςπραγματοποιείται η διερεύνηση συμβάντος φορολογικών επιπτώσεων (tax eventstudy). Για το σκοπό αυτό, χρησιμοποιούνται ειδικά τροποποιημένα μοντέλα ΒΕΚΚ-GARCH ώστε να ανιχνευτούν επιπτώσεις των φορολογικών μεταβολών στοσυστημaτικό κίνδυνο των αποδόσεων τραπεζικών μετοχών του Χ.Α.Αναφορικά με το κανάλι της Πραγματικής Οικονομίας, οι παράγοντες πουδιερευνώνται είναι: τα έσοδα από τη φορολογία εισοδήματος επιχειρήσεων, ηοικονομική ανάπτυξη και οι ροές των ξένων άμεσων επενδύσεων. Η έρευνα αρχίζειμε την δημιουργία ενός θεωρητικού υποδείγματος το οποίο βασίζεται σετεκμηριώσεις προερχόμενες από τη θεωρία ενδογενούς ανάπτυξης και σε θεωρητικέςαναφορές περί μη γραμμικής επίδρασης των φορολογικών συντελεστών. Η εμπειρικήδιερεύνηση προχωρά με τη κατασκευή εξατομικευμένων ανά χώρα οικονομετρικώνμοντέλων πάνελ, που αποδίδουν εμπειρικά τις θεωρητικές σχέσεις ανάμεσα στουςστοχευμένους παράγοντες της Πραγματικής Οικονομίας και τους φορολογικούςσυντελεστές εταιρικών κερδών. Οι φορολογικές επιπτώσεις διερευνώνται σε ένασύνολο 12 χωρών του ΟΟΣΑ για την περίοδο 1982-2005. Η διερεύνηση στο τελικότης στάδιο ολοκληρώνεται με τη κατασκευή ενός υπολογιστικού μοντέλουκατανομής ροών ξένων άμεσων επενδύσεων. Το υπολογιστικό αυτό μοντέλο πιθανοτήτων επιτρέπει τη προσομοίωση εναλλακτικών σεναρίων φορολογικούανταγωνισμού μεταξύ των ερευνώμενων χωρών.Σύμφωνα με τα εμπειρικά ευρήματα της μελέτης, οι μέτοχοι (του ΕλληνικούΧρηματιστηρίου Αξιών εν προκειμένω) δεν φαίνεται να προσλαμβάνουν τιςφορολογικές μεταρρυθμίσεις ως εφικτές ή αποτελεσματικές σε πραγματικούς όρους,σε βαθμό τέτοιο που να αλλάζουν εμφανώς την επενδυτική τους στρατηγική. ΣτηνΠραγματική Οικονομία, η μεταβολή των φορολογικών συντελεστών εταιρικούεισοδήματος, ενώ αποτελεί δραστικό εργαλείο μακροπρόθεσμης δημοσιονομικήςπολιτικής, εντούτοις προκαλεί μεταβαλλόμενα αποτελέσματα. Περαιτέρω, όταν μιαχώρα μειώνει το εταιρικό φορολογικό βάρος και αυτό όμως συνεπάγεται μικρότερηκρατική συμμετοχή με δημόσιες επενδύσεις, θα πρέπει άμεσα να λάβει μέτραοικονομικής ανάπτυξης, ώστε να αποφύγει την ύφεση. Αναφορικά με τις ροές τωνξένων άμεσων επενδύσεων, οι διαφορές των φορολογικών συντελεστών εταιρικούεισοδήματος βρέθηκαν να σχετίζονται αρνητικά και μη γραμμικά με τις διαφορέςροών των ξένων άμεσων επενδύσεων.Τέλος, ο φημολογούμενος κίνδυνος ελαχιστοποίησης των φορολογικών συντελεστώνεταιρικού εισοδήματος λόγω του παγκόσμιου φορολογικού ανταγωνισμού, φαίνεταινα είναι μη ρεαλιστικός. Κατά συνέπεια, τόσο ο ΟΟΣΑ όσο και η ΕΕ ίσως θαμπορούσαν να αναθεωρήσουν την εκτίμηση περί αναγκαιότητας ‘ομογενοποίησης’της πολιτικής φορολόγησης του εταιρικού εισοδήματος ώστε, να εστιάσουν τηνσυντονισμένη προσπάθεια των χωρών-μελών τους στην μείωση των πιθανώναπωλειών σε όρους ευημερίας εξαιτίας του φορολογικού ανταγωνισμού.
