Περίληψη
Ένα από τα προβλήματα που διερευνά η οικονομική της εκπαίδευσης είναι η αποδοτικότητα των επενδυμένων κεφαλαίων στις διάφορες βαθμίδες εκπαίδευσης. Στην παρούσα διδακτορική διατριβή εκτιμάται η ιδιωτική και η κοινωνική αποδοτικότητα των επενδύσεων στην Μετα-δευτεροβάθμια Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση στην Ελλάδα. Τα στοιχεία εισοδήματος που χρησιμοποιεί η διατριβή συλλέχθηκαν με στρωματοποιημένη δειγματοληψία η οποία διενεργήθηκε το 2009, στο σύνολο της χώρας. Το δείγμα περιλαμβάνει 1.862 παρατηρήσεις. Τα στοιχεία κόστους αντλήθηκαν από τον Ο.Ε.Ε.Κ. και την Ε.Υ.Δ.-Ε.Π.Ε.Α.Ε.Κ. Η καινοτομία και κατά συνέπεια η συμβολή της έρευνας στην εφαρμοσμένη οικονομική επιστήμη εστιάζεται στο γεγονός ότι για πρώτη φορά αξιολογείται η Μετα-δευτεροβάθμια Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση στην Ελλάδα και η αποδοτικότητά της (ιδιωτική και κοινωνική) εκτιμάται με την χρήση πρωτογενών στοιχείων. Οι μέθοδοι που χρησιμοποιούνται για την εκτίμηση της ιδιωτικής και της κοινωνικής αποδοτικότητας ...
Ένα από τα προβλήματα που διερευνά η οικονομική της εκπαίδευσης είναι η αποδοτικότητα των επενδυμένων κεφαλαίων στις διάφορες βαθμίδες εκπαίδευσης. Στην παρούσα διδακτορική διατριβή εκτιμάται η ιδιωτική και η κοινωνική αποδοτικότητα των επενδύσεων στην Μετα-δευτεροβάθμια Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση στην Ελλάδα. Τα στοιχεία εισοδήματος που χρησιμοποιεί η διατριβή συλλέχθηκαν με στρωματοποιημένη δειγματοληψία η οποία διενεργήθηκε το 2009, στο σύνολο της χώρας. Το δείγμα περιλαμβάνει 1.862 παρατηρήσεις. Τα στοιχεία κόστους αντλήθηκαν από τον Ο.Ε.Ε.Κ. και την Ε.Υ.Δ.-Ε.Π.Ε.Α.Ε.Κ. Η καινοτομία και κατά συνέπεια η συμβολή της έρευνας στην εφαρμοσμένη οικονομική επιστήμη εστιάζεται στο γεγονός ότι για πρώτη φορά αξιολογείται η Μετα-δευτεροβάθμια Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση στην Ελλάδα και η αποδοτικότητά της (ιδιωτική και κοινωνική) εκτιμάται με την χρήση πρωτογενών στοιχείων. Οι μέθοδοι που χρησιμοποιούνται για την εκτίμηση της ιδιωτικής και της κοινωνικής αποδοτικότητας είναι η Σύντομη Μέθοδος και η Εκλεπτυσμένη Μέθοδος (κριτήρια της Καθαρής Παρούσας Αξίας και του Εσωτερικού Συντελεστή Απόδοσης). Για την εκτίμηση της ιδιωτικής αποδοτικότητας εφαρμόζεται και η Μέθοδος Mincer με την χρήση της βασικής και της εκτεταμένης συνάρτησης. Επίσης, για την εκτίμηση της ιδιωτικής αποδοτικότητας με την μέθοδο Mincer, λαμβάνονται υπόψη τόσο τα πραγματικά όσο και τα δυνητικά έτη εργασιακής εμπειρίας. Από την εμπειρική ανάλυση προκύπτει ότι η ιδιωτική και η κοινωνική αποδοτικότητα των επενδύσεων στην Μετα-δευτεροβάθμια Εκπαίδευση και Κατάρτιση κρίνεται ικανοποιητική. Πιο συγκεκριμένα, με την εφαρμογή της εκλεπτυσμένης μεθόδου και ειδικότερα του κριτηρίου του εσωτερικού συντελεστή απόδοσης, η ιδιωτική αποδοτικότητα εκτιμήθηκε 4,76% και με την εφαρμογή της βασικής και της εκτεταμένης συνάρτησης Mincer και ειδικότερα με την χρήση των καθαρών εισοδημάτων των αποφοίτων των Ι.Ε.Κ. και του Λυκείου και τα πραγματικά έτη εμπειρίας, η ιδιωτική αποδοτικότητα εκτιμήθηκε 4,81%. Η κοινωνική αποδοτικότητα, με την εκλεπτυσμένη μέθοδο, εκτιμήθηκε 4,16%. Σημειώνεται ότι το εναλλακτικό επιτόκιο εκτιμήθηκε στο 3,09%. Επίσης, διαπιστώθηκε ότι η ιδιωτική αποδοτικότητα της επένδυσης στην Μετα- δευτεροβάθμια εκπαίδευσης είναι υψηλότερη της κοινωνικής αποδοτικότητας. Η ιδιωτική και η κοινωνική αποδοτικότητα των ανδρών είναι μεγαλύτερη της αντίστοιχης των γυναικών. Από την εφαρμογή της συνάρτησης Mincer προκύπτει ότι η ιδιωτική αποδοτικότητα με την χρήση των πραγματικών ετών εργασιακής εμπειρίας είναι μικρότερη από την αντίστοιχη, όταν λαμβάνονται υπ’ όψη τα δυνητικά έτη εργασιακής εμπειρίας. Επίσης, η ιδιωτική αποδοτικότητα των ανδρών, λαμβάνοντας υπόψη τόσο τα πραγματικά έτη εμπειρίας όσο και τα δυνητικά, είναι μεγαλύτερη από την αντίστοιχη των γυναικών. Σημειώνεται ότι τόσο η ιδιωτική όσο και η κοινωνική αποδοτικότητα υποεκτιμούνται, διότι δεν λαμβάνονται υπόψη τα μη αγοραία οφέλη. Επίσης, η ιδιωτική αποδοτικότητα υπερεκτιμάται όταν λαμβάνονται υπόψη τα δυνητικά έτη εργασιακής εμπειρίας.
