Περίληψη
Η παρούσα διατριβή βασίζεται στην φιλοσοφία της "Νέας Μουσειολογίας" και εστιάζει σε δύο βασικούς προβληματισμούς. Πρώτον, διερευνά και αναλύει την χρήση του μουσειακού θεάτρου σε μουσεία τέχνης του εξωτερικού και σε μουσεία της Ελλάδας. Δεύτερον, παρουσιάζει, μελετά, και εξετάζει την εφαρμογή του μουσειακού θεάτρου σε δύο περιπτωσιολογικές μελέτες με εστίαση στον ενήλικα επισκέπτη.Πιο συγκεκριμένα, στο Κεφάλαιο Ι, δίνεται ο ορισμός ορισμένων βασικών μουσειολογικών εννοιών, καθώς και ο ορισμός του μουσειακού θεάτρου. Επιπροσθέτως, τίθενται το κύριο ερώτημα και οι στόχοι της διατριβής. Στη συνέχεια, παρουσιάζεται η βιβλιογραφική ανασκόπηση, στην οποία μελετητές παρατίθενται με χρονολογική σειρά, η δε επιλογή τους έγινε με βάση το κύρος της δουλειάς τους και της σχέσης της με τα μουσεία τέχνης. Επιπλέον, το κεφάλαιο περιλαμβάνει την μεθοδολογία, τους περιορισμούς, τις καινοτομίες και την σημασία της διατριβής. Τέλος, δίνεται η ιστορική αναδρομή του μουσειακού θεάτρου εν συντομία, καθώς κ ...
Η παρούσα διατριβή βασίζεται στην φιλοσοφία της "Νέας Μουσειολογίας" και εστιάζει σε δύο βασικούς προβληματισμούς. Πρώτον, διερευνά και αναλύει την χρήση του μουσειακού θεάτρου σε μουσεία τέχνης του εξωτερικού και σε μουσεία της Ελλάδας. Δεύτερον, παρουσιάζει, μελετά, και εξετάζει την εφαρμογή του μουσειακού θεάτρου σε δύο περιπτωσιολογικές μελέτες με εστίαση στον ενήλικα επισκέπτη.Πιο συγκεκριμένα, στο Κεφάλαιο Ι, δίνεται ο ορισμός ορισμένων βασικών μουσειολογικών εννοιών, καθώς και ο ορισμός του μουσειακού θεάτρου. Επιπροσθέτως, τίθενται το κύριο ερώτημα και οι στόχοι της διατριβής. Στη συνέχεια, παρουσιάζεται η βιβλιογραφική ανασκόπηση, στην οποία μελετητές παρατίθενται με χρονολογική σειρά, η δε επιλογή τους έγινε με βάση το κύρος της δουλειάς τους και της σχέσης της με τα μουσεία τέχνης. Επιπλέον, το κεφάλαιο περιλαμβάνει την μεθοδολογία, τους περιορισμούς, τις καινοτομίες και την σημασία της διατριβής. Τέλος, δίνεται η ιστορική αναδρομή του μουσειακού θεάτρου εν συντομία, καθώς και ορισμένοι παράμετροι του.Το Κεφάλαιο ΙΙ παρουσιάζει τα διάφορα είδη του μουσειακού θεάτρου και καταγράφει την χρήση τους σε μουσεία τέχνης του εξωτερικού καθώς και σε μουσεία της Ελλάδας. Η έρευνα επιτεύχθηκε μέσω διαδικτυακής έρευνας, μελέτης πρόσφατων εργασιών, προσωπικών επισκέψεων, και συνεντεύξεων μέσω μηνυμάτων ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.Το Κεφάλαιο ΙΙΙ παρουσιάζει βήμα-βήμα τον σχεδιασμό, την διεξαγωγή και την αξιολόγηση της πρώτης περιπτωσιολογικής μελέτης της διατριβής, του προγράμματος μουσειακού θεάτρου "Ο δρόμος είναι τα Πάντα", που πραγματοποιήθηκε στο κέντρο πολιτισμού "Περί Τεχνών", στην Πάτρα.Στο Κεφάλαιο IV παρουσιάζεται η δεύτερη περιπτωσιολογική μελέτη, το μουσειακό θεατρικό δρώμενο "Το Ορφανοτροφείο: Καθαρίζοντας και Συλλογιζόμενη Διαμέσου των Ετών". Το δρώμενο πραγματοποιήθηκε στην έκθεση "Skagiopouleio Project" στα πλαίσια του φεστιβάλ "RE-Culture III", στην Πάτρα. Στο κεφάλαιο αυτό παρουσιάζονται βήμα-βήμα η σύλληψη της ιδέας της θεατρικής παράστασης, ο σχεδιασμός της, η διεξαγωγή της, καθώς και η αξιολόγησή της.Τέλος, στο Κεφάλαιο V καταγράφονται τα βασικά αποτελέσματα και συμπεράσματα της διατριβής. Παράλληλα, δίνονται ιδέες για περαιτέρω έρευνα και ανάλυση.
