Καινοτόμο πλαίσιο πρόβλεψης συμπεριφοράς πελατών συνδρομητικών οργανισμών

Περίληψη

Συνδρομητικοί οργανισμοί όπως εταιρίες λογισμικού, τηλεπικοινωνιακοί οργανισμοί, συνδρομητικές πλατφόρμες τηλεόρασης, οργανισμοί παροχής ηλεκτρικής ενέργειας και άλλοι, βρίσκονται σε μία διαρκή αναζήτηση τρόπων διατήρησης και αύξησης του πελατολογίου και του τζίρου τους καθώς αυτά αποτελούν θέματα ζωτικής σημασίας για τη βιωσιμότητα και την ανάπτυξη τους. Η παρούσα διπλωματική διατριβή εστιάζει στη μελέτη της απώλειας πελατών (customer churn) συνδρομητικών οργανισμών και στη δημιουργία ενός πλαισίου(framework) που μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως εργαλείο λήψης αποφάσεων γιατη μείωση της απώλειας και την αύξηση της αποτελεσματικότητας. Η απώλεια πελατών έχει αναδειχθεί σε μέιζον ζήτημα για τους συνδρομητικούς οργανισμούς, καθώς έχει αρνητικό αντίκτυπο στην αγορά ενώ παράλληλα επηρεάζει την ανάπτυξη και την κερδοφορία τους. Η μη κατανόηση της απώλειας αυτής μπορεί να μετατραπεί σε συστηματική και να απειλήσει την ύπαρξη τ/a>
This thesis focuses on customer behavior forecasting and more specifically the customer churn faced by subscription-based organizations. Customer churn is a critical and challenging issue for subscription-based organizations in a rapidly growing and competitive market. Customer churn is inextricably linked with organizations prosperity and growth, as it is responsible for revenue and sales losses and potential negative impact to organizations due to the loss of customers. Accordingly, many organizations from the subscription-based domain conduct research resulting in the development and assessment of various methods, techniques, and solutions, that could improve churn prediction. However, there is a lack of customer churn prediction framework and a commonly accepted churn prediction procedure, that will support decision making process. Taking into account the above, this thesis focuses on: i) the proposition of a churn prediction procedure and ii) the synthesis and development of a customer churn prediction framework that can be used as a decision making tool, and may assists organizations in churn reduction. Grounded, on the systematic literature review conducted in Chapter 2, a research gap was identified. In an attempt, to address this gap a churn prediction procedure and a customer churn prediction framework were conceptualized and proposed in Chapter 3. The proposed conceptualization, was tested in the practical arena using an interpretivism qualitative multiple case study strategy. Empirical data collected from two telecommunication subscription-based organizations, verified the proposed conceptualization and suggested minor additions. The latter, resulted in the revised customer churn prediction framework presented in Chapter 6. The research work carried in this thesis, contributes to the body of knowledge, by providing novel contribution and extending the literature. It also assist organizations to customer churn prediction accuracy and supports decision making process.περισσότερα
Καινοτόμο πλαίσιο πρόβλεψης συμπεριφοράς πελατών συνδρομητικών οργανισμών

Περίληψη

Συνδρομητικοί οργανισμοί όπως εταιρίες λογισμικού, τηλεπικοινωνιακοί οργανισμοί, συνδρομητικές πλατφόρμες τηλεόρασης, οργανισμοί παροχής ηλεκτρικής ενέργειας και άλλοι, βρίσκονται σε μία διαρκή αναζήτηση τρόπων διατήρησης και αύξησης του πελατολογίου και του τζίρου τους καθώς αυτά αποτελούν θέματα ζωτικής σημασίας για τη βιωσιμότητα και την ανάπτυξη τους. Η παρούσα διπλωματική διατριβή εστιάζει στη μελέτη της απώλειας πελατών (customer churn) συνδρομητικών οργανισμών και στη δημιουργία ενός πλαισίου(framework) που μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως εργαλείο λήψης αποφάσεων γιατη μείωση της απώλειας και την αύξηση της αποτελεσματικότητας. Η απώλεια πελατών έχει αναδειχθεί σε μέιζον ζήτημα για τους συνδρομητικούς οργανισμούς, καθώς έχει αρνητικό αντίκτυπο στην αγορά ενώ παράλληλα επηρεάζει την ανάπτυξη και την κερδοφορία τους. Η μη κατανόηση της απώλειας αυτής μπορεί να μετατραπεί σε συστηματική και να απειλήσει την ύπαρξη τ: 5px 5px 4px #8a8a8a;-webkit-box-shadow: 5px 5px 4px #8a8a8a;box-shadow: 5px 5px 4px #8a8a8a;">
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

