Περίληψη
Ο σκοπός της παρούσας έρευνας ήταν να διερευνήσει τον καθοριστικό ρόλο εφτά παραγόντων στην ταύτιση με την τοπική ή απομακρυσμένη αθλητική ομάδα, όπως επίσης και να ερευνήσει την επίδραση της ταύτισης σε συγκεκριμένες συμπεριφορές και όψεις της ψυχολογικής ευεξίας των φιλάθλων. Η πρώτη αφορούσε τον καθοριστικό ρόλο της έμμεσης επίτευξης, της ιστορίας και παράδοσης της ομάδας, της αντιλαμβανόμενης επίδοσης, της ομοιότητας με τα μέλη της ομάδας, του αντιλαμβανόμενου κύρους, της ενασχόλησης με το άθλημα της ομάδας και της ανάγκης για προσχώρηση σε μια κοινωνική ομάδα στην ταύτιση με μια τοπική ή με μια απομακρυσμένη ομάδα. Το ερευνητικό δείγμα αποτελούνταν από 1142 (Ν = 1442) επισκέπτες τριών Ελληνικών ιστοσελίδων (1163 οπαδοί που υποστήριζαν τοπικές ομάδες, 279 απομακρυσμένοι οπαδοί). Τα αποτελέσματα των δύο επιβεβαιωτικών παραγοντικών αναλύσεων (μια για κάθε δείγμα) έδειξαν ότι οι οχτώ λανθάνουσες μεταβλητές αντιπροσωπεύουν ικανοποιητικά τα δεδομένα και στα δύο δείγματα. Αφού εξετάστηκα ...
Ο σκοπός της παρούσας έρευνας ήταν να διερευνήσει τον καθοριστικό ρόλο εφτά παραγόντων στην ταύτιση με την τοπική ή απομακρυσμένη αθλητική ομάδα, όπως επίσης και να ερευνήσει την επίδραση της ταύτισης σε συγκεκριμένες συμπεριφορές και όψεις της ψυχολογικής ευεξίας των φιλάθλων. Η πρώτη αφορούσε τον καθοριστικό ρόλο της έμμεσης επίτευξης, της ιστορίας και παράδοσης της ομάδας, της αντιλαμβανόμενης επίδοσης, της ομοιότητας με τα μέλη της ομάδας, του αντιλαμβανόμενου κύρους, της ενασχόλησης με το άθλημα της ομάδας και της ανάγκης για προσχώρηση σε μια κοινωνική ομάδα στην ταύτιση με μια τοπική ή με μια απομακρυσμένη ομάδα. Το ερευνητικό δείγμα αποτελούνταν από 1142 (Ν = 1442) επισκέπτες τριών Ελληνικών ιστοσελίδων (1163 οπαδοί που υποστήριζαν τοπικές ομάδες, 279 απομακρυσμένοι οπαδοί). Τα αποτελέσματα των δύο επιβεβαιωτικών παραγοντικών αναλύσεων (μια για κάθε δείγμα) έδειξαν ότι οι οχτώ λανθάνουσες μεταβλητές αντιπροσωπεύουν ικανοποιητικά τα δεδομένα και στα δύο δείγματα. Αφού εξετάστηκαν οι ψυχομετρικές ιδιότητες όλων των κλιμάκων σε κάθε δείγμα, τα αποτελέσματα της ανάλυσης του δομικού μοντέλου έδειξαν ότι οι εφτά ανεξάρτητες μεταβλητές εξήγησαν ένα σημαντικό ποσοστό της ταύτισης με την τοπική (74%) και την απομακρυσμένη (66%) ομάδα. Παρόλα αυτά, η ταύτιση με τοπικές ομάδες φάνηκε να προβλέπεται από την έμμεση επίτευξη, την ενασχόληση με το άθλημα της ομάδας, την ομοιότητα με τα μέλη της ομάδας, την ιστορία και παράδοση και το αντιλαμβανόμενο κύρος ενώ η ταύτιση με απομακρυσμένες ομάδες από την έμμεση επίτευξη, την ενασχόληση με το άθλημα της ομάδας και την ομοιότητα με τα μέλη της ομάδας. Η δεύτερη έρευνα αφορούσε τις επιπτώσεις της ταύτισης με τοπικές και με απομακρυσμένες ομάδες. Συγκεκριμένα, διερευνήθηκαν οι αλληλεξαρτήσεις των μεταβλητών μεταξύ της ταύτισης με την αθλητική ομάδα, της τάσης για δημοσιοποίηση του δεσίματος με μια ομάδα, των κοινωνικών σχέσεων, της συλλογικής αυτό-εκτίμησης και της προσωπικής αυτό-εκτίμησης. Στην έρευνα συμμετείχαν 742 επισκέπτες των ίδιων τριών Ελληνικών ιστοσελίδων που χρησιμοποιήθηκαν στην πρώτη έρευνα. Από αυτούς, οι 623 κατηγοριοποιήθηκαν ως υποστηρικτές τοπικών ομάδων και οι 119 ως απομακρυσμένοι οπαδοί. Όπως και στην πρώτη έρευνα, εξετάστηκαν οι προσαρμογές των μεταβλητών στα δύο δείγματα και οι ψυχομετρικές ιδιότητες όλων των οργάνων μέτρησης σε κάθε δείγμα. Όσο αφορά τους οπαδούς που υποστήριζαν τοπικές ομάδες, τα αποτελέσματα της ανάλυσης του δομικού μοντέλου έδειξαν ότι η ταύτιση προκαλεί την τάση για δημοσιοποίηση του δεσίματος με την ομάδα και επηρεάζει θετικά την ανάπτυξη ή/και διατήρηση των κοινωνικών σχέσεων, καθώς και την συλλογική αυτό-εκτίμηση. Επιπλέον, η τάση για δημοσιοποίηση του δεσίματος με μια ομάδα βρέθηκε να προκαλεί κοινωνικές σχέσεις και να βελτιώνει την συλλογική αυτό-εκτίμηση. Οι κοινωνικές σχέσεις έδειξαν ότι αυξάνουν τα επίπεδα της συλλογικής αυτό-εκτίμησης και η συλλογική αυτό-εκτίμηση φάνηκε να συνεισφέρει στην προσωπική αυτό-εκτίμηση. Με εξαίρεση της σχέσης μεταξύ της τάσης για δημοσιοποίηση του δεσίματος με μια ομάδα και της συλλογικής αυτό-εκτίμησης καθώς και της σχέσης μεταξύ των κοινωνικών σχέσεων και της συλλογικής αυτό-εκτίμησης, που δεν βρέθηκαν να είναι στατιστικά σημαντικές, τα ίδια αποτελέσματα παρατηρήθηκαν και στο δείγμα των απομακρυσμένων οπαδών. Τα αποτελέσματα έχουν τόσο θεωρητικές όσο και πρακτικές εφαρμογές στον τομέα του αθλητικού μάρκετινγκ.
περισσότερα
Περίληψη σε άλλη γλώσσα
