Περίληψη
Η εκπαιδευτική διαδικασία με την πάροδο των ετών έχει διαφοροποιηθεί και αυτό οφείλεται στην εξέλιξη της τεχνολογίας. Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση κατακτά συνεχώς έδαφος έναντι της διδασκαλίας στην τυπική της μορφή. Αντικείμενο της παρούσας έρευνας είναι η εφαρμογή της μικτής μάθησης, δηλαδή ο συνδυασμός της εκπαίδευσης δια ζώσης και της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης που στοχεύει στη βελτίωση των μαθημάτων, αξιοποιείται ένα ολοκληρωμένο σύστημα εκπαίδευσης που στοχεύει σε μια γρήγορη και αποτελεσματικότερη μαθησιακή διαδικασία. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε σε πανεπιστημιακά μαθήματα και στο πλαίσιο της διδασκαλίας των μαθήματος «Π1902 - Εισαγωγή στη χρήση Η/Υ με εφαρμογές στις κοινωνικές επιστήμες (Ανάλυση Ερευνητικών Δεδομένων)». Για την υποστήριξη τις μικτής μάθησής δημιουργήθηκε και ενσωματώθηκε ένα mooc προκειμένου να γίνει ένας συνδυασμός με τις εβδομαδιαίες διαδικτυακές συναντήσεις καθηγητών με μαθητές, δημιουργώντας ένα μικτό σύστημα μάθησης. Προτείνοντας μια σειρά εργαλείων, προκειμένου ...
Η εκπαιδευτική διαδικασία με την πάροδο των ετών έχει διαφοροποιηθεί και αυτό οφείλεται στην εξέλιξη της τεχνολογίας. Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση κατακτά συνεχώς έδαφος έναντι της διδασκαλίας στην τυπική της μορφή. Αντικείμενο της παρούσας έρευνας είναι η εφαρμογή της μικτής μάθησης, δηλαδή ο συνδυασμός της εκπαίδευσης δια ζώσης και της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης που στοχεύει στη βελτίωση των μαθημάτων, αξιοποιείται ένα ολοκληρωμένο σύστημα εκπαίδευσης που στοχεύει σε μια γρήγορη και αποτελεσματικότερη μαθησιακή διαδικασία. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε σε πανεπιστημιακά μαθήματα και στο πλαίσιο της διδασκαλίας των μαθήματος «Π1902 - Εισαγωγή στη χρήση Η/Υ με εφαρμογές στις κοινωνικές επιστήμες (Ανάλυση Ερευνητικών Δεδομένων)». Για την υποστήριξη τις μικτής μάθησής δημιουργήθηκε και ενσωματώθηκε ένα mooc προκειμένου να γίνει ένας συνδυασμός με τις εβδομαδιαίες διαδικτυακές συναντήσεις καθηγητών με μαθητές, δημιουργώντας ένα μικτό σύστημα μάθησης. Προτείνοντας μια σειρά εργαλείων, προκειμένου να προσφέρει ευέλικτη χρήση των παραπάνω, σε συνδυασμό με την διδασκαλία στην τάξη, το λογισμικό μπορεί και περιέχει υποστηρικτικά μια μεγάλη ποικιλία από κείμενα, βίντεο τεστ και διαφάνειες. Το Σύστημα Διαχείρισης μάθησης (LCMS - Learning Management System) που χρησιμοποιήθηκε για τη διδακτική παρέμβαση είναι το Moodle. Η ανάπτυξη μαθημάτων μέσω των ανοικτών ηλεκτρονικών μαθημάτων (MOOC), δημιουργεί νέες μεταβλητές στην εκπαιδευτική διαδικασία και κάνει την διαδικασία της εκπαίδευσης ακόμη πιο πολύπλοκη. Οι μεταβλητές αυτές αφορούν τον τρόπο εμπλοκής των φοιτητών με τα MOOC και ενσωματώνονται στις στρατηγικές μάθησης που ακολουθούν και επηρεάζουν εν τέλει την επίδοση των. Η λειτουργοποίηση των παραγόντων εμπλοκής οδήγησε στην μέτρηση των ακολούθων μεταβλητών: Αριθμός εισαγωγής στην πλατφόρμα, κατά την διάρκεια των μαθημάτων και κατά την διάρκεια των εξετάσεων, χρόνος παραμονής στην πλατφόρμα, χρόνος παρακολούθησης βίντεο στην πλατφόρμα, αριθμός των βίντεο εισαγωγής στην πλατφόρμα. Η εμπειρική έρευνα βασίστηκε σε προσεγγίσεις από τον χώρο της εκπαιδευτικής ψυχολογίας και υιοθετήθηκε η Θεωρία Προσανατολισμού Στόχων Επίτευξης (Achievement goal Theory, AGT), σύμφωνα με την οποία τα άτομα εμπλέκονται σε μια ακαδημαϊκή δραστηριότητα έχοντας διαφορετικά κίνητρα και στόχους με ιδιαίτερη σημασία για τον καθένα. Οι στόχοι οριοθετούνται από τα ίδια τα άτομα και ονομάζονται προσωπικοί προσανατολισμοί, ενώ λειτουργούν διαφορετικά ως προς τον τρόπο με τον οποίο βιώνουν και αντιλαμβάνονται την προσωπική τους απόδοση σε ένα περιβάλλον επίτευξης. Η AGT διακρίνει τους στόχους μάθησης, στόχους επίδοσης προσέγγισης και στόχους επίδοσης αποφυγής (Κλίμακα: Πρότυπα Προσαρμοστικής Μάθησης- Patterns of Adaptive Learning Scales, PALS (Midgley κ.