περισσότερα
Περίληψη σε άλλη γλώσσα
One of the problems investigated in economics of education is the rate of return of investments at the various levels of education. In this thesis, the private and the social rates of return on investment in the Postsecondary Vocational Education and Training in Greece are estimated. The income data were collected by using stratified sampling conducted in 2009 throughout the country. The sample includes 1,862 observations. The cost data were obtained from the O.E.E.K. and E.Y.D.-E.P.E.A.E.K. The novelty and the contribution of this study in applied economics focuses on the fact that the Postsecondary Vocational Education and Training in Greece is evaluated for the first time and the rates of return (private and social) are estimated by using primary data. The methods used for estimation of the private and the social rates of return are the Short-Cut Method and the Elaborate Method (criteria of Net Present Value and Internal Rate of Return). The Mincer method was employed for the estima ...
One of the problems investigated in economics of education is the rate of return of investments at the various levels of education. In this thesis, the private and the social rates of return on investment in the Postsecondary Vocational Education and Training in Greece are estimated. The income data were collected by using stratified sampling conducted in 2009 throughout the country. The sample includes 1,862 observations. The cost data were obtained from the O.E.E.K. and E.Y.D.-E.P.E.A.E.K. The novelty and the contribution of this study in applied economics focuses on the fact that the Postsecondary Vocational Education and Training in Greece is evaluated for the first time and the rates of return (private and social) are estimated by using primary data. The methods used for estimation of the private and the social rates of return are the Short-Cut Method and the Elaborate Method (criteria of Net Present Value and Internal Rate of Return). The Mincer method was employed for the estimation of the private rate of return by using the basic and the extended function. In the private rate of return calculations both the actual and the potential years of work experience were taken into account. The empirical analysis showed that the private and the social rates of return on investment in post-secondary education and training are satisfactory. More specifically, by implementing the elaborate method and particularly by using the criterion of the internal rate of return, the private rate of return was estimated at 4.76%. Moreover, by implementing the basic and the extended Mincer functions and especially using the net income of I.E.K. and Lyceum (high school) graduates and using also the actual experience, the private rate of return was estimated at 4.81%. The social rate of return was estimated at 4.16% by using the elaborate method. It should be noted that the alternative rate was estimated at 3.09%. Furthermore, the rate of return of the private investment in post-secondary education is higher than the rate of return of the social investment. The private and the social rates of return for men are higher than the corresponding rates of return for women. The implementation of Mincer function showed that the private rate of return, estimated by using the actual experience, is less than that, when taking into account the potential experience. Also, the male private rate of return, by taking into account both the actual and the potential experience, is greater than the female private rate of return. It should be noted that both the private and the social rates of return are underestimated, because non-market benefits have not been included in the calculations. Also, the private rate of return is overestimated when the potential experience is taken into account.
περισσότερα