Περίληψη
Η διατριβή αυτή εστιάζει στο ζήτημα της υιοθέτησης πληροφοριακών συστημάτων στα πλαίσια πρακτικών ανάπτυξης του ανθρώπινου δυναμικού, και συγκεκριμένα στην αποδοχή της ηλεκτρονικής μάθησης από εργαζόμενους. Οι χρήστες των εν λόγω τεχνολογιών είναι ταυτόχρονα εκπαιδευόμενοι και εργαζόμενοι, αποκαλύπτοντας μια «τριπλή φύση» η οποία σηματοδοτεί την ανάγκη διερεύνησης νέων και διαφορετικών χαρακτηριστικών. Στο πλαίσιο αυτό, η μελέτη της χρήση των εφαρμογών αυτών, πρέπει να εστιάσει και σε θέματα κινητοποίησης για μάθηση. Οι μελέτες υιοθέτησης πληροφοριακών συστημάτων συνήθως περιορίζονται στη διερεύνηση παραγόντων που σχετίζονται αυστηρά με την στάσεις των χρηστών απέναντι στην τεχνολογία, όπως η αντιλαμβανόμενη χρησιμότητα και ευκολία στη χρήση. Όμως, η μάθηση αποτελεί εκτός από ατομική και κοινωνική διαδικασία, μιας και οι συνάδελφοι και οι προϊστάμενοι δύνανται να επηρεάσουν σημαντικά την αποδοχή της ηλεκτρονικής μάθησης από τους εργαζόμενους. Εκτός αυτού, η μάθηση αποτελεί διαδικασία ι ...
Η διατριβή αυτή εστιάζει στο ζήτημα της υιοθέτησης πληροφοριακών συστημάτων στα πλαίσια πρακτικών ανάπτυξης του ανθρώπινου δυναμικού, και συγκεκριμένα στην αποδοχή της ηλεκτρονικής μάθησης από εργαζόμενους. Οι χρήστες των εν λόγω τεχνολογιών είναι ταυτόχρονα εκπαιδευόμενοι και εργαζόμενοι, αποκαλύπτοντας μια «τριπλή φύση» η οποία σηματοδοτεί την ανάγκη διερεύνησης νέων και διαφορετικών χαρακτηριστικών. Στο πλαίσιο αυτό, η μελέτη της χρήση των εφαρμογών αυτών, πρέπει να εστιάσει και σε θέματα κινητοποίησης για μάθηση. Οι μελέτες υιοθέτησης πληροφοριακών συστημάτων συνήθως περιορίζονται στη διερεύνηση παραγόντων που σχετίζονται αυστηρά με την στάσεις των χρηστών απέναντι στην τεχνολογία, όπως η αντιλαμβανόμενη χρησιμότητα και ευκολία στη χρήση. Όμως, η μάθηση αποτελεί εκτός από ατομική και κοινωνική διαδικασία, μιας και οι συνάδελφοι και οι προϊστάμενοι δύνανται να επηρεάσουν σημαντικά την αποδοχή της ηλεκτρονικής μάθησης από τους εργαζόμενους. Εκτός αυτού, η μάθηση αποτελεί διαδικασία ιδιαίτερα εξαρτώμενη από το περιβάλλον, και για το λόγο αυτό τα χαρακτηριστικά του εργασιακού περιβάλλοντος αναμένεται να επιδρούν σημαντικά στη διαδικασία αυτή.
Η παρούσα μελέτη αναπτύσσει ένα μοντέλο βασιζόμενη στη Θεωρία της Σχεδιαζόμενης Συμπεριφοράς (Theory of Planned Behavior), με στόχο τη διερεύνηση της αποδοχής της ηλεκτρονικής μάθησης από εργαζόμενους σε οργανισμούς που έχουν ήδη υιοθετήσει αντίστοιχα συστήματα. Για το σκοπό αυτό χρησιμοποιείται μια υβριδική μεθοδολογία, η οποία περιλαμβάνει μια μακροχρόνια μελέτη περίπτωσης ακολουθούμενη από έρευνα πεδίου με χρήση ερωτηματολογίου σε δύο μεσαίου-μεγάλου μεγέθους οργανισμούς οι οποίοι έχουν υιοθετήσει την ηλεκτρονική μάθηση στις πρακτικές εκπαίδευσης των εργαζομένων τους. Μια σημαντική καινοτομία της παρούσας έρευνας είναι ότι διεξάγεται σε πραγματικές εργασιακές συνθήκες (authentic work settings), αντίθετα με αρκετές συναφείς έρευνες που εκτελούνται σε εκπαιδευτικά περιβάλλοντα.