περισσότερα
Περίληψη σε άλλη γλώσσα
Throughout the twentieth century, museologists have sought various new ways for visitors to engage with art, with some of them based on the use of theatrical techniques. This thesis explores the use of museum theater techniques - essentially for the first time - in Greek museums. Do Greek museums use museum theater? What theatrical techniques do they mostly use?Although, this thesis focuses on Greek museums, international museums are not excluded. While most papers and books refer to science, history, and children's museums, this study's focus lies on art museums. Do international art museums use museum theater? What about national art institutions?While most research and papers analyze the use of museum theater for children, this thesis' practical part focuses on adult-visitors only. At its best, museum theater may engage visitors intellectually, emotionally, and physically, but at its worst it may make visitors feel strange or threatened. So, how do adults feel about museum theater? ...
Throughout the twentieth century, museologists have sought various new ways for visitors to engage with art, with some of them based on the use of theatrical techniques. This thesis explores the use of museum theater techniques - essentially for the first time - in Greek museums. Do Greek museums use museum theater? What theatrical techniques do they mostly use?Although, this thesis focuses on Greek museums, international museums are not excluded. While most papers and books refer to science, history, and children's museums, this study's focus lies on art museums. Do international art museums use museum theater? What about national art institutions?While most research and papers analyze the use of museum theater for children, this thesis' practical part focuses on adult-visitors only. At its best, museum theater may engage visitors intellectually, emotionally, and physically, but at its worst it may make visitors feel strange or threatened. So, how do adults feel about museum theater? Is museum theater a magical interpretative tool only for children or can it be beneficial for adults as well?This thesis is seeking answers to the above questions, while at the same time, it presents two museum theater programs designed and conducted within two different Greek contemporary art exhibitions. While both theatrical plays were addressed at adults only, each play was based on different museum theater techniques so that comparisons lead to a number of conclusions. Findings and conclusions include recommendations and practical ideas for using museum theater techniques in adult-groups within contemporary art exhibitions.The thesis comprises five chapters.In Chapter I, the museum definition, the theater definition and connection to museums, and the museum theater's definition are presented. Thereinafter, the chapter focuses on the problem statement, aims and objectives. Literature review follows, analyzing the contributors of museum theater and their work. Furthermore, research methodology, limitations and significance are also presented in this chapter, along with some basic parameters. These include the history of museum theater, a brief analysis of museum education, new technologies in museums, museum architecture, and contemporary art exhibitions. Chapter II analyzes the different types of museum theater, and examines their use in Greek museums. Alongside, examples from abroad are also presented. The chapter focuses in a more detailed manner on art museums (national and international) that make use of theatrical techniques to interpret their collections.Chapter III presents the thesis' first proposed action, the performance 'A Street is All', which was designed for and implemented in a Greek cultural center (Peri Technon Gallery, Patras Greece). This chapter includes personal work, the design, conduction, and evaluation of the proposed theatrical production.Chapter IV presents the design, conduction, and evaluation of a second proposed action: the performance 'The Orphanage House: Cleaning and Thinking Through the Ages'. The exhibition was held in Skagiopouleio orphanage, within the international contemporary art festival RE-Culture III (Art in Progress Organization, Patras, Greece).Finally, Chapter V presents the thesis' main outcomes and conclusions, as well as ideas for further research.
περισσότερα