Περίληψη
Η διατριβή έχει αντικείμενο έρευνας την αναζήτηση, καταγραφή και παρουσίαση της ιστορικής εξέλιξης της Προσχολικής Αγωγής στην Ελλάδα από τα μέσα του 19ου μέχρι τις πρώτες δεκαετίες του 20ου αιώνα.
Σκοπός της είναι η περιγραφή και ανάλυση του έργου της Αικ. Λασκαρίδου σχετικά με το θεσμό της Προσχολικής Αγωγής στα πρώτα βήματά του στην Ελλάδα κατά την παραπάνω χρονική περίοδο.
Ο στόχος της έρευνας είναι να δοθούν απαντήσεις στα ερευνητικά ερωτήματα για α) την κατάσταση της γυναίκας στην κοινωνία του 19ου αιώνα και στη γυναικεία εκπαίδευση, β) την κατάσταση της Προσχολικής Αγωγής στην Ελλάδα στα πρώτα βήματά της την περίοδο του δεύτερου μισού του 19ου μέχρι τις αρχές του 20ου αιώνα και γ) τη δραστηριότητα της Αικ. Λασκαρίδου και τη συμβολή της στην οργάνωση και διάδοση Προσχολικής Αγωγής και ιδιαίτερα του Φροβελιανού συστήματος στην Ελλάδα.
Η μεθοδολογική προσέγγιση της έρευνας είναι ιστορική για την οποία βασικό υλικό αποτέλεσαν διάφορα ιστορικά τεκμήρια, αρχειακές πηγές, βιβλία κα ...
Η διατριβή έχει αντικείμενο έρευνας την αναζήτηση, καταγραφή και παρουσίαση της ιστορικής εξέλιξης της Προσχολικής Αγωγής στην Ελλάδα από τα μέσα του 19ου μέχρι τις πρώτες δεκαετίες του 20ου αιώνα.
Σκοπός της είναι η περιγραφή και ανάλυση του έργου της Αικ. Λασκαρίδου σχετικά με το θεσμό της Προσχολικής Αγωγής στα πρώτα βήματά του στην Ελλάδα κατά την παραπάνω χρονική περίοδο.
Ο στόχος της έρευνας είναι να δοθούν απαντήσεις στα ερευνητικά ερωτήματα για α) την κατάσταση της γυναίκας στην κοινωνία του 19ου αιώνα και στη γυναικεία εκπαίδευση, β) την κατάσταση της Προσχολικής Αγωγής στην Ελλάδα στα πρώτα βήματά της την περίοδο του δεύτερου μισού του 19ου μέχρι τις αρχές του 20ου αιώνα και γ) τη δραστηριότητα της Αικ. Λασκαρίδου και τη συμβολή της στην οργάνωση και διάδοση Προσχολικής Αγωγής και ιδιαίτερα του Φροβελιανού συστήματος στην Ελλάδα.
Η μεθοδολογική προσέγγιση της έρευνας είναι ιστορική για την οποία βασικό υλικό αποτέλεσαν διάφορα ιστορικά τεκμήρια, αρχειακές πηγές, βιβλία και δημοσιεύσεις της Αικ. Λασκαρίδου, νομοθετικά κείμενα, εφημερίδες και περιοδικά της περιόδου 1860-1916, καθώς και δευτερογενείς πηγές σχετικά με την εξέλιξη της Προσχολικής Αγωγής. Το υλικό αυτό με τη μέθοδο της ποιοτικής ανάλυσης περιεχομένου ταξινομήθηκε σε κατηγορίες ανάλυσης και αναλύθηκε.
Τα συμπεράσματα στο οποία καταλήγει η διατριβή συνοψίζονται στο ότι η Αικ. Λασκαρίδου: 1) Συνέβαλε να εδραιωθεί και στην Ελλάδα η γυναικεία εκπαίδευση και ειδικότερα η εκπαίδευση των Νηπιαγωγών και των νηπίων. 2) Βοήθησε να εκπαιδευτούν νηπιαγωγοί σύμφωνα με το Φροβελιανό σύστημα, οι οποίες διασκορπίσθηκαν στη συνέχεια σε διάφορες περιοχές της ελεύθερης και υπόδουλης Ελλάδας αλλά και του έξω ελληνισμού, όπου διέδωσαν τις Φροβελιανές ιδέες. 3) Πρωταγωνίστησε στην ίδρυση, οργάνωση, λειτουργία και ανάπτυξη του Διδασκαλείου των νηπιαγωγών, το οποίο διατηρήθηκε, για μεγάλο διάστημα, ως το μοναδικό ίδρυμα κατάρτισης νηπιαγωγών σχεδόν για ένα αιώνα (1897-1985).
Εκτιμώντας συνολικά την συνεισφορά και το έργο της στη γυναικεία εκπαίδευση και ειδικότερα στην εδραίωση και ανάπτυξη της Προσχολικής Αγωγής η έρευνα καταλήγει στο συμπέρασμα ότι η συμβολή της Αικ. Λασκαρίδου ήταν καθοριστική για τη μετέπειτα πορεία της.
περισσότερα
Περίληψη σε άλλη γλώσσα
This thesis scope is to search, record and present the historic background of Preschool Education in Greece since the mid-19th until the early decades of the 20l1 century.
Our purpose is to describe and analyze the work of Aik. Laskaridou as regards on the institution of Preschool Education in its first steps in Greece throughout this specific period.
The object of this research is to give answers to research quires like: a) what was women's status quo and also female education throughout 19 century society, b) what was the preschool education condition in Greece during the early days of the second half of the 19 l century until the early 20lh and c) which were Ms. Aik. Laskaridou's activities and her impact to the organization and dissemination of Preschool Education, especially the Froebelian system in Greece.
Methodology approach throughout this research remains to a historical basis, for which its basic material constituted different historical evidence, archival sources, books ...
This thesis scope is to search, record and present the historic background of Preschool Education in Greece since the mid-19th until the early decades of the 20l1 century.
Our purpose is to describe and analyze the work of Aik. Laskaridou as regards on the institution of Preschool Education in its first steps in Greece throughout this specific period.
The object of this research is to give answers to research quires like: a) what was women's status quo and also female education throughout 19 century society, b) what was the preschool education condition in Greece during the early days of the second half of the 19 l century until the early 20lh and c) which were Ms. Aik. Laskaridou's activities and her impact to the organization and dissemination of Preschool Education, especially the Froebelian system in Greece.
Methodology approach throughout this research remains to a historical basis, for which its basic material constituted different historical evidence, archival sources, books and Aik. Laskaridou's publications. Further, texts, newspapers and maga-zines of that specific period, 1860-1916, and also other secondary sources as re-gards the development of Preschool Education were taken into account. Lastly, the material was classified into analysis categories through the method of qualitative content.
The conclusions reached inside this thesis are summarized like Ms. Aik. Laskaridou: 1) conduced so women's education can be established in Greece, especially education for preschool and toddlers teachers. 2) helped to educate kin-dergarteners by using the Fraubelian system, and subsequently were scattered in various places of that times liberated and also the enslaved Greece, as also Hellen-ism outside borders, where they have spread Froebelian ideas. 3) She played a ba-sic role in the creation, organization, operation and development of the Teachers Training College. This last one maintained its function for a long period of time, con-stituting the exclusive training institution for Kindergartens for almost a century (1897-1985).
Taking into consideration her overall contribution and work into women's edu-cation and in particular the primary foundation and development of the Preschool Education, our thesis concluded that Aikaterini Laskaridou's contribution was out mostly decisive for its subsequent evolution.
περισσότερα