Το προτεινόμενο μοντέλο αποδοχής της ηλεκτρονικής μάθησης έχει επικυρωθεί με τη βοήθεια μοντέρνων στατιστικών τεχνικών (structural equation modeling). Όσον αφορά τους εργαζόμενους με πρότερη εμπειρία στη χρήση ηλεκτρονικών μαθημάτων, η έρευνα απέδειξε ότι η πρόθεση χρήσης αυτών επηρεάζεται από τις στάσεις τους, και τους παράγοντες που διαμορφώνουν τον αντιλαμβανόμενο έλεγχο της απόφασης να εμπλακούν με τη χρήση αυτού (perceived behavioral control). Αποδεικνύεται ότι οι στάσεις τους απέναντι στη χρήση των ηλεκτρονικών μαθημάτων διαμορφώνεται αποκλειστικά από την αντιλαμβανόμενη χρησιμότητά, καθώς και την εσωτερική κινητοποίηση για μάθηση που τους χαρακτηρίζει. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο εργασιακός κοινωνικός περίγυρος (π.χ. συνάδελφοι, προϊστάμενοι) δεν επηρεάζουν την πρόθεση χρήσης. Οι δε στάσεις, η αντιλαμβανόμενη ευκολία στη χρήση και η σχετική χρησιμότητα της τηλεκπαίδευσης, αποδεικνύεται ότι δεν επηρεάζονται από την ατομική καινοτομικότητα στη χρήση της τεχνολογίας, και το άγχος απέναντι στη χρήση των ηλεκτρονικών υπολογιστών. Επίσης, ο αναγνωρισμένα υπερβολικός φόρτος εργασίας αποδεικνύεται ότι δεν αποτελεί ανασταλτικό παράγοντα.
Όσον αφορά τους εργαζόμενους που δεν έχουν προτεραία εμπειρία στην παρακολούθηση ηλεκτρονικών μαθημάτων, οι στάσεις τους και ο εργασιακός κοινωνικός περίγυρος αποδεικνύεται ότι επηρεάζουν την πρόθεση χρήσης της τηλεκπαίδευσης. Οι δε στάσεις επηρεάζονται μόνο από την ατομική κινητοποίηση για μάθηση μέσω της ηλεκτρονικής μάθησης.
περισσότερα
Περίληψη σε άλλη γλώσσα
This dissertation addresses the issue of information systems adoption in the context of human resource development practices, and specifically to e-Learning adoption. In this vein, user characteristics typically examined in IS acceptance research are largely insufficient. Users of such technologies are also learners, users, and employees with particular objectives, priorities, and characteristics; therefore this ‘triple persona’ necessitates new attributes to be taken into account in addressing needs. Thus, the use of such systems should be examined from a perspective incorporating motivational factors affecting learning. Information systems acceptance studies typically examine only factors related to user attitudes towards technology such as usefulness and ease of use. However, learning is a social as well as an individual practice in organizations and therefore peer and managerial influences may also affect significantly user acceptance of e-learning. Also, learning is a highly conte ...
This dissertation addresses the issue of information systems adoption in the context of human resource development practices, and specifically to e-Learning adoption. In this vein, user characteristics typically examined in IS acceptance research are largely insufficient. Users of such technologies are also learners, users, and employees with particular objectives, priorities, and characteristics; therefore this ‘triple persona’ necessitates new attributes to be taken into account in addressing needs. Thus, the use of such systems should be examined from a perspective incorporating motivational factors affecting learning. Information systems acceptance studies typically examine only factors related to user attitudes towards technology such as usefulness and ease of use. However, learning is a social as well as an individual practice in organizations and therefore peer and managerial influences may also affect significantly user acceptance of e-learning. Also, learning is a highly contextualized activity and therefore work context characteristics are expected to have a significant impact on the process.
To this end, this study develops a model based on the Theory of Planned Behavior to explore acceptance of e-Learning in organizations that have adopted such systems. The methodology adopted embodies a longitudinal qualitative orientation case study, followed by a questionnaire-based survey in two medium to large size organizations that have incorporated e-learning in their employee training practices. A significant innovation of this research is that it is conducted in authentic work settings – thus far e-learning acceptance studies have mainly been conducted in educational settings.
The proposed acceptance model has been validated with the use of structural equation modeling technique. Concerning people with prior e-Learning experience, attitudes and the perceived behavioral control over e-Learning use were affecting positively their intentions to use e-Learning. Their attitudes were determined by the perceived usefulness of the e-Learning courses, and their motivation to learn through e-Learning. Interestingly, the social context did not prove to affect intentions. Moreover, personal innovativeness with information technology, and computer anxiety did not affect the perceived ease of use and the perceived utility of the available e-Learning courses. Last, the perceived work load does not affect somehow the intentions over e-Learning use.
Concerning people that had never before attended e-Learning, attitudes and the social work-context appeared to affect positively their intentions to use e-Learning for the first time. Interestingly, the only issue affecting their attitudes towards it appeared to be the motivation to learn through e-Learning.
περισσότερα