Η Κοίμηση της Θεοτόκου στη μνημειακή ζωγραφική της Κωνσταντινούπολης, της Μικράς Ασίας, των Βαλκανίων και της Κύπρου κατά τη μεσοβυζαντινή και υστεροβυζαντινή περίοδο

Περίληψη

Αντικείμενο της παρούσας διατριβής αποτελεί η εικονογραφία της παράστασης της Κοιμήσεως της Θεοτόκου κατά την μεσοβυζαντινή και υστεροβυζαντινή περίοδο στην Μικρά Ασία, την Βαλκανική Χερσόνησο και την Κύπρο. Η εορτή της Κοιμήσεως της Παναγίας καθιερώθηκε από τα τέλη του 6ου αιώνα ως η σημαντικότερη θεομητορική εορτή για την Αυτοκρατορία και παράλληλα υπήρξε αντικείμενο μεγάλου αριθμού αποκρύφων, αγιολογικών, ομιλητικών και υμνογραφικών κειμένων. Συνάμα η συνεχώς αυξανόμενη αντίληψη για την προστασία της Κωνσταντινούπολης από την Θεοτόκο, καθώς και η μεταφορά στην πρωτεύουσα τον 5ο αιώνα του θεομητορικού μαφορίου, του σημαντικότερου κειμηλίου του γεγονότος της Κοιμήσεως, υπήρξαν σημαντικοί παράγοντες στην ανάπτυξη της σχετικής εικονογραφίας. Ως βασικός στόχος της παρούσας μελέτης είναι η όσο το δυνατόν αναλυτικότερη εξέταση της εικονογραφικής εξέλιξης του θέματος κατά τους μεσο ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

This thesis focuses on the iconography of the Dormition of the Mother of God in Constantinople, in Asia Minor, in the Balkans and in Cyprus during the Middle and Late Byzantine periods. The Dormition of the Mother of God featured prominently as the most important celebration dedicated to Virgin Mary in the Byzantine Empire. Indeed, a plethora of apocryphal, hagiological, homelitical and hymnographical texts referred to the event. The iconography of the Dormition of the Mother of God developed even further in the Empire in conjunction with two contributing factors: a) the gradually prevailing perception that Virgin Mary acts as Constaninople’s Protectress and b) the translation of the maphorion, the most important relic of the Dormition, to the capital during the 5th c.The main aim of this thesis is to thoroughly study the Dormition’s iconographic development not only during the Middle Byzantine period (843-1204) but also in ...
περισσότερα

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/41844
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/41844
ND
41844
Εναλλακτικός τίτλος
The iconography of the Mother of God in monumental paintings of Constantinople, Asia Minor, the Balkans and Cyprus during the Middle and Late Byzantine periods
Συγγραφέας
Μαυρουδής, Κυριάκος (Πατρώνυμο: Κωνσταντίνος)
Ημερομηνία
2017
Ίδρυμα
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ). Σχολή Φιλοσοφική. Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας
Εξεταστική επιτροπή
Κωνσταντουδάκη-Κιτρομηλίδου Μαρία
Γκιολές Νικόλαος
Καλοπίση-Βέρτη Σοφία
Εμμανουήλ Μαρία-Μελίτα
Σέμογλου Αθανάσιος
Πάλλης Γεώργιος
Λινάρδου Καλλιρρόη
Επιστημονικό πεδίο
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και Τέχνες
Ιστορία και Αρχαιολογία
Λέξεις-κλειδιά
Θεοτόκος; Κοίμηση
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
647 σ., εικ.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
Σχετικές εγγραφές (με βάση τις επισκέψεις των χρηστών)