Περίληψη
Σκοπός της παρούσας διατριβής ήταν η διερεύνηση της ύπαρξης σχέσης μεταξύ της νοημοσύνης και της δημιουργικότητας καθώς και η διερεύνηση της ύπαρξης διαφορών φύλου, ηλικίας (τάξης), μορφωτικού επιπέδου μητέρας, μορφωτικού επιπέδου πατέρα, επαγγέλματος μητέρας, επαγγέλματος πατέρα των μαθητών που συμμετείχαν στην έρευνα ως προς τη νοημοσύνη και τη δημιουργικότητα των τελευταίων. Στην παρούσα έρευνα συμμετείχαν αρχικά 1363 μαθητές, που φοιτούσαν στην Ε΄ και Στ΄ Τάξη Δημοτικού. Από τους συμμετέχοντες στην έρευνα 691 ήταν αγόρια και 672 ήταν κορίτσια. Επίσης 743 μαθητές φοιτούσαν στην Ε΄ Τάξη ενώ 660 μαθητές φοιτούσαν στην Στ΄ Δημοτικού. Στους παραπάνω μαθητές χορηγήθηκε η κλίμακα Raven’s Coloured Matrices, όπου με βάση τις επιδόσεις των μαθητών σε αυτή και την ημερομηνία γέννησής τους προέκυψε το νοητικό τους δυναμικό. Στη συνέχεια οι μαθητές χωρίστηκαν σε τρεις ομάδες ανάλογα με το νοητικό τους δυναμικό. Στην πρώτη ομάδα περιλαμβάνονταν μαθητές με υψηλή νοημοσύνη (IQ?115), στη δεύτερη ομ ...
Σκοπός της παρούσας διατριβής ήταν η διερεύνηση της ύπαρξης σχέσης μεταξύ της νοημοσύνης και της δημιουργικότητας καθώς και η διερεύνηση της ύπαρξης διαφορών φύλου, ηλικίας (τάξης), μορφωτικού επιπέδου μητέρας, μορφωτικού επιπέδου πατέρα, επαγγέλματος μητέρας, επαγγέλματος πατέρα των μαθητών που συμμετείχαν στην έρευνα ως προς τη νοημοσύνη και τη δημιουργικότητα των τελευταίων. Στην παρούσα έρευνα συμμετείχαν αρχικά 1363 μαθητές, που φοιτούσαν στην Ε΄ και Στ΄ Τάξη Δημοτικού. Από τους συμμετέχοντες στην έρευνα 691 ήταν αγόρια και 672 ήταν κορίτσια. Επίσης 743 μαθητές φοιτούσαν στην Ε΄ Τάξη ενώ 660 μαθητές φοιτούσαν στην Στ΄ Δημοτικού. Στους παραπάνω μαθητές χορηγήθηκε η κλίμακα Raven’s Coloured Matrices, όπου με βάση τις επιδόσεις των μαθητών σε αυτή και την ημερομηνία γέννησής τους προέκυψε το νοητικό τους δυναμικό. Στη συνέχεια οι μαθητές χωρίστηκαν σε τρεις ομάδες ανάλογα με το νοητικό τους δυναμικό. Στην πρώτη ομάδα περιλαμβάνονταν μαθητές με υψηλή νοημοσύνη (IQ?115), στη δεύτερη ομάδα περιλαμβάνονταν μαθητές με φυσιολογική νοημοσύνη (85?IQ<115), ενώ στην τρίτη ομάδα περιλαμβάνονταν μαθητές με χαμηλή νοημοσύνη (IQ<85). Στη συνέχεια επιλέχτηκαν οι πενήντα πρώτοι μαθητές από κάθε ομάδα, αλλά στην έρευνα συμμετείχαν μόνο οι 130 από τους 150 μαθητές, καθώς από την πρώτη ομάδα 41 μαθητές είχαν την συγκατάθεση της οικογένειάς τους να συμμετέχουν στην έρευνα, από τη δεύτερη ομάδα 44 και από την τρίτη 45. Από τους 130 μαθητές, που συμμετείχαν στην τελική έρευνα, οι 73 ήταν αγόρια και οι 57 κορίτσια, οι 62 ήταν μαθητές της Πέμπτης τάξης (33 αγόρια και 29 κορίτσια) και οι 68 ήταν μαθητές της Έκτης τάξης δημοτικού (40 αγόρια και 28 κορίτσια). Η ηλικία των συμμετεχόντων κυμάνθηκε από 10,51 έως 12,76 έτη. ?την παρούσα έρευνα χρησιμοποιήθηκαν τα ακόλουθα εργαλεία : α. Raven’s Coloured Progressive Matrices (Raven, 1986), β. Ελληνική Κλίμακα Νοημοσύνης WISC-III, (Γεώργας, Παρασκευόπουλος, Μπεζεβέγκης & Γιαννίτσας, 1997) και γ. Ελληνική Προσαρμογή του Torrance Tests of Creative Thinking (Torrance Tests of 8 Creative Thinking, TTCT, Torrance,2008). Από τα ευρήματα της παρούσας έρευνας βρέθηκε ότι οι υποκλίμακες της λεκτικής νοημοσύνης σχετίζονται με τις υποκλίμακες της πρακτικής νοημοσύνης, τα επιμέρους χαρακτηριστικά της λεκτικής διάστασης της δημιουργικότητας σχετίζονται με τα επιμέρους χαρακτηριστικά της πρακτικής διάστασης της δημιουργικότητας, η λεκτική νοημοσύνη σχετίζεται με τη λεκτική και την πρακτική διάσταση της δημιουργικότητας, η πρακτική νοημοσύνη σχετίζεται με τη λεκτική και πρακτική διάσταση της δημιουργικότητας και ότι το γενικό νοητικό πηλίκο σχετίζεται με τη λεκτική και την πρακτική διάσταση της δημιουργικότητας. Ακολούθως