Περίληψη
O 21ος αιώνας, πρόκειται για τον αιώνα της πληροφόρησης και της εντατικοποίησης της γνώσης όπου νέα συστήματα και υπηρεσίες αναπτύσσονται μέσω των σύγχρονων πληροφοριακών τεχνολογιών. Οι ραγδαίες αλλαγές στο περιβάλλον της πληροφόρησης έχουν επηρεάσει σε μεγάλο βαθμό τον τρόπο που οι επαγγελματίες καθώς και οι ερασιτέχνες μουσικοί αναζητούν τη μουσική πληροφόρηση και ασχολούνται με τη μουσική δημιουργικότητα, στο πλαίσιο διαφορετικών μουσικών αντικειμένων και για διαφορετικούς σκοπούς οι οποίοι είναι δυνατό να αφορούν στη σύνθεση, στην ερμηνεία και στον αυτοσχεδιασμό, στην ακρόαση και στην ανάλυση. Αντικείμενο της διατριβής αποτελεί «η διερεύνηση τόσο θεωρητικών όσο και εμπειρικών ζητημάτων σχετικά με την επίδραση της μουσικής πληροφόρησης στη μουσική δημιουργικότητα». Συγκεκριμένα, η μουσική δημιουργικότητα γίνεται αντιληπτή ως μια εκ προθέσεως διαδικασία η οποία λειτουργεί ως κίνητρο για την αναζήτηση της μουσικής πληροφόρησης. Υπό αυτό το πρίσμα, η διατριβή παρουσιάζει ζητήματα σχετ ...
O 21ος αιώνας, πρόκειται για τον αιώνα της πληροφόρησης και της εντατικοποίησης της γνώσης όπου νέα συστήματα και υπηρεσίες αναπτύσσονται μέσω των σύγχρονων πληροφοριακών τεχνολογιών. Οι ραγδαίες αλλαγές στο περιβάλλον της πληροφόρησης έχουν επηρεάσει σε μεγάλο βαθμό τον τρόπο που οι επαγγελματίες καθώς και οι ερασιτέχνες μουσικοί αναζητούν τη μουσική πληροφόρηση και ασχολούνται με τη μουσική δημιουργικότητα, στο πλαίσιο διαφορετικών μουσικών αντικειμένων και για διαφορετικούς σκοπούς οι οποίοι είναι δυνατό να αφορούν στη σύνθεση, στην ερμηνεία και στον αυτοσχεδιασμό, στην ακρόαση και στην ανάλυση. Αντικείμενο της διατριβής αποτελεί «η διερεύνηση τόσο θεωρητικών όσο και εμπειρικών ζητημάτων σχετικά με την επίδραση της μουσικής πληροφόρησης στη μουσική δημιουργικότητα». Συγκεκριμένα, η μουσική δημιουργικότητα γίνεται αντιληπτή ως μια εκ προθέσεως διαδικασία η οποία λειτουργεί ως κίνητρο για την αναζήτηση της μουσικής πληροφόρησης. Υπό αυτό το πρίσμα, η διατριβή παρουσιάζει ζητήματα σχετικά με το σύγχρονο περιβάλλον και τη διαμόρφωση υπηρεσιών μουσικής πληροφόρησης, καθώς και σχετικά με την πληροφοριακή κατά την αναζήτηση συμπεριφορά των ατόμων και τη σχέση αυτής με τη μουσική πληροφόρηση. Επίσης, παρουσιάζει σημαντικά ζητήματα σχετικά με το γενικό πλαίσιο διαμόρφωσης της δημιουργικής διαδικασίας και συγκεκριμένα της μουσικής δημιουργικότητας. Η διατριβή παρουσιάζει μέσω συστηματικής βιβλιογραφικής επισκόπησης την έρευνα σχετικά με την αναζήτηση της μουσικής πληροφόρησης και τις εφαρμογές αυτής σε δημιουργικές δραστηριότητες όπως η σύνθεση, η ερμηνεία και ο αυτοσχεδιασμός, η ακρόαση και η ανάλυση. Στη διατριβή αναπτύσσεται επίσης ένα νέο μοντέλο, ένα θεωρητικό πλαίσιο τριών σταδίων σχετικά με την κατανόηση του ρόλου της αναζήτησης της μουσικής πληροφόρησης στη μουσική δημιουργικότητα σύμφωνα με το οποίο η διαδικασία ξεκινά με τις προθέσεις και τα κίνητρα για τη δημιουργικότητα, προχωρά στην πληροφοριακή κατά την αναζήτηση συμπεριφορά, και ολοκληρώνεται με τα αποτελέσματα της μουσικής δημιουργικότητας. Επιπλέον, παρουσιάζεται εμπειρική έρευνα σχετικά με την επίδραση της μουσικής πληροφόρησης στη μουσική δημιουργικότητα η οποία βασίστηκε στο προτεινόμενο θεωρητικό πλαίσιο και διενεργήθηκε επί ενός δείγματος N=244 διαφόρων μουσικών οι οποίοι ζουν και δραστηριοποιούνται στην Ελληνική επικράτεια. Η διατριβή επικεντρώνεται στον καταλυτικό ρόλο της μουσικής πληροφόρησης στη μουσική δημιουργικότητα παρέχοντας δυνατότητες συμβολής σε ζητήματα τα οποία, μεταξύ άλλων, είναι δυνατό να αφορούν στον σχεδιασμό συμβατικών και ψηφιακών υπηρεσιών πληροφόρησης για τη μουσική δημιουργικότητα, στην ανάπτυξη δεξιοτήτων πληροφοριακής μουσικής παιδείας για τη δημιουργικότητα, καθώς και στη διάδοση της μουσικής πολιτιστικής κληρονομιάς ανά τον κόσμο. Επιπλέον, η διατριβή παρέχει τις βάσεις για περαιτέρω συζήτηση και έρευνα σε θέματα που σχετίζονται με τη σύνδεση μεταξύ μουσικής πληροφόρησης και μουσικής δημιουργικότητας, καθώς κρίνεται σημαντική η περαιτέρω ποιοτική και ποσοτική έρευνα σχετικά με την αλληλεπίδραση μεταξύ αυτών. Εν κατακλείδι, πρέπει να σημειωθεί η σημασία και η πρωτοτυπία της διατριβής, δεδομένου ότι αποτελεί μια από τις ελάχιστες έρευνες που παρέχουν θεωρητικά και εμπειρικά ζητήματα που συνδέουν την αναζήτηση της μουσικής πληροφόρησης με τη μουσική δημιουργικότητα.