ά., 2000). Οι στόχοι των φοιτητών χρησιμοποιήθηκαν ως ανεξάρτητες μεταβλητές για την ερμηνεία της συμπεριφοράς και της επίδοσης στο πλαίσιο της μικτής μάθησης. Τα εμπειρικά δεδομένα συλλέχθηκαν στο πλαίσιο του συγκεκριμένου μαθήματος με ερωτηματολόγια αυτοαναφοράς. Η επεξεργασία τους πραγματοποιήθηκε με την ανάλυση δικτύων (Network Analysis, ΝΑ) για την ανάδειξη των σχέσεων μεταξύ των λανθανουσών μεταβλητών (στόχων) και των μεταβλητών της συμπεριφοράς (εμπλοκή, επίδοση). Τα ευρήματα έδειξαν ότι, από το δίκτυο των στόχων, οι στόχοι επίδοσης-προσέγγισης, συνδέονται και ενεργοποιούσαν το δίκτυο της συμπεριφοράς που είχε σχέση με την εμπλοκή και αλληλεπίδραση με την πλατφόρμα. Δηλαδή δραστηριοποίηση για μεγαλύτερο χρόνο παραμονής μέσα στην ιστοσελίδα, και αξιοποίηση των πόρων του μαθήματος. Επίσης στο δίκτυο των επιτυχόντων διαπιστώνονται ισχυρές συνδέσεις μεταξύ του κόμβου αυτό-αποτελεσματικότητας, του κόμβου επίδοσης, του στόχου επίδοσης-προσέγγισης και του στόχου μάθησης-προσέγγισης. Αυτό επιβεβαιώνει τη σημαντικότητα των πεποιθήσεων αυτό-αποτελεσματικότητας και την σύνδεση τους με τους στόχους μάθησης- προσέγγισης και την επιτυχή μαθησιακή διαδικασία. Αντίθετα στο δίκτυο των αποτυχόντων φοιτητών υπήρχε ενεργό κόμβο τον στόχο επίδοσης-αποφυγής, ενώ δεν υπήρχαν ή υπήρχαν ελάχιστες συνδέσεις αλληλεπίδρασης με την ιστοσελίδα του μαθήματος, ούτε συνδέσεις με τον κόμβο της αυτό-αποτελεσματικότητας. Οι στόχοι μάθησης-προσέγγισης εμφανίζονται να διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο έχοντας ισχυρές συνδέσεις με τους κόμβους της επίδοσης-προσέγγισης, του ενδιαφέροντος και της αυτό-αποτελεσματικότητας, η οποία και συνδέεται άμεσα με την επίδοση. Επιπλέον εφαρμόστηκε η θεωρία καταστροφών στα εμπειρικά δεδομένα και συγκεκριμένα το μοντέλο Cusp, το οποίο ανέδειξε την μη γραμμική σχέση των μεταβλητών εμπλοκής με τα MOOC και τον ρόλο τους ως παράγοντες διακλάδωσης, καιως εκ τούτου την σημαντικότητα και κρισιμότητα της εμπλοκής και αλληλεπίδρασης των συμμετεχόντων με την πλατφόρμα για την εξασφάλιση της επιτυχίας στο περιβάλλον της μικτής μάθησης
περισσότερα
Περίληψη σε άλλη γλώσσα
educational process has changed over the years and this is due to the development of technology. Distance education is steadily gaining ground over the traditional teaching. The objective of this research is the implementation of blended learning, that is the combination of direct education and distance education that aims to improve learnig outcomes. An integrated educational system is used which aims at a fast and more effective learning process. The research was carried out in university courses and in the context of the teaching of the course "P1902 - Introduction to the use of computers with applications in the social sciences (Research Data Analysis)". To support blended learning a mooc was created and integrated, in order to generate a combination with the weekly online meetings of teachers with students, creating a blended learning system. Proposing a range of assets to offer flexible use of the above in combination with classroom teaching, the software can and does support a w ...
