Το υπερώο στη βυζαντινή ναοδομία

Περίληψη

Τα υπερώα εισάγουν στους ναούς ένα δεύτερο λειτουργικό επίπεδο. Αναφέρονται ως χώρος διαχωρισμού τμήματος του εκκλησιάσματος. Μαρτυρούνται τρία είδη διαχωρισμού: ευγενείς από το λαό, γυναίκες από τους άντρες και ατελείς πιστοί (κατηχούμενοι-πεπτωκότες) από τέλειους χριστιανούς. Πλέον διαδεδομένη είναι η χρήση από τον αυτοκράτορα και τους ευγενείς. Η παρουσία των ευγενών γυναικών στα υπερώα βρίσκει αντίθετο το ιερατείο. Συνεπώς αναδεικνύεται η σπουδαιότητά τους ως χώρος προβεβλημένης παρουσίας εντός του ναού άμεσα συνδεδεμένη με την πραγματική ή συμβολική παρουσία του άρχοντα και των ανώτερων κοινωνικών τάξεων. Αναδεικνύονται, έτσι σε κύριο παράγοντα ανάπτυξης και εξέλιξης της βυζαντινής ναοδομίας. Η κατασκευή τους σχετίζεται με την εξέλιξη της χορηγίας λατρευτικών κτηρίων από τη αριστοκρατία και αποτελεί στοιχείο αποτύπωσης ιδεολογικού περιεχομένου πίσω από αυτή. Η εργασία οργανώνεται σε κεφάλαια στα οποία κυριαρχεί διαφορετική μεθοδολογική προσέγγιση. Με αυτό τον τρόπο αντιπαραβάλλοντ ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

Galleries introduce a secondary functional level in churches. They are a space of segregating part of the congregation. This segragation is three-fold: nobility from the laity, women from men and incomplete (catechumens-sinners) from perfect faithful. Most commonly they are used by the emperor and other nobility. The presence of noble women brings on the objection of the priesthood. Their importance is established as a space of distinguished presence inside the church related to the actual or symbolic presence of the sovereign. Therefore galleries are recognized as an important factor in the development and evolution of Byzantine church architecture. Their construction relates to the evolution of Byzantine church architecture. Their construction relates to the evolution of patronage of ecclesiastic buildings and they constitute a feature of indicating the ideology behind this practice. The thesis is organized in chapters, each with a different methodological focus. Accordingly the opti ...
περισσότερα

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/23727
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/23727
ND
23727
Εναλλακτικός τίτλος
Galleries in byzantine church architecture
Συγγραφέας
Τάντσης, Αναστάσιος (Πατρώνυμο: Αθανάσιος)
Ημερομηνία
2008
Ίδρυμα
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ). Σχολή Φιλοσοφική. Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας. Τομέας Βυζαντινής Αρχαιολογίας
Εξεταστική επιτροπή
Βελένης Γεώργιος
Μέντζος Αριστοτέλης
Καμπούρη-Βαμβούκου Μαρία
Γούναρης Γεώργιος
Παζαράς Θεοχάρης
Σέμογλου Αθανάσιος
Πούλου Ναταλία
Καδάς Σωτήριος
Επιστημονικό πεδίο
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και ΤέχνεςΙστορία και Αρχαιολογία
Λέξεις-κλειδιά
Βυζάντιο; Αρχιτεκτονική; Εκκλησίες; Γυναικωνίτης; Κατηχούμενα; Χορηγίες; Αυτοκράτορες; Υπερώα
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
2 τ. ( xix, 387 ; xxxi, 572 σ.), εικ.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
Σχετικές εγγραφές (με βάση τις επισκέψεις των χρηστών)