Εκκλησιαστικά χρυσοκέντητα άμφια βυζαντινού τύπου στον Ελλαδικό χώρο 16 - 19ος αι.: το εργαστήριο της Μονής Βαρλαάμ Μετεώρων

Περίληψη

Σύμφωνα με όσα εξετάστηκαν στην παρούσα μελέτη, τα μεταβυζαντινά χρυσοκεντήματα πιστοποιούν την αδιάσπαστη συνέχεια της εκκλησιαστικής χρυσοκεντητικής από τη βυζαντινή περίοδο ως και τον 19ο αιώνα, χάρις στην εμφάνιση, κατά διάφορες εποχές, σημαντικών εργαστηρίων και τεχνιτών μέσα στον ευρύτερο ελληνορθόδοξο χώρο, όπως αυτό της μονής Βαρλαάμ Μετεώρων. Η στενή τους σχέση με την παράδοση εντοπίζεται: α) στην ομοιότητα της τεχνικής και της εικονογραφίας τους, που αρχίζουν ελαφρώς να διαφοροποιούνται από τον 18ο κυρίως αιώνα με την εισδοχή ποικίλων δυτικών προτύπων (εντοπισμένων σε όλα τα είδη των εκκλησιαστικών τεχνών) και β) στη διατήρηση του παραδεδομένου σχήματος και του συμβολικού διακόσμου των διαφόρων ιερατικών και λειτουργικών αμφίων, από τα οποία εξελίσσεται μόνον ο επιτάφιος, ενώ τα υπόλοιπα παρουσιάζουν μικρές μόνον διαφοροποιήσεις. Η διεξοδική μελέτη των βαρλααμίτικων χρυσοκεντημάτων και εκείνων που η παράδοση τους δημιούργησε καταδεικνύει τη σημαντικότατη και πολύ δυναμική παρ ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

Gold embroidery is a branch of minor arts which was adopted by the Church in order to enrich the garments of its ministers or liturgical vestments (sakkos [dalmatic], phelonion [chasuble], omophorion [pallium], epitrachelion [stole]), orarion [deacon's stole], epimanikia [liturgical cuffs], the epigonation, cope, mitre, belt), the coverings of the altar or liturgical veils {endyte, antimension, epitaphios, aër, chalice veil), and the decorative veils (pyle, podea, icons, banners) or other "unicum" {towels, proskynetaria [embroidered descriptions of places of pilgrimage], icon tabernacles). This art, now a liturgical one, draws its models from works of monumental painting, metalwork and illuminated manuscripts and has been subject to influences from secular ornamental art. Gold embroidery has been identified with the magnificence of Byzantium, whose brilliance other centres of Orthodoxy and the Great Church of Constantinople, which retained its privileges and even increased them, strove ...
περισσότερα

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/13324
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/13324
ND
13324
Εναλλακτικός τίτλος
The Byzantine tradition of church gold embroidery in Greece 16th - 19th century: the workroom of the Barlaam monastery in Meteora
Συγγραφέας
Βλαχοπούλου-Καραμπίνα, Ελένη
Ημερομηνία
2002
Ίδρυμα
Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Σχολή Φιλοσοφική. Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας
Εξεταστική επιτροπή
Παλιούρας Αθανάσιος
Μπάδα Κωνσταντίνα
Σοφιανός Δημήτριος
Πλουμίδης Γεώργιος
Νικονάνος Νικόλαος
Καδάς Σωτήριος
Σκάλτσης Παναγιώτης
Επιστημονικό πεδίο
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και Τέχνες
Ιστορία και Αρχαιολογία
Λέξεις-κλειδιά
Χρυσοκεντητική; Εργαστήρια χρυσοκεντητικής; Ορθόδοξη εκκλησία; Μονή Βαρλαάμ; Μετέωρα; Βυζαντινά άμφια
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
439 σελ., εικ.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
Σχετικές εγγραφές (με βάση τις επισκέψεις των χρηστών)