Kοινωνικοπολιτικές και θρησκευτικές θέσεις του Eυρωπαϊκού και Nεοελληνικού Διαφωτισμού: Βολταίρος, Μοντεσκιέ, Ρήγας Φεραίος, Ελληνική Νομαρχία: κοινωνιολογική διερεύνηση

Περίληψη

Σκοπός της διατριβής είναι η μελέτη των θέσεων των Μοντεσκιέ, Βολταίρου, Ρήγα Φεραίου και Ελληνικής Νομαρχίας σε σχέση με τα συνθήματα της Γαλλικής Επανάστασης, της ελευθερίας, της ισότητας και της αδελφότητας, υπό το φως της ορθόδοξης θεολογίας. Eξετάστηκαν τα δομικά χαρακτηριστικά του Ευρωπαϊκού και του Νεοελληνικού Διαφωτισμού, ώστε να διευκολυνθεί η κατανόηση της πραγμάτευσης του θέματος. Aποδεικνύεται ότι για το Μοντεσκιέ η ελευθερία ήταν αποκλειστικά πολιτική και σήμαινε την υποταγή του πολίτη στο κράτος χάριν της ασφάλειας της ζωής και της περιουσίας του. Κράτος και νόμος ταυτίζονται και ιεροποιούνται με παράλληλη περιθωριοποίηση του υπερβατικού. O Μοντεσκιέ εισηγήθηκε τη λειτουργική διακριτότητα των τριών εξουσιών, δικαστικής, εκτελεστικής και νομοθετικής και την ανάγκη διατήρησης των ισορροπιών μεταξύ μονάρχη, ευγενών και λαού, αρνούμενος την εξίσωση των κοινωνικών τάξεων. Ως μόνο εφικτό ζητούμενο πρόβαλε την ισονομία. Αν και κοσμοπολίτης ως θαυμαστής του στωϊκισμού, ο Μοντεσκ ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

The aim of the present thesis is the study of Montesquieu’s, Voltaire’s, Rigas Feraios’ and Hellenic Nomarchy’s notions of the three French revolutionary battle cries, that is freedom, equality, brotherhood, in relation to orthodox theology. French and Neohellenic Enlightenment’s structural characteristics were examined so as the treat of the subject can become more understandable. Freedom was exclusively political for Montequieu and it meant that the citizen must be submitted to the state in return for his life’s and his property’s security. State and law coincide and become holy; at the same time, the transcedental is marginalized. Montesquieu suggested the functional distinctiveness of the three powers – executive, judiciary, legislative - and the need for the preservation of balances between the monarch, the nobility and the people. Indirectly, he denied the equality of the social classes because for him the only obtainable pursuit is equality of rights under law. Despite the fact ...
περισσότερα
Πρέπει να είστε εγγεγραμένος χρήστης για έχετε πρόσβαση σε όλες τις υπηρεσίες του ΕΑΔΔ  Είσοδος /Εγγραφή

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/42910
ND
42910
Εναλλακτικός τίτλος
Sociopolitical and religious Ideas of European and Neohellenic Enlightenment: Voltaire, Montesquieu, Rigas Feraios, Hellenic Nomarchy: sociological research
Συγγραφέας
Μπαλούμη, Στυλιανή - Χιονία Βασίλειος
Ημερομηνία
2018
Ίδρυμα
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ). Σχολή Θεολογική. Τμήμα Ποιμαντικής και Κοινωνικής Θεολογίας. Τομέας Δικαίου, Οργανώσεως, Ζωής και Διακονίας της Εκκλησίας
Εξεταστική επιτροπή
Κωτσιόπουλος Κωνσταντίνος
Ρεράκης Ηρακλής
Νικολακάκης Δημήτριος
Παπαγεωργίου Νίκη
Σπυρόπουλος Γεώργιος
Μαραγκουδάκης Μανούσος
Γκίκας Αθανάσιος
Επιστημονικό πεδίο
Κοινωνικές Επιστήμες
Κοινωνιολογία
Λέξεις-κλειδιά
Ορθόδοξη εκκλησία και διαφωτισμός; Γαλλική επανάσταση
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
353 σ.