This thesis focuses on customer behavior forecasting and more specifically the customer churn faced by subscription-based organizations. Customer churn is a critical and challenging issue for subscription-based organizations in a rapidly growing and competitive market. Customer churn is inextricably linked with organizations prosperity and growth, as it is responsible for revenue and sales losses and potential negative impact to organizations due to the loss of customers. Accordingly, many organizations from the subscription-based domain conduct research resulting in the development and assessment of various methods, techniques, and solutions, that could improve churn prediction. However, there is a lack of customer churn prediction framework and a commonly accepted churn prediction procedure, that will support decision making process. Taking into account the above, this thesis focuses on: i) the proposition of a churn prediction procedure and ii) the synthesis and development of a cus ...
This thesis focuses on customer behavior forecasting and more specifically the customer churn faced by subscription-based organizations. Customer churn is a critical and challenging issue for subscription-based organizations in a rapidly growing and competitive market. Customer churn is inextricably linked with organizations prosperity and growth, as it is responsible for revenue and sales losses and potential negative impact to organizations due to the loss of customers. Accordingly, many organizations from the subscription-based domain conduct research resulting in the development and assessment of various methods, techniques, and solutions, that could improve churn prediction. However, there is a lack of customer churn prediction framework and a commonly accepted churn prediction procedure, that will support decision making process. Taking into account the above, this thesis focuses on: i) the proposition of a churn prediction procedure and ii) the synthesis and development of a customer churn prediction framework that can be used as a decision making tool, and may assists organizations in churn reduction. Grounded, on the systematic literature review conducted in Chapter 2, a research gap was identified. In an attempt, to address this gap a churn prediction procedure and a customer churn prediction framework were conceptualized and proposed in Chapter 3. The proposed conceptualization, was tested in the practical arena using an interpretivism qualitative multiple case study strategy. Empirical data collected from two telecommunication subscription-based organizations, verified the proposed conceptualization and suggested minor additions. The latter, resulted in the revised customer churn prediction framework presented in Chapter 6. The research work carried in this thesis, contributes to the body of knowledge, by providing novel contribution and extending the literature. It also assist organizations to customer churn prediction accuracy and supports decision making process.περισσότερα
e="pdf"
s="form-group row">
Όρους Χρήσης του Εθνικού Αρχείου Διδακτορικών Διατριβών, καθώς και της

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/48957
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/48957
ND
48957
Εναλλακτικός τίτλος
Innovative customer behavior forecasting framework for subscription-based organizations
Συγγραφέας
Κατελάρης, Λεωνίδας (Πατρώνυμο: Στέλιος)
Ημερομηνία
2021
Ίδρυμα
Πανεπιστήμιο Πειραιώς. Σχολή Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών. Τμήμα Ψηφιακών Συστημάτων
Εξεταστική επιτροπή
Θεμιστοκλέους Μαρίνος
Βασιλακόπουλος Γεώργιος
Κυριαζής Δημοσθένης
Τσανάκας Παναγιώτης
Μαλαματένιου Φλώρα
Πρέντζα Ανδριάνα
Φιλιππάκης Μιχαήλ
Επιστημονικό πεδίο
Φυσικές ΕπιστήμεςΕπιστήμη Ηλεκτρονικών Υπολογιστών και Πληροφορική ➨ Πληροφοριακά συστήματα
Λέξεις-κλειδιά
Πρόβλεψη συμπεριφοράς πελατών; Απώλεια πελατών; Μηχανική μάθηση
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Αγγλικά
Άλλα στοιχεία
4, xiv, 276 σ., εικ., πιν., σχημ., γραφ.
Ειδικοί όροι χρήσης/διάθεσης
Το έργο παρέχεται υπό τους όρους της δημόσιας άδειας του νομικού προσώπου Creative Commons Corporation:
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
Σχετικές εγγραφές (με βάση τις επισκέψεις των χρηστών)