Βυζαντινοί εξόριστοι 1081-1453: τα πρόσωπα, τα αίτια, οι τόποι εξορίας

Περίληψη

Ως εξορία νοείται η ανεπιθύμητη απομάκρυνση ενός ατόμου ή περισσότερων με εντολή της κεντρικής εξουσίας. Η λέξη παράγεται από την πρόθεση ἐξ και τη λέξη ὅριον, υποκοριστικό της λέξης ὅρος (ἐξ + ὅριος) και σημαίνει αυτόν που ζει εκτός συνόρων, εκτός των ορίων πόλεως ή κράτους. Κατά τη διάρκεια της ρωμαϊκής περιόδου, η εξορία είχε δύο μορφές: την relegatio (ἐξορία), που ήταν η ελαφρά μορφή, και την deportatio (περιορισμός), τη βαρύτερη. Η deportatio συνεπαγόταν την απώλεια της ιδιότητας του Ρωμαίου πολίτη και τη δήμευση όλων των περιουσιακών στοιχείων του εξορίστου, γι’ αυτό και ανήκε στις κεφαλικές ποινές, σε αυτές, δηλαδή, που επέσυραν τον θάνατο του καταδίκου. Από τη μέση βυζαντινή περίοδο όμως, το περιεχόμενο της ποινής ήταν ενιαίο και η εξορία έπαψε να ανήκει στις κεφαλικές ποινές. Απαντάται στα βυζαντινά νομικά κείμενα πλέον ως αυτοτελής ποινή για εγκλήματα μέσης βαρύτητας. Στην αρχαία Ελλάδα, οι Αθηναίοι εξόριζαν για δέκα χρόνια με τη διαδικασία του ὁστρακισμού τους πολίτες που θε ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

Exile means the forcible removal of a person by the command of the central authority. The Greek term ἐξορία derives from the words ἐξ (out) and the word ὅριον (limit), which means one who lives outside the boundaries of a city or state. During the Roman period the penalty of exile divided into two forms: relegation (ἐξορία), the mildest form of removal, and deportation (περιορισμός), the heavier form, which entailed the loss of subject's citizenship and property. Accordingly, deportation belonged in death penalties. From the middle byzantine period, the two forms were unified and exile ceased to belong in death penalties and appears in byzantine legal texts as a punishment for crimes of medium gravity. In ancient Greece, the Athenians accustomed to banish for ten years, with the procedure of ostracism, those citizens that were regarded to be dangerous for the City. Furthermore, Romans exiled prominent citizens in remote places, such us the famous poet Ovidius, who created a tradition o ...
περισσότερα

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/47612
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/47612
ND
47612
Εναλλακτικός τίτλος
Byzantine exiles 1081-1453: the persons, the reasons, the places of exile
Συγγραφέας
Λιακάκη, Μαρία (Πατρώνυμο: Κωνσταντίνος)
Ημερομηνία
2019
Ίδρυμα
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ). Σχολή Φιλοσοφική. Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας. Τομέας Ιστορίας
Εξεταστική επιτροπή
Μανιάτη - Κοκκίνη Τριανταφυλλίτσα
Κόλια - Δερμιτζάκη Αθηνά
Χρήστου Ειρήνη
Νικολάου Αικατερίνη
Μεργιαλή - Σαχά Σοφία
Κόλιας Ταξιάρχης
Κιουσοπούλου Αντωνία
Επιστημονικό πεδίο
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και ΤέχνεςΙστορία και Αρχαιολογία
Λέξεις-κλειδιά
Βυζαντινοί εξόριστοι; Τόποι εξορίας
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
448 σ., εικ., πιν., χαρτ.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
Σχετικές εγγραφές (με βάση τις επισκέψεις των χρηστών)