Περίληψη
Η κλιματική αλλαγή που εντείνεται με την πάροδο του χρόνου και οι επιδράσεις αυτής στην ανθρωπότητα και τον πλανήτη, ανάγκασαν τις κυβερνήσεις πολλών χωρών να αντιδράσουν κατόπιν της έντονης κριτικής διαφόρων κοινωνικο-πολιτικών φορέων και να ενσκήψουν πάνω στο πρόβλημα. Από την κίνηση αυτή δε θα μπορούσε να απουσιάσει και η ακαδημαική κοινότητα, η οποία με ενδελεχή και συντονισμένη έρευνα καταβάλει κάθε δυνατή προσπάθεια για να μειώσει και να περιορίσει τις επιδράσεις αυτής της κλιματικής αλλαγής. Η κύρια αιτία της εντοπίζεται στις δραστηριότητες των επιχειρήσεων που συμβάλουν τα μέγιστα στο φαινόμενο του θερμοκηπίου. Η παρούσα διατριβή εξετάζει διάφoρους παράγοντες που άπτονται του θέματος και καταβάλει προσπάθεια ώστε να συνδράμει στην αντιμετώπιση του φαινομένου. Υπό το πρίσμα δύο θεωριών, Triple Bottom Line και Institutional Theory, εξετάζει τις απόψεις επαγγελματιών του κατασκευαστικού κλάδου ως προς τις ενέργειες των εταιρειών τους για να συμβάλουν σε πρακτικές περιβαλλοντικής β ...
Η κλιματική αλλαγή που εντείνεται με την πάροδο του χρόνου και οι επιδράσεις αυτής στην ανθρωπότητα και τον πλανήτη, ανάγκασαν τις κυβερνήσεις πολλών χωρών να αντιδράσουν κατόπιν της έντονης κριτικής διαφόρων κοινωνικο-πολιτικών φορέων και να ενσκήψουν πάνω στο πρόβλημα. Από την κίνηση αυτή δε θα μπορούσε να απουσιάσει και η ακαδημαική κοινότητα, η οποία με ενδελεχή και συντονισμένη έρευνα καταβάλει κάθε δυνατή προσπάθεια για να μειώσει και να περιορίσει τις επιδράσεις αυτής της κλιματικής αλλαγής. Η κύρια αιτία της εντοπίζεται στις δραστηριότητες των επιχειρήσεων που συμβάλουν τα μέγιστα στο φαινόμενο του θερμοκηπίου. Η παρούσα διατριβή εξετάζει διάφoρους παράγοντες που άπτονται του θέματος και καταβάλει προσπάθεια ώστε να συνδράμει στην αντιμετώπιση του φαινομένου. Υπό το πρίσμα δύο θεωριών, Triple Bottom Line και Institutional Theory, εξετάζει τις απόψεις επαγγελματιών του κατασκευαστικού κλάδου ως προς τις ενέργειες των εταιρειών τους για να συμβάλουν σε πρακτικές περιβαλλοντικής βιωσιμότητας. Ο λόγος που επιλέχθηκε ο κατασκευαστικός κλάδος είναι διότι ο κλάδος αυτός χαρακτηρίζεται ως ο πλέον ρυπογόνος. Για την καλύτερη κατανόηση των λεπτομερειών και ιδιαιτεροτήτων του κλάδου, διερευνήθηκε το επίπεδο κάλυψης του θέματος από την υπάρχουσα ακαδημαική βιβλιογραφία που εστιάζει στον κατασκευαστικό κλάδο της Μεγάλης Βρετανίας. Η συστηματική ανάσκοπηση κατέδειξε ότι μέχρι σήμερα η ακαδημαική έρευνα εστιάζει κυρίως σε ενεργειακά θέματα των κτιριακών εγκαταστάσεων και οικοδομικών υλικών και πολύ λιγότερο σε θέματα που αφορούν στην εφοδιαστική αλυσίδα των εταιρειών. Βασιζόμενος στα αποτελέσματα της συστηματικής ανασκόπησης αλλά και στη γενικότερη βιβλιογραφία των συντελεστών πράσινων εφοδιαστικών αλυσίδων, ο συγγραφέας προχώρησε στη διενέργεια ποιοτικής έρευνας ώστε να συλλέξει εις βάθος πληροφορίες για τον τρόπο με τον οποίο σκέφτονται και ενεργούν οι επιχειρήσεις στη Μεγάλη Βρετανία και στην Ελλάδα. Οι συνεντεύξεις με εικοσιεπτά ειδικούς του χώρου, ανέδειξαν ότι οι θεσμικές πιέσεις που ασκούνται στις επιχειρήσεις κατηγοριοποιούνται ως ρυθμιστικές πιέσεις, απαιτήσεις των πελατών, πιέσεις ενδιαφερομένων μερών, εξωτερική εικόνα ή φήμη της εταιρείας και τέλος, οι πιέσεις από τον ανταγωνισμό. Οι εξωτερικές αυτές πιέσεις δημιουργούν εσωτερικές αντιδράσεις για την υιοθέτηση βιώσιμων περιβαλλοντικών πρακτικών. Σύμφωνα με τις αντιλήψεις των συμμετεχόντων στην έρευνα, οι βασικοί παράγοντες που συμβάλουν προς αυτήν την κατεύθυνση είναι η υποστήριξη της ανώτατης διοίκησης, οικομικοί παράγοντες, τα συστήματα περιβαλλοντικής διαχείρισης και η χρήση λογισμικού στην μέτρηση αποτυπώματος άνθρακα, καθώς και εκπαίδευση και κατάρτιση του προσωπικού των επιχειρήσεων. Η έρευνα ολοκληρώθηκε με τη μελέτη περίπτωσης μίας ελληνικής μικρομεσαίας κατασκευαστικής εταιρείας, όπου με την χρήση ενός συστήματος υποστήριξης λήψης αποφάσεων, διερευνήθηκε αρχικά η μέτρηση αποτυπώματος άνθρακα της εταιρείας και κατόπιν η εφικτότητα μείωσής του μέσω παρεμβάσεων στην παραγωγική διαδικασία αλλά και στην εφοδιαστική της αλυσίδα. Η παρούσα έρευνα παρέχει θεωρητική και πρακτική συνεισφορά. Η θεωρητική συμβολή είναι διτή. Αρχικά μέσω του θεωρητικού μοντέλου που αναπτύσει βασιζόμενο στις θεσμικές πιέσεις που ασκούνται στις επιχειρήσεις, στοχεύοντας στην υιοθέτηση βιώσιμων περιβαλλοντικών πρακτικών εκ μέρους των. Η δεύτερη συνεισφορά είναι στο χώρο της φιλοσοφικής (phenomenological constructivism) και μεθοδολογικής προσέγγισης (mixed purposive sampling) της έρευνας που χρησιμοποιείται για πρώτη φορά συνδιαστικά στο συγκεκριμένο ερευνητικό πεδίο. Η πρακτική συνεισφορά της έρευνας είναι η ανάδειξη των ενδο-επιχειρησιακών παραγόντων που οδηγούν στην υιοθέτηση βιώσιμων πρακτικών, στο χώρο του κατασκευαστικού κλάδου.
