Περίληψη
Σκοπός. Να διερευνηθεί και να συγκριθεί η μαθησιακή αποτελεσματικότητα τριών εκπαιδευτικών μεθόδων - της ηλεκτρονικής μάθησης, της συνδυασμένης μάθησης και της συμβατικής διδασκαλίας - κατά τη διδασκαλία της θεματικής ενότητας «Ακτινογραφική διαφορική διάγνωση μικτών οστικών βλαβών» στους προπτυχιακούς φοιτητές Οδοντιατρικής. Υλικό και Μέθοδος. Το δείγμα αποτέλεσαν 72 φοιτητές του 10ου εξαμήνου σπουδών της Οδοντιατρικής Σχολής Αθηνών, οι οποίοι διαμοιράστηκαν σε τρεις ομάδες εκπαίδευσης: τη συμβατική ομάδα (23 φοιτητές), την ηλεκτρονική (25 φοιτητές) και τη συνδυασμένη (24 φοιτητές). Οι τρεις ομάδες παρακολούθησαν ένα πρωτότυπο σεμινάριο, οργανωμένο ειδικά για την ερευνητική μελέτη, του οποίου η ηλεκτρονική μορφή μεταφορτώθηκε σε εκπαιδευτική πλατφόρμα. Συμπλήρωσαν ερωτηματολόγια σχετικά με τις αντιλήψεις, τις στάσεις, τις ικανότητές τους και την αξιολόγηση του σεμιναρίου, καθώς και τεστ γνώσεων πριν και μετά το σεμινάριο, των οποίων οι βαθμοί συγκρίθηκαν. Η εκπαιδευτική αποτελεσματικό ...
Σκοπός. Να διερευνηθεί και να συγκριθεί η μαθησιακή αποτελεσματικότητα τριών εκπαιδευτικών μεθόδων - της ηλεκτρονικής μάθησης, της συνδυασμένης μάθησης και της συμβατικής διδασκαλίας - κατά τη διδασκαλία της θεματικής ενότητας «Ακτινογραφική διαφορική διάγνωση μικτών οστικών βλαβών» στους προπτυχιακούς φοιτητές Οδοντιατρικής. Υλικό και Μέθοδος. Το δείγμα αποτέλεσαν 72 φοιτητές του 10ου εξαμήνου σπουδών της Οδοντιατρικής Σχολής Αθηνών, οι οποίοι διαμοιράστηκαν σε τρεις ομάδες εκπαίδευσης: τη συμβατική ομάδα (23 φοιτητές), την ηλεκτρονική (25 φοιτητές) και τη συνδυασμένη (24 φοιτητές). Οι τρεις ομάδες παρακολούθησαν ένα πρωτότυπο σεμινάριο, οργανωμένο ειδικά για την ερευνητική μελέτη, του οποίου η ηλεκτρονική μορφή μεταφορτώθηκε σε εκπαιδευτική πλατφόρμα. Συμπλήρωσαν ερωτηματολόγια σχετικά με τις αντιλήψεις, τις στάσεις, τις ικανότητές τους και την αξιολόγηση του σεμιναρίου, καθώς και τεστ γνώσεων πριν και μετά το σεμινάριο, των οποίων οι βαθμοί συγκρίθηκαν. Η εκπαιδευτική αποτελεσματικότητα της κάθε μεθόδου προσδιορίσθηκε από: α) τη βαθμολογία των φοιτητών και β) τις απαντήσεις στα ερωτηματολόγια. Το επίπεδο στατιστικής σημαντικότητας ορίσθηκε στο p<0,05. Αποτελέσματα. Οι τελικοί βαθμοί του τεστ γνώσεων όλων των ομάδων αυξήθηκαν σημαντικά σε σχέση με τους αρχικούς. Οι φοιτητές της συνδυασμένης ομάδας είχαν σημαντικά υψηλότερους βαθμούς από αυτούς της συμβατικής, ενώ τα κορίτσια είχαν τις υψηλότερες βαθμολογίες. Η συνολική εντύπωση όλων των φοιτητών από το σεμινάριο κυμάνθηκε σε υψηλά επίπεδα (μέσες τιμές ?4,50), ενώ πολύ υψηλά αξιολογήθηκαν το περιεχόμενο, η οργάνωση και το εκπαιδευτικό υλικό. Οι εξ αποστάσεως φοιτητές αξιολόγησαν υψηλά τον σχεδιασμό του ηλεκτρονικού μαθήματος και τη σαφήνεια των οδηγιών (μέσες τιμές 4,88 και 4.75). Οι στάσεις των φοιτητών σχετικά με την εξ αποστάσεως μάθηση ήταν θετικές, αλλά θεωρούν ότι είναι πιο απαιτητική από τη συμβατική. Οι ικανότητές τους για διάγνωση των μικτών βλαβών και η αυτοπεποίθησή τους ήταν μέτριες μετά το σεμινάριο, με τη συμβατική ομάδα να έχει σημαντικά χαμηλότερες τιμές. Οι φοιτητές αξιολόγησαν πολύ υψηλά τη φιλικότητα, συνεργασιμότητα και τις επικοινωνιακές δεξιότητες του διδάσκοντα. Περίπου οι μισοί φοιτητές και των δύο ομάδων αντιμετώπισαν προβλήματα τεχνολογικής φύσης. Συμπεράσματα. Οι δύο εξ αποστάσεως διδακτικές μεθοδολογίες φαίνονται αποτελεσματικές και οι φοιτητές διάκεινται θετικά προς αυτές. Ο σχεδιασμός τους πρέπει να βασίζεται σε παιδαγωγικές αρχές και συστηματική οργάνωση και αξιολόγησή τους.
περισσότερα
