Περίληψη
Ο σκοπός της παρούσας διδακτορικής διατριβής είναι να διερευνήσει την αποτελεσματικότητα της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης (E-Learning) έναντι της παραδοσιακής (πρόσωπο προς πρόσωπο), όσον αφορά στην απόκτηση γνώσεων, όπως αυτή φαίνεται από τις επιδόσεις των φοιτητών/τριών στις τελικές τους εξετάσεις. Για την πραγματοποίηση της έρευνας επιλέχθηκε το υποχρεωτικό μάθημα «Πληροφορική της Υγείας» που διδάσκεται στα πλαίσια του προπτυχιακού προγράμματος σπουδών στο τμήμα Νοσηλευτικής του ΕΚΠΑ. Το μάθημα διδάχθηκε ταυτόχρονα και με δύο μεθόδους, την εξ αποστάσεως και την παραδοσιακή. Το δείγμα της μελέτης αποτέλεσαν 186 φοιτητές/τριες. Οι φοιτητές/τριες επέλεξαν ελευθέρα την ομάδα διδασκαλίας στην οποία ήθελαν να συμμετάσχουν. Τελικά 85 φοιτητές/τριές επέλεξαν την ηλεκτρονική ομάδα και 101 την παραδοσιακή. Η παραδοσιακή ομάδα παρακολούθησε τα μαθήματα με τον παραδοσιακό τρόπο, δηλαδή πρόσωπο με πρόσωπο σε αίθουσα διδασκαλίας, ενώ η ηλεκτρονική ομάδα μελετούσε την ύλη του μαθήματος -που αποτελούν ...
Ο σκοπός της παρούσας διδακτορικής διατριβής είναι να διερευνήσει την αποτελεσματικότητα της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης (E-Learning) έναντι της παραδοσιακής (πρόσωπο προς πρόσωπο), όσον αφορά στην απόκτηση γνώσεων, όπως αυτή φαίνεται από τις επιδόσεις των φοιτητών/τριών στις τελικές τους εξετάσεις. Για την πραγματοποίηση της έρευνας επιλέχθηκε το υποχρεωτικό μάθημα «Πληροφορική της Υγείας» που διδάσκεται στα πλαίσια του προπτυχιακού προγράμματος σπουδών στο τμήμα Νοσηλευτικής του ΕΚΠΑ. Το μάθημα διδάχθηκε ταυτόχρονα και με δύο μεθόδους, την εξ αποστάσεως και την παραδοσιακή. Το δείγμα της μελέτης αποτέλεσαν 186 φοιτητές/τριες. Οι φοιτητές/τριες επέλεξαν ελευθέρα την ομάδα διδασκαλίας στην οποία ήθελαν να συμμετάσχουν. Τελικά 85 φοιτητές/τριές επέλεξαν την ηλεκτρονική ομάδα και 101 την παραδοσιακή. Η παραδοσιακή ομάδα παρακολούθησε τα μαθήματα με τον παραδοσιακό τρόπο, δηλαδή πρόσωπο με πρόσωπο σε αίθουσα διδασκαλίας, ενώ η ηλεκτρονική ομάδα μελετούσε την ύλη του μαθήματος -που αποτελούνταν από βίνετοπαρουσιάσεις, σημειώσεις κειμένου, και ασκήσεις- χωρίς φυσική παρουσία, μέσω της ειδικής ηλεκτρονικής πλατφόρμας του πανεπιστημίου η-τάξη (eclass.uoa.gr/). Καταβλήθηκε προσπάθεια ώστε καμία από τις δύο ομάδες να μην μειονεκτεί έναντι της άλλης, όσον αφορά στην παρεχόμενη γνώση. Στο τέλος της διδασκαλίας του μαθήματος οι φοιτητές/τριες και των δύο ομάδων εξετάστηκαν με φυσική παρουσία στην ίδια ύλη με ίδια θέματα. Από τα δύο ερωτηματολόγια, που διαμοιράστηκαν πριν και μετά τα μαθήματα, και από τα γραπτά των τελικών εξετάσεων, προέκυψαν διάφορά συμπεράσματα σχετικά με την ηλεκτρονική μάθηση σε σχέση με την παραδοσιακή. Το κεντρικό όμως ερώτημα της διδακτορικής διατριβής ήταν αν υπάρχει διαφορά στα μαθησιακά αποτελέσματα μεταξύ των δύο μεθόδων. Μετά από ανάλυση των βαθμολογιών των τελικών εξετάσεων, προέκυψε ότι οι μέσοι όροι της τελικής βαθμολογίας των φοιτητών/τριών των δύο ομάδων ήταν πάρα πολύ κοντά μεταξύ τους. Με άριστα το 10, για τους φοιτητές/τριές του E-Learning, η μέση βαθμολογία ήταν: 7,10 ενώ για τους παραδοσιακούς: 7,11. Το συμπέρασμα αυτό συμφωνεί με την πλειοψηφία αντίστοιχων ερευνών που δείχνουν ότι η εξ αποστάσεως εκπαίδευση δεν υστερεί έναντί της παραδοσιακής, άλλα μπορεί να την υποκαταστήσει επάξια όταν υπάρχει ανάγκη.
περισσότερα
Περίληψη σε άλλη γλώσσα
The aim of this PhD dissertation is to investigate the effectiveness of e-learning versus traditional (face to face) learning in terms of acquiring knowledge, as shown by student performance in final exams. The compulsory course "Health Informatics" of the undergraduate program of the Department of Nursing of the National and Kapodistrian University of Athens was selected, for the needs of this study. The course was taught by both methods (e-learning and traditional). The sample of the study consisted of 186 students. The students freely chose the teaching group they wanted to participate in. 85 students selected the online group and 101 the traditional one. The traditional group attended the course in the traditional way, which means face to face meetings in a classroom; while the online group was studying the course material - consisting of video presentations, text notes, and exercises - without the physical presence of the students but through the institution's e-learning platform ...
The aim of this PhD dissertation is to investigate the effectiveness of e-learning versus traditional (face to face) learning in terms of acquiring knowledge, as shown by student performance in final exams. The compulsory course "Health Informatics" of the undergraduate program of the Department of Nursing of the National and Kapodistrian University of Athens was selected, for the needs of this study. The course was taught by both methods (e-learning and traditional). The sample of the study consisted of 186 students. The students freely chose the teaching group they wanted to participate in. 85 students selected the online group and 101 the traditional one. The traditional group attended the course in the traditional way, which means face to face meetings in a classroom; while the online group was studying the course material - consisting of video presentations, text notes, and exercises - without the physical presence of the students but through the institution's e-learning platform (eclass.uoa.gr/). It was ensured that the same course syllabus was provided to both groups. At the end of the course, students of both groups were examined in a classroom on the same exam papers. Two questionnaires were distributed in both groups, one before courses’ kick-off and another after their ending. The results from the two questionnaires and the examination documents of the students have led to various conclusions concerning the comparison between the two learning methods (e-learning and traditional). The main question of the doctoral dissertation was to examine whether there is a difference in the learning outcomes between the two methods. After analyzing the scores of the final examinations, it was found that the averages of the students’ final score of the two groups were too close to each other. On a scale of 0 to 10, the average grade of the students belonging to the e-learning group was 7,10, while that of the students belonging to the traditional one was 7,11. This conclusion is consistent with the majority of similar studies which indicate that distance learning may achieve similar learning outcomes as traditional learning, and when needed it can adequately substitute traditional learning.
περισσότερα