περισσότερα
Περίληψη σε άλλη γλώσσα
Climate change, which has intensified over time, and its effects on humanity and the planet, have forced the governments of many countries to react in response to intense criticism from various socio-political actors, and to scrutinise and act on the problem. The academic community could not be absent from this move either, which, through thorough and coordinated research, is making every effort to reduce and mitigate the effects of this change. The main cause of climate change lies in the activities of companies that make the greatest contribution to the greenhouse effect. This thesis examines various factors that are relevant to the subject and strives to help confront the phenomenon. In the light of two theories, the Triple Bottom Line and Institutional Theory, examines the views of construction industry practitioners on the actions of their companies towards environmental sustainability practices. The reason for selecting the construction industry is due to its identification as th ...
Climate change, which has intensified over time, and its effects on humanity and the planet, have forced the governments of many countries to react in response to intense criticism from various socio-political actors, and to scrutinise and act on the problem. The academic community could not be absent from this move either, which, through thorough and coordinated research, is making every effort to reduce and mitigate the effects of this change. The main cause of climate change lies in the activities of companies that make the greatest contribution to the greenhouse effect. This thesis examines various factors that are relevant to the subject and strives to help confront the phenomenon. In the light of two theories, the Triple Bottom Line and Institutional Theory, examines the views of construction industry practitioners on the actions of their companies towards environmental sustainability practices. The reason for selecting the construction industry is due to its identification as the most polluting industry. To better understand the details and peculiarities of the industry, the level of coverage by the existing academic literature focusing on the UK construction industry was explored. The systematic review has shown that research so far, focuses mainly on energy issues of building installations and building materials and much less on issues related to the supply chain of companies. Based on the results of the systematic review and the bibliography of the green supply chain contributors, the author proceeded to conduct qualitative research to gather in-depth information on how businesses in the UK and Greece think and act. The interviews with 27 experts in the field have highlighted that the institutional pressures exerted on companies are classified as regulatory pressures, customer requirements, stakeholder pressures, external image or reputation, and competition pressures. These external pressures create internal responses to the adoption of sustainable environmental practices. According to the perceptions of the research participants, the key contributors to this direction are executive management support, financial factors, environmental management systems and the use of software in carbon footprint measurement, as well as education and training of organisation employees. The research completed with the case study of a Greek small-to-medium-sized construction company, where the use of a decision support system initially assessed the carbon footprint of the company and then investigated the feasibility of reducing it through interventions in the production process and its supply chain. This research provides a theoretical and practical contribution. The theoretical contribution is twofold. Initially, through the theoretical model it develops based on the institutional pressures on business, aiming at adopting sustainable environmental practices on their behalf. The second contribution is in the philosophical (phenomenological constructivism) and methodological (mixed purposive sampling) approach of the research, used for the first time in this research area. The practical contribution of the study is the highlighting of the intra-organisational factors that lead to the adoption of sustainable practices in the construction sector.
περισσότερα