Περίληψη σε άλλη γλώσσα
Aims. The purpose of this study was to develop and implement an e-learning and a blended course on undergraduate oral radiology and compare their educational effectiveness to a conventional course. Students’ attitudes concerning the distance methodology (blended and e-learning) were also registered. Materials and Methods. An original course, concerning the “radiographic differential diagnosis of mixed bone lesions” was developed and implemented, and its electronic version was uploaded to an e-learning educational platform. The course was attended by three groups of final year students, who were taught by either the conventional face-to-face (23 students) or the blended learning (24 students) or the e-learning methodology (25 students). Students answered a series of questionnaires, before and after following the course, regarding their perceptions, attitudes and evaluation of the course. Additionally, they completed knowledge assessment tests and their grades (before and after the cours ...
Aims. The purpose of this study was to develop and implement an e-learning and a blended course on undergraduate oral radiology and compare their educational effectiveness to a conventional course. Students’ attitudes concerning the distance methodology (blended and e-learning) were also registered. Materials and Methods. An original course, concerning the “radiographic differential diagnosis of mixed bone lesions” was developed and implemented, and its electronic version was uploaded to an e-learning educational platform. The course was attended by three groups of final year students, who were taught by either the conventional face-to-face (23 students) or the blended learning (24 students) or the e-learning methodology (25 students). Students answered a series of questionnaires, before and after following the course, regarding their perceptions, attitudes and evaluation of the course. Additionally, they completed knowledge assessment tests and their grades (before and after the course) were compared. Educational effectiveness of the course was determined by analyzing the results of the questionnaires and the tests. The level of statistical significance was set at p<0.05. Results. All students’ final grades at the knowledge post-test were significantly higher than their initial ones. Blended group students performed significantly better than the conventional ones in the post-test and female students performed better than male. Students evaluated high the course content, organisation, educational material, and distance learning students additionally appreciated the course design and clarity of instructions. Students’ attitudes towards blended learning were positive, but they think that e-learning is more demanding than conventional one. Students’ skills, as well as their confidence in diagnosing mixed lesions, were at average levels after the course, with conventional group students having significantly lower confidence level than their colleagues. Students rated highly the instructor’s cooperation, attitudes and communication capabilities. Instructor’s support was rated by the two distance learning groups significantly higher than by the conventional group. Half of the students encountered technological problems. Conclusions. Under the limitations of the study, blended learning and e-learning seem effective methods, well evaluated by dental students, but their implementation in undergraduate curriculum should be based on sound pedagogical principles.
περισσότερα