educational process has changed over the years and this is due to the development of technology. Distance education is steadily gaining ground over the traditional teaching. The objective of this research is the implementation of blended learning, that is the combination of direct education and distance education that aims to improve learnig outcomes. An integrated educational system is used which aims at a fast and more effective learning process. The research was carried out in university courses and in the context of the teaching of the course "P1902 - Introduction to the use of computers with applications in the social sciences (Research Data Analysis)". To support blended learning a mooc was created and integrated, in order to generate a combination with the weekly online meetings of teachers with students, creating a blended learning system. Proposing a range of assets to offer flexible use of the above in combination with classroom teaching, the software can and does support a wide variety of texts, video tests and slides. The Learning Management System (LCMS) used for the teaching intervention is Moodle. Course development through open online courses (MOOCs) creates new variables in the educational process and makes it even more complex. These variables concern the way students are engaged with MOOCs and are integrated into the learning strategies they follow, whih ultimately affect their performance. The operationalization of the engagement factors led to the measurement of the following variables: Number of introductions to the platform, during the course and during exams, time spent on the platform, time watching videos on the platform, number of videos introduced to the platform. The interdisciplinary empirical research involved in the field of educational psychology and specifically the Achievement Goal Theory (AGT) was adopted. According to AGT individuals are engaged in an academic activity with different motivations and goals, which are of particular importance to each one. Goals are defined by individuals themselves and are called personal orientations, and they operate differently in terms of how they experience and perceive their personal performance in an achievement environment. AGT distinguishes between mastery-approach goals, mastery-avoidance goals, performance-approach goals and performance-avoidance goals (Patterns of Adaptive Learning Scales, PALS (Midgley et al., 2000). Student goals were used as independent variables to interpret behavior and achievement in the blended learning context. Empirical data were collected during the course via self-report questionnaires, and Network Analysis (NA) was implemented to investigate the relationships among latent variables (goals) and behavioral variables (involvement, performance).The findings have shown that, from the network of goals, performance-approach goals were connected and activated the network of behavior related to engagement and interaction with the platform. That means activation for much longer time on the website, and utilization of course resources. Also, in the network of achievers, strong connections are found between the self-efficacy node, the achievement node, the performance-approach goal and the mastery-approach. This confirms the importance of self-efficacy beliefs and their connection with learning-approach goals and the successful learning process.On the contrary, in the network of the failed students, the performance-avoidance goal had an active node, while there were no or minimal interaction links with the course website, nor links with the self-efficacy node. Mastery-approach goals appear to play an important role having strong connections with the nodes of performance-approach, interest and self-efficacy, which is directly linked to achievement. In addition, the catastrophe theory was applied to the empirical data, specifically the cusp model, which highlighted the non-linear relationship of the engagement variables with MOOCs and their role as bifurcation factors, αnd therefore the importance and gravity of participants' engagement and interaction with the platform to ensure success in the blended learning environment.
περισσότερα