διαπιστώθηκε ότι οι διαφορές φύλου και ηλικίας των μαθητών και οι διαφορές του επαγγέλματος των γονέων τους που μελετήθηκαν, δεν είναι στατιστικά σημαντικές, ενώ οι διαφορές ως το μορφωτικό επίπεδο των γονέων βρέθηκαν ότι είναι στατιστικά σημαντικές. Τέλος βρέθηκαν διαφορές στους συμμετέχοντες στην έρευνα με χαμηλή, μέση και υψηλή νοημοσύνη ως προς τη δημιουργικότητά τους. Βρέθηκε ότι οι μαθητές με υψηλότερο δείκτη νοημοσύνης έχουν καλύτερες επιδόσεις στις δοκιμασίες δημιουργικότητας από τους μαθητές με μέσο ή χαμηλό νοητικό δυναμικό.
περισσότερα
Περίληψη σε άλλη γλώσσα
The aim of this research was to examine whether there is a relation between intelligence and creativity and whether there are gender and age differences concerning the intelligence and creativity of the participants to the research. It was also examined if parent’s educational level and occupational differences influence the intelligence and creativity of the participants to the research. In the first stude participants were 1363 students (691 boys, 672 girls, 743 fifth graders, 660 sixth graders). We issued to the participants the Raven’s Coloured Matrices in order to find their IQ. Students were divided into three groups according to their IQ level. First group included 41 students with IQ above 115, second group included 44 students with IQ between 85 and 115 and third group included 45 students with IQ below 85. In the final study participants were 130 (73 boys, 57 girls, 62 fifth graders and 86 sixth graders). They were given the Greek version of Torrance Tests of Creative Thinkin ...
The aim of this research was to examine whether there is a relation between intelligence and creativity and whether there are gender and age differences concerning the intelligence and creativity of the participants to the research. It was also examined if parent’s educational level and occupational differences influence the intelligence and creativity of the participants to the research. In the first stude participants were 1363 students (691 boys, 672 girls, 743 fifth graders, 660 sixth graders). We issued to the participants the Raven’s Coloured Matrices in order to find their IQ. Students were divided into three groups according to their IQ level. First group included 41 students with IQ above 115, second group included 44 students with IQ between 85 and 115 and third group included 45 students with IQ below 85. In the final study participants were 130 (73 boys, 57 girls, 62 fifth graders and 86 sixth graders). They were given the Greek version of Torrance Tests of Creative Thinking (Torrance Tests of Creative Thinking, TTCT, Torrance,2008) and the Greek Wisc- III (Γεώργας, Παρασκευόπουλος, Μπεζεβέγκης & Γιαννίτσας, 1997). In general, the results confirmed the research hypothesis. At first, the characteristics of verbal creativity were related to the characteristics of figural creativity and the subscales of verbal intelligence were related to the subscales of practical intelligence. In addition, it was found that verbal intelligence was related to verbal and figural creativity as well as practical intelligence was related to verbal and figural creativity. Moreover, there were gender and age differences and differences between mother’s and father’s occupation which were not statistical significant. On the other hand there were significant differences between parent’s educational level. Finaly, there were differences between students’s creativity according to their IQ level. It was found that students with higher IQ level scored higher to the Creativity tests and students with lower IQ level had lower scores to the Creativity tests.
περισσότερα