Η γλωσσική ποικιλότητα στον λόγο της μαζικής κουλτούρας: αναπαραστάσεις της και ανάπτυξη ενός εκπαιδευτικού προγράμματος για παιδιά προσχολικής και πρωτοσχολικής ηλικίας

Περίληψη

Πρόσφατες έρευνες στη γλωσσική διδασκαλία και την εκπαίδευση στο γραμματισμό, έχουν στρέψει το ενδιαφέρον τους στην αξιοποίηση των εξωσχολικών πρακτικών γραμματισμού των παιδιών στο σχολείο, καθώς αυτές οι πρακτικές που συνήθως δεν προωθούνται στο σχολείο είναι πλούσιες και εξίσου σημαντικές. Ευρύτερα, τα παιδιά είναι εμποτισμένα με πρακτικές που σχετίζονται με τα κείμενα μαζικής κουλτούρας (π.χ. βιβλία, εφημερίδες, κινούμενα σχέδια, τηλεοπτικές σειρές) και μεγαλώνουν σε ένα κόσμο όπου τα ΜΜΕ και οι νέες τεχνολογίες παίζουν πρωταρχικό ρόλο με αποτέλεσμα να διαμορφώνουν συγκεκριμένες δεξιότητες και αντιλήψεις. Αρκετές έρευνες έχουν αναδείξει τον κεντρικό ρόλο που παίζουν τα κείμενα μαζικής κουλτούρας στις εξωσχολικές πρακτικές γραμματισμού των παιδιών, αναδεικνύοντας οφέλη στην μάθηση. Ωστόσο, αυτά τα κείμενα είναι εμποτισμένα με συγκεκριμένες ιδεολογίες και προσπαθούν να δώσουν έμφαση στο μήνυμα που θέλουν να περάσουν.Επιπροσθέτως, η μαζική κουλτούρα δεν αποτελούσε αντικείμενο μελέτη ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

Recent studies in the teaching of language and literacy have turned their attention to the pedagogical use of children’s out-of-school literacy practices, which are rich and equally as important as other practices, despite not usually being exploited in the classroom. Moreover, children are well acquainted with practices related to mass cultural texts, such as books, newspapers, cartoons, and television series. As such, they grow up in a world where the media and modern technology play a primary role, resulting in children developing specific perceptions and abilities. A significant amount of research has highlighted the central role popular cultural texts play in children’s out-of-school literacy practices and the benefits they have in a child’s learning process. However, these texts contain specific ideologies and attempt to emphasise the particular message they intend to convey. Furthermore, popular culture has only recently begun to be studied in sociolinguistics, as it was conside ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

Recent studies in the teaching of language and literacy have turned their attention to the pedagogical use of children’s out-of-school literacy practices, which are rich and equally as important as other practices, despite not usually being exploited in the classroom. Moreover, children are well acquainted with practices related to mass cultural texts, such as books, newspapers, cartoons, and television series. As such, they grow up in a world where the media and modern technology play a primary role, resulting in children developing specific perceptions and abilities. A significant amount of research has highlighted the central role popular cultural texts play in children’s out-of-school literacy practices and the benefits they have in a child’s learning process. However, these texts contain specific ideologies and attempt to emphasise the particular message they intend to convey. Furthermore, popular culture has only recently begun to be studied in sociolinguistics, as it was conside ...
DOI
10.12681/eadd/42063
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/42063
ND
42063