Τα πρόσωπα του Θανάτου: εικονολογική μελέτη για τις προσωποποιήσεις του θανάτου στη μεσαιωνική και νεότερη ευρωπαϊκή τέχνη

Περίληψη

Η προαιώνια αμφιβολία του ανθρώπου για το πεπερασμένο της ύπαρξής του απηχείται στην πληθώρα μορφών που έχει αποκτήσει στην Τέχνη ο Θάνατος, ως πρόσωπο. Αναμφίβολα, η πιο αναγνωρίσιμη προσωποποίηση του θανάτου στις μέρες μας είναι εκείνη του μαυροφορεμένου σκελετού με το δρεπάνι. Υπήρξε, ωστόσο, μια μακρά περίοδος στην ιστορία της ευρωπαϊκής τέχνης, κατά τη διάρκεια της οποίας ο Θάνατος δεν απεικονιζόταν με αυτό τον τρόπο· ή αλλιώς, υπήρξε μια κομβική περίοδος, γύρω στα τέλη του 13ου με αρχές του 14ου αι., όταν ο Θάνατος άρχισε να απεικονίζεται με τα μακάβρια χαρακτηριστικά σκελετού ή μεταστάντος· έκτοτε, η μακάβρια τυπολογία σταδιακά επικράτησε στο συλλογικό φαντασιακό. Αντικείμενο της διατριβής αποτελεί η εικονογραφική εξέλιξη του Θανάτου στη μεσαιωνική και νεότερη ευρωπαϊκή τέχνη. Στον Α΄ Τόμο (τ. Α΄), ο οποίος χωρίζεται σε δύο μέρη (τ. Α΄.1, τ. Α΄.2), το πρώτο κεφάλαιο επικεντρώνεται σε ορισμένα συμπληρωματικά ζητήματα που άπτονται του κεντρικού θέματος: η ψυχολογική ανάγκη του ανθ ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

Humanity’s age-old doubt regarding the finite nature of its existence is echoed in the multitude of forms that Death, as a person, has acquired in Art. Undoubtedly, the most recognisable personification of death nowadays is that of the black-clad skeleton with the scythe. There was, however, a long period in the history of European art, during which Death was not depicted in this manner; or, in other words, there was a pivotal period, around the late 13th to early 14th cent., when Death began to be depicted with the macabre characteristics of a skeleton or a cadaver; ever since, the macabre typology of Death has gradually come to dominate the collective imagination. The subject of this thesis is the iconographic evolution of Death in European art from the Middle Ages to the Modern Era. Volume I (vol. A), which is divided into two parts (vol. A.1, vol. Α.2), initially examines certain complementary issues related to the central subject: the psychological need to create images in order t ...
περισσότερα

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/48472
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/48472
ND
48472
Εναλλακτικός τίτλος
The faces of Death: an iconological study on the personifications of death in european art from the middle ages to the modern era
Συγγραφέας
Φήταμ, Γεώργιος (Πατρώνυμο: Φρειδερίκος)
Ημερομηνία
2020
Ίδρυμα
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ). Σχολή Φιλοσοφική. Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας. Τομέας Ιστορίας της Τέχνης και Αρχαιολογίας
Εξεταστική επιτροπή
Κωτίδης Αντώνης
Μυκονιάτης Ηλίας
Παπανικολάου Μιλτιάδης
Μπακαλάκη Αλεξάνδρα
Παϊσίδου Μελίνα
Τούντα Ελένη
Γυιόκα Χαρίκλεια
Επιστημονικό πεδίο
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και ΤέχνεςΤέχνες (Τέχνες, Ιστορία της Τέχνης, Ερμηνευτικές Τέχνες, Μουσική) ➨ Τέχνες (Τέχνες, Ιστορία της Τέχνης, Ερμηνευτικές Τέχνες, Μουσική), διεπιστημονική προσέγγιση
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και ΤέχνεςΤέχνες (Τέχνες, Ιστορία της Τέχνης, Ερμηνευτικές Τέχνες, Μουσική) ➨ Ιστορία της τέχνης
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και ΤέχνεςΙστορία και Αρχαιολογία ➨ Μεσαιωνικές και Αναγεννησιακές μελέτες
Λέξεις-κλειδιά
Θάνατος; Εικονολογία; Τέταρτος ιππέας της Αποκάλυψης; Αποκάλυψη Ιωάννη; Προσωποποίηση του θανάτου; Χάρος; Θανατολογία
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
3 τ. (433, 363, 567 σ.), εικ., πιν., χαρτ., σχημ.
Ειδικοί όροι χρήσης/διάθεσης
Το έργο παρέχεται υπό τους όρους της δημόσιας άδειας του νομικού προσώπου Creative Commons Corporation:
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
Σχετικές εγγραφές (με βάση τις επισκέψεις των χρηστών)