In the last decades, the concept of sport team identification has been widely used as a theoretical framework in explaining sport fan behavior. Sport team identification is defined as the psychological attachment between a fan and his or her favorite sport team (Wann & Branscombe, 1993). Although a great number of research has helped advance the knowledge regarding the factors that can foster the levels of local team identification and its influenceon fans’ behavior and well-being, few efforts have been made to explain such topics with respect to fans who prefer to identify with distant (i.e., foreign) sport teams. This study attempted to provide an additional insight on factors associating with local and distant team identification.The purpose of the present study was to test the effect of seven factors on local or distant team identification as well as to examine the influence of team identification on specific behaviors and facets of the psychological well-being of sport fans. To ac ...
In the last decades, the concept of sport team identification has been widely used as a theoretical framework in explaining sport fan behavior. Sport team identification is defined as the psychological attachment between a fan and his or her favorite sport team (Wann & Branscombe, 1993). Although a great number of research has helped advance the knowledge regarding the factors that can foster the levels of local team identification and its influenceon fans’ behavior and well-being, few efforts have been made to explain such topics with respect to fans who prefer to identify with distant (i.e., foreign) sport teams. This study attempted to provide an additional insight on factors associating with local and distant team identification.The purpose of the present study was to test the effect of seven factors on local or distant team identification as well as to examine the influence of team identification on specific behaviors and facets of the psychological well-being of sport fans. To achieve this, two quantitative studies were conducted. Study 1 investigated the influential role of vicarious achievement, history and tradition, perceived performance, team similarity, perceived prestige, domain involvement, and need for affiliation in identification with a local and distant professional football (i.e., soccer) team. Data were collected from visitors of three Greek websites (N = 1442), consisting of 1163 local and 279 distant fans. The results of the two confirmatory factor analyses (CFA) indicated that the eight latent factors represented the data fairly well in both datasets. After assessing the psychometric properties of all scales in each sample, the results of the structural equation model (SEM) analysis revealed that the seven independent variables explained a significant amount of variance in local (74%) and distant (66%) team identification. However, local team identification was found to be predicted by vicarious achievement, domain involvement, team similarity, history and tradition, and perceived prestige while the identification with a distant team was found to be positively influenced by vicarious achievement, domain involvement, and team similarity. Study 2 looked for the consequences of local and distant team identification. Specifically, the study examined the interrelationships among the variables of team identification (whether local or distant), basking in reflected glory (BIRG), social connections, collective self-esteem and personal self-esteem. Data were accumulated from the same Greek websites as in Study1 (N = 742). Among them, 623 subjects were grouped as local and 119 as distant fans. Again, the fit indices of the two measurement models to the data and the psychometric properties of all scales used in each segment were inspected and were found satisfactory. Regarding local fans, the findings of the SEM analysis showed that team identification positively impacts BIRGing behaviors, social connections, and collective self-esteem. Moreover, BIRGing behaviors were found to cause social connections and to enhance one’s collective self-esteem. Social connections were found to elevate the levels of collective self-esteem, and personal self-esteem was shown to contribute to fans’ personal self-esteem. With the exception of the relationships between BIRGing and collective self-esteem and between social connections and collective self-esteem, which were found to be non-significant, the same results were observed in the group of distant fans. The theoretical and practical implications of both studies were discussed.
περισσότερα