Η αρχαία ελληνική γλώσσα και γραμματεία ως πρόβλημα της νεοελληνικής εκπαίδευσης, από την αναγέννηση ως την καθιέρωση της δημοτικής (1976)

Περίληψη

Δύο τύποι προβολής και υποδοχής της αρχαίας ελληνικής γλώσσας και γραμματείας (ΑΕΓΓ) είναι ευδιάκριτοι στην νεοελληνική μέση εκπαίδευση: ο ιστορικός και ο δογματικός. Ο ιστορικός ξεκινά από τον ουμανισμό της αναγέννησης, συσχετίζει την ΑΕΓΓ με τις εθνικές γλώσσες και ως μέσο προσέγγισης της ΑΕΓΓ χρησιμοποιεί και τη μετάφραση. Ο δογματικός τύπος συνεχίζει τη βυζαντινή παράδοση και εκφράζει στην τουρκοκρατία την εκπαιδευτική αντίληψη της εκκλησίας. Ιδιαίτεροι χαρακτήρες του είναι ο θαυμασμός στην αρχαία γλώσσα, η περιφρόνηση της κοινής, η εμμονή στη γραμματική μορφή των κειμένων, η απουσία της ερμηνευτικής διαδικασίας. Οι δύο τύποι συγκρούονται την εποχή του νεοελληνικού διαφωτισμού. Τα βαυαρικά διαταγμένα (1834-1836) δίνουν έντονα αρχαιογνωστικό προσανατολισμό στην κρατική εκπαιδεύσει και ευνοούν την εδραίωση του δογματικού τύπου. Ο εκπαιδευτικός δημοτικισμός από τις αρχές του 20ου αι. Προτείνει μεταρρυθμίσεις στην εκπαίδευση με στροφή προς τη νεοελληνική πραγματικότητα και τη δημοτική ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

We can distinguish two opposing tendencies, creating two types of presentation and reception of AELL in education; the historical and the dogmatic type. The historical type began during the renaissance humanismus and was related to national languages. It uses translation to approach AELL. The dogmatic type continues the byzantine tradition and expresses the educational opinion of the church during the Turkish occupation. Its main characteristics are admiration to the ancient Greek language, persistance to grammatical form of text and obsence of interpretation. The two types confronted during the era of Modern Greek enlightenment. The Bavarian decrees (1834-1836) clearly give an archaeognostic orientation to public education and therefore favor the domination of the dogmatic type. Educational demoticismos suggests modernizations in education in the beginning of the 20th century towards modern Greek reality and language. After numerous failing attempts the basic principles of educational ...
περισσότερα

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/1640
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/1640
ND
1640
Εναλλακτικός τίτλος
Ancient greek language and literature as a problem of the modern greek education
Συγγραφέας
Βαρμαζής, Νικόλαος του Δ.
Ημερομηνία
1991
Ίδρυμα
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ). Σχολή Φιλοσοφική. Τμήμα Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας
Εξεταστική επιτροπή
Τερζής Νικόλαος
Ξωχέλλης Παναγιώτης
Κεχαγιόγλου Γιώργος
Παράσογλου Γιώργος
Ζιώγου-Καραστεργίου Σιδηρούλα
Επιστημονικό πεδίο
Κοινωνικές Επιστήμες
Λέξεις-κλειδιά
Αρχαία ελληνική γλώσσα και γραμματεία; Βαυαρικά διατάγματα, σχολικά προγράμματα; Δογματικός τύπος προβολής; Εκκλησιαστικός δημοτικισμός, ιστορικός τύπος; Εκπαίδευση τουρκοκρατίας, γραμματική αντίληψη; Εκπαιδευτική μεταρρύθμιση, δημοτική γλώσσα; Δημοτικισμός, Εκπαιδευτικός; Ευρωπαϊκή αναγέννηση, ουμανισμός; Νεοελληνική γλώσσα-καθαρεύουσα; Νεοελληνικός διαφωτισμός, γλωσσικό ζήτημα
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
194 σ.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
Σχετικές εγγραφές (με βάση τις επισκέψεις των χρηστών)