Περίληψη
Στην παρούσα έρευνα, δοκιμασίες σημασιολογικής ευχέρειας χρησιμοποιήθηκαν για τη διερεύνηση του λεξιλογίου σε εξήντα έξι παιδιά με δυσλεξία και/ή ΑΓΔ (εφεξής ομάδα ΔΑΓΔ) ηλικίας 7-12 ετών και σε 83 τυπικά αναπτυσσόμενα (ΤΑ) παιδιά ηλικίας 6-12 ετών, όλοι μονόγλωσσοι ομιλητές ελληνικών. Στις δοκιμασίες σημασιολογικής ευχέρειας, τα παιδιά συχνά παράγουν σχηματισμούς σημασιολογικά σχετιζόμενων λέξεων (π.χ., «γάτα-σκύλος»). Tα παιδιά με ΔΑΓΔ εμφανίζουν φτωχή επίδοση σε σημασιολογικές δοκιμασίες ευχέρειας σε σύγκριση με παιδιά με ΤΑ. Ωστόσο, δεν είναι ακόμα σαφές αν αυτή η δυσκολία μπορεί να αποδοθεί στη φτωχή σημασιολογική δομή του νοητικού λεξικού, ή εναλλακτικά, στις βραδύτερες διαδικασίες εύρεσης λέξεων παρά την τυπική σημασιολογική δομή του νοητικού λεξικού. Η παρούσα έρευνα εξέτασε το Μοντέλο Φτωχής Λεξικο-Σημασιολογικής Δομής και το Μοντέλο Αργής-Εύρεσης. Και τα δύο μοντέλα προβλέπουν ότι τα παιδιά με ΔΑΓΔ θα βρουν λιγότερες λέξεις σε σύγκριση με τα παιδιά με ΤΑ. Ωστόσο, ενώ το Μοντέ ...
Στην παρούσα έρευνα, δοκιμασίες σημασιολογικής ευχέρειας χρησιμοποιήθηκαν για τη διερεύνηση του λεξιλογίου σε εξήντα έξι παιδιά με δυσλεξία και/ή ΑΓΔ (εφεξής ομάδα ΔΑΓΔ) ηλικίας 7-12 ετών και σε 83 τυπικά αναπτυσσόμενα (ΤΑ) παιδιά ηλικίας 6-12 ετών, όλοι μονόγλωσσοι ομιλητές ελληνικών. Στις δοκιμασίες σημασιολογικής ευχέρειας, τα παιδιά συχνά παράγουν σχηματισμούς σημασιολογικά σχετιζόμενων λέξεων (π.χ., «γάτα-σκύλος»). Tα παιδιά με ΔΑΓΔ εμφανίζουν φτωχή επίδοση σε σημασιολογικές δοκιμασίες ευχέρειας σε σύγκριση με παιδιά με ΤΑ. Ωστόσο, δεν είναι ακόμα σαφές αν αυτή η δυσκολία μπορεί να αποδοθεί στη φτωχή σημασιολογική δομή του νοητικού λεξικού, ή εναλλακτικά, στις βραδύτερες διαδικασίες εύρεσης λέξεων παρά την τυπική σημασιολογική δομή του νοητικού λεξικού. Η παρούσα έρευνα εξέτασε το Μοντέλο Φτωχής Λεξικο-Σημασιολογικής Δομής και το Μοντέλο Αργής-Εύρεσης. Και τα δύο μοντέλα προβλέπουν ότι τα παιδιά με ΔΑΓΔ θα βρουν λιγότερες λέξεις σε σύγκριση με τα παιδιά με ΤΑ. Ωστόσο, ενώ το Μοντέλο Φτωχής Λεξικο-Σημασιολογικής Δομής προβλέπει ένα λιγότερο περίπλοκο δίκτυο σημασιολογικών συνδέσεων, όπως αποδεικνύεται από μικρότερους σχηματισμούς λέξεων στα παιδιά με ΔΑΓΔ, το Μοντέλο Αργής-Εύρεσης προβλέπει τυπικές συνδέσεις, όπως αποδεικνύεται από σχηματισμούς λέξεων που έχουν ένα παρόμοιο μέγεθος στις δύο ομάδες παιδιών. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι τα παιδιά με ΔΑΓΔ βρήκαν σημαντικά λιγότερες λέξεις σε σύγκριση με τα παιδιά με ΤΑ, αλλά το μέσο σημασιολογικό μέγεθος σχηματισμού λέξεων δε διέφερε σημαντικά στις δύο ομάδες. Τα ευρήματα υποστηρίζουν το Μοντέλο Αργής-Εύρεσης, το οποίο αποδίδει τη φτωχότερη επίδοση σημασιολογικής ευχέρειας στην πιο αργή εύρεση λέξεων από το νοητικό λεξικό ενώ η σημασιολογική δομή είναι τυπική.
περισσότερα
Περίληψη σε άλλη γλώσσα
In this thesis, semantic and phonological fluency tasks were used to investigate the lexicon in sixty-six children with dyslexia and/or DLD (hereafter DDLD group) aged 7-12 years and in 83 typically-developing (TD) children aged 6-12 years, all monolingual Greek speakers. In semantic and phonological fluency tasks, responses are often produced in clusters of semantically- or phonologically-related items, respectively (e.g. “cat-dog” is a semantic cluster; “flag-flower” is a phonological cluster). Once the retrieval of items within a cluster slows down, children tend to switch to another cluster.In both groups, productivity in semantic and phonological fluency tasks correlated strongly with the number of clusters and the number of switches, but not with average cluster size. Regression analyses showed that the DDLD group retrieved significantly fewer correct items in semantic and phonological fluency tasks compared to the TD group, but average semantic and phonological cluster size did ...
In this thesis, semantic and phonological fluency tasks were used to investigate the lexicon in sixty-six children with dyslexia and/or DLD (hereafter DDLD group) aged 7-12 years and in 83 typically-developing (TD) children aged 6-12 years, all monolingual Greek speakers. In semantic and phonological fluency tasks, responses are often produced in clusters of semantically- or phonologically-related items, respectively (e.g. “cat-dog” is a semantic cluster; “flag-flower” is a phonological cluster). Once the retrieval of items within a cluster slows down, children tend to switch to another cluster.In both groups, productivity in semantic and phonological fluency tasks correlated strongly with the number of clusters and the number of switches, but not with average cluster size. Regression analyses showed that the DDLD group retrieved significantly fewer correct items in semantic and phonological fluency tasks compared to the TD group, but average semantic and phonological cluster size did not differ significantly in the two groups. Furthermore, the two groups did not differ significantly on the number of correct designs generated in the design fluency task.Poorer semantic fluency performance in children with DDLD is attributed to slower retrieval processes while children’s semantic structure is intact, as proposed by the Slow-Retrieval Model. Consistent with the Deficient Phonological Access Hypothesis, children with DDLD showed impaired explicit access but intact implicit access to phonological representations. For both verbal fluency categories, slower retrieval processes originating from deficient access to intact semantic and phonological representations, and also inferior language and literacy skills, explain poorer verbal fluency performance in children with dyslexia and/or DLD. The specificity of DDLD children’s verbal fluency deficit is supported by evidence showing that children with DDLD showed poorer semantic and phonological fluency performance relative to their TD peers even after design fluency performance was controlled. The underlying causes of slow lexical retrieval still need further investigation.
περισσότερα