περισσότερα
Περίληψη σε άλλη γλώσσα
Corporate Tax Reform Acts are usually motivated by a country’s urgent need to raisecorporate tax revenues, enhance entrepreneurship, stimulate productivity in thecorporate sector, increase economic growth and, last but not least, to amplify thecountry’s competitiveness in raising Foreign Direct Investment inflows. Clearly, themixture of needs and demands, as well as the policy tools used, varies from countryto country and with the time of the action.This study offers a documented discussion of fiscal policy considerations exploringthe interrelation paths (tax-effect transmission channels) among corporate income taxpolicy and certain factors of a country’s Real Economy and Capital Market. Withregard to the Capital Market transmission channel, research has been undertakenbased on data from the Athens Stock Exchange (ATHEX) for the period 2.1.1998-16.10.2006. The methodologies employed include - inter alia - the use of up-to-datestructural breaks and nonlinearity testing, leading to the i ...
Corporate Tax Reform Acts are usually motivated by a country’s urgent need to raisecorporate tax revenues, enhance entrepreneurship, stimulate productivity in thecorporate sector, increase economic growth and, last but not least, to amplify thecountry’s competitiveness in raising Foreign Direct Investment inflows. Clearly, themixture of needs and demands, as well as the policy tools used, varies from countryto country and with the time of the action.This study offers a documented discussion of fiscal policy considerations exploringthe interrelation paths (tax-effect transmission channels) among corporate income taxpolicy and certain factors of a country’s Real Economy and Capital Market. Withregard to the Capital Market transmission channel, research has been undertakenbased on data from the Athens Stock Exchange (ATHEX) for the period 2.1.1998-16.10.2006. The methodologies employed include - inter alia - the use of up-to-datestructural breaks and nonlinearity testing, leading to the implementation of eventstudyexperiments with the use of BEKK-GARCH models specifically modified toaccount for tax effects in the systematic risk modelling of bank returns’ series.With regard to the Real Economy, the factors discussed are those of the corporateincome tax revenues, the GDP growth and the FDI inflow. The research starts with atheoretical corporate income tax rate adjustment model which is based on endogenousgrowth considerations and refers to theoretical nonlinear tax effects studied in theliterature. The empirical research proceeds to capture the theoretical considerations ineconometrically calibrated country-specific panel models. The tax-effectstransmission path on the three factors of the Real Economy is explored in a group of12 OECD countries for the period 1982-2005. Finally, the study concludes with theinvestigation of a computational FDI-flow distribution model that encompasses themodels calibrated at the previous stages. This probabilistic computational model isused to simulate alternative tax competition scenarios for the group of 12 OECDcompeting countries.According to the study’s findings, policy makers should consider the fact that market(case study of ATHEX) agents-investors may not believe corporate tax reforms to beeither plausible or effective in real terms, and this attitude is evidently reflected intheir investing behaviour. In terms of the Real Economy, a corporate tax rateadjustment seems to be an effective fiscal-policy tool in formulating public revenue strategy in the long run. It should, however, be treated with caution, as it might havevolatile effects. Additionally, when a government attempts to eliminate the corporatetax burden and also decrease public investment, it should as well consider economicgrowthstimulating strategies, to avoid recession. Regarding the tax effect on FDIflows, corporate income tax rate differentials are negatively and nonlinearly related toFDI-inflow differentials. Finally, with regard to the rumoured threat of corporate taxrates’ race to the bottom due to a world-scale corporate tax competition, simulationsshow that it does not seem to be a realistic scenario. Hence, OECD and EU taxadministrations could reconsider the need for corporate income tax harmonisation andalso, give special consideration to coordinating their member countries actions insuch a way as to prevent the likely welfare losses stemming from corporate taxcompetition.
περισσότερα