Γλώσσα, τέχνη και σιωπή: έρευνα με αφετηρία τις σκέψεις των L. Wittgenstein , F. Kafka και S. Zweig

Περίληψη

Με αφετηρία τους ιμπρεσιονιστές αρχίζει η αλλαγή στη ζωγραφική που μας παραπέμπει σ’ ένα κόσμο του οποίου οι βεβαιότητες δεν ισχύουν πια και ο οποίος παρασύρει σε εσωτερική αποσταθεροποίηση το ανθρώπινο υποκείμενο. Η τέχνη δεν αναπαριστά αλλά αποκαλύπτει και καταγγέλλει. Η λύση των λογικών δεσμών στα έργα των Van Gogh, de Chirico, Magritte, των Γερμανών εξπρεσιονιστών, του σουρεαλισμού, του ντανταϊσμού και του κυβισμού προχωρούν αντίθετα προς την επιστημονική σαφήνεια, τεκμηρίωση και αιτιοκρατία.Στο Tractatus διακηρύσσεται ότι η γλώσσα δεν έχει πρόσβαση στον κόσμο των αξιών. Τον χώρο του άρρητου αναλαμβάνει να τον εκφράσει η τέχνη. Η τέχνη η οποία οδηγείται στην σιωπή καθώς συγκρούεται με την χρηστική-εξουσιαστική μορφή της γλώσσας. Σε πολιτικό και κοινωνικό επίπεδο, πέρα από την προσωπική τραγωδία, θα υπάρξει επιβολή της ενιαίας σκέψης, ομογενοποίηση και απάλειψη κάθε διαφορετικότητας.Στα έργα των F. Kafka και S. Zweig παρατηρούμε την πορεία πτώσης των ηρώων που προκύπτει μέσα από ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

Ist es, vielleicht, die "bisher medizinisch unbekannte Schachvergiftung" an der Dr. B., in der Schachnovelle von S. Zweig, gelitten hat, in der Wirklichkeit eine Sprachvergiftung? Und der Satz "Verzeihen Sie mir die Blamage - es war das letztemal, das ich mich im Schach versucht habe", war es auch sein letzter Versuch in der Sprache? Ist damit gemeint, dass es nur ihm keine andere Möglichkeit gab außer dem Schweigen? In einer Sprache die, von der Rhetorik und den Lügen jedes trojanischen Krieges, vergiftet ist und uns mit Vergiftung droht, bleibt uns eine andere Wahl - Ausweg als der Bereich des Schweigens? Und der entropische Druck, den eine derartige Sprache auf den einzelnen Menschen ausübt, hat nur persönliche oder auch gesellschaftliche und politische Konsequenzen? Die Werke der Malerei des 19.ten und 20.sten Jahrhunderts stellen nicht nur die Welt dar, sie klagen sie an. Die metaphysische Malerei von de Chirico, die Werke von Magritte, Van Gogh und Delvaux versuchen einen Ausweg ...
περισσότερα

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/35789
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/35789
ND
35789
Εναλλακτικός τίτλος
Language, art and silence: investigation on the thoughts of L. Wittgenstein, F. Kafka and S. Zweig
Συγγραφέας
Κοροσιάδης, Μουράτης του Γεώργιος
Ημερομηνία
2015
Ίδρυμα
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ). Σχολή Φιλοσοφική. Τμήμα Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής. Τομέας Φιλοσοφίας
Εξεταστική επιτροπή
Δεληβογιατζής Σωκράτης
Δόικος Παναγιώτης
Μπανάκου Χαρά
Καλοκαιρινού Ελένη
Παπανικολάου Μιλτιάδης
Καραβάκου Βασιλική
Μαγγίνη Γκόλφω
Επιστημονικό πεδίο
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και ΤέχνεςΦιλοσοφία, Ηθική και Θρησκεία
Λέξεις-κλειδιά
Εντροπία
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
129 σ., εικ.
Ειδικοί όροι χρήσης/διάθεσης
Το έργο παρέχεται υπό τους όρους της δημόσιας άδειας του νομικού προσώπου Creative Commons Corporation:
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
Σχετικές εγγραφές (με βάση τις επισκέψεις των χρηστών)