Ο σταυρός στη βυζαντινή μνημειακή ζωγραφική: η λειτουργία και το δογματικό του περιεχόμενο

Περίληψη

Η παρούσα διδακτορική διατριβή εξετάζει την εικονογραφία του σταυρού στη μνημειακή ζωγραφική από τα παλαιοχριστιανικά χρόνια ως την οθωμανική κατάκτηση. Μελετά επίσης, με αφορμή τον τύπο του σταυρού, το δογματικό του περιεχόμενο και τη θέση του στον ναό. Η έρευνα επεκτείνεται σε ολόκληρη τη γεωγραφική επικράτεια που κάλυπτε η βυζαντινή αυτοκρατορία και δίνει ιδιαίτερη έμφαση στις περιοχές της Καππαδοκίας, της Γεωργίας, της Ελλάδας και της Ιταλίας, εκεί όπου συναντάται η μεγαλύτερη ποικιλία απεικονίσεων σταυρών στη ζωγραφική. Η εργασία απαρτίζεται από δύο μέρη, το πρώτο από τα οποία περιλαμβάνει τον κατάλογο των λημμάτων, τα οποία αριθμούν τους εκατόν δέκα τέσσερις σταυρούς και προέρχονται από ογδόντα οκτώ εκκλησίες δεκατριών περιοχών της βυζαντινής επικράτειας. Το δεύτερο μέρος της διδακτορικής διατριβής χωρίζεται σε δύο κεφάλαια και ασχολείται με τη χρήση του σταυρού στις πηγές (λειτουργία), το δογματικό περιεχόμενο του σταυρού και την τυπολογία του. Το πρώτο κεφάλαιο χωρίζετ ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

The present doctoral thesis examines the iconography of the cross in the monumental painting from the early Christian times till the Ottoman conquest. It also examines the typology of the cross, its dogmatic content and its place in the church. The research is extended in the entire geographic territory that the Byzantine Empire used to cover and it emphasizes on the regions of Cappadocia, Georgia, Greece and Italy in particular, where we find the widest variety of depictions of crosses. The goal of the present thesis is to investigate in what extent the depictions of the crosses that cover the roofs, the domes and the apses of the early Christian and Byzantine churches are related to the liturgy of the Exaltation of the Cross, the Adoration of the Cross and the Epiphany, that was celebrated by the churches of Jerusalem, Constantinople and Egypt. Likewise, the doctoral thesis studies the theological symbolic meaning of the painted cross, that derives from the study of texts ...
περισσότερα
Πρέπει να είστε εγγεγραμένος χρήστης για έχετε πρόσβαση σε όλες τις υπηρεσίες του ΕΑΔΔ  Είσοδος /Εγγραφή

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/26949
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/26949
Εναλλακτικός τίτλος
The cross in the byzantine monumental painting: the function and its dogmatic content
Συγγραφέας
Καραγιάννη, Αλεξάνδρα Βασίλειος
Ημερομηνία
2010
Ίδρυμα
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ). Σχολή Φιλοσοφική. Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας. Τομέας Βυζαντινής Αρχαιολογίας
Εξεταστική επιτροπή
Σέμογλου Αθανάσιος
Μέντζος Αριστοτέλης
Βασιλάκη Μαρία
Κατσαρός Βασίλειος
Παπανικολάου Μιλτιάδης
Πούλου-Παπαδημητρίου Ναταλία
Επιστημονικό πεδίο
Ανθρωπιστικές Επιστήμες
Ιστορία & Αρχαιολογία
Λέξεις-κλειδιά
Σταυρός; Εσχατολογία; Θρίαμβος; Θυμίαση σταυρού; Ύψωση Σταυρού; Σταυροπροσκύνηση; Αποτροπαϊκό σύμβολο; Λατρεία σταυρού
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
435 σ., εικ., χαρτ.