περισσότερα
Περίληψη σε άλλη γλώσσα
The 21st century, is the century of information and knowledge intensification where novel information systems and services are developing through modern information technologies. The rapid changes in the information environment have greatly affected the way in which professional and amateur musicians search for music information and engage with musical creativity. This impact may vary within different music domains and for different creative expressions which involve composition, performance and improvisation, listening and analysis. The aim of this PhD research thesis is to “investigate the theoretical and empirical facets of the impact of music information on musical creativity”. In particular, musical creativity is perceived as an intentional process which motivates individuals for music information seeking. This PhD thesis presents issues relating to the modern music information environment and the configuration of music information services, as well as the information seeking beha ...
The 21st century, is the century of information and knowledge intensification where novel information systems and services are developing through modern information technologies. The rapid changes in the information environment have greatly affected the way in which professional and amateur musicians search for music information and engage with musical creativity. This impact may vary within different music domains and for different creative expressions which involve composition, performance and improvisation, listening and analysis. The aim of this PhD research thesis is to “investigate the theoretical and empirical facets of the impact of music information on musical creativity”. In particular, musical creativity is perceived as an intentional process which motivates individuals for music information seeking. This PhD thesis presents issues relating to the modern music information environment and the configuration of music information services, as well as the information seeking behaviour of individuals and its association with music information seeking. Also, presents significant aspects regarding the general context of creative procedure and in particular about musical creativity. This PhD thesis presents a systematic literature review of the research in music information seeking and its applications to musical creative activities such as composition, performance and improvisation, and listening and analysis. Also presents a theoretical contribution with the development of a new model, a three stage conceptual framework for understanding the role of music information seeking in musical creativity under which the process initiates with the intention and motivation for creativity, then proceeds to information seeking behaviour and then concludes with the musical creativity outcomes. Furthermore, this PhD thesis presents an empirical study about the investigation of the impact of music information on musical creativity which was based on the development of the new conceptual framework and was conducted on a sample of N=244 musicians of various roles which are living and working in the Greek area. This PhD thesis focused on the catalytic role of information and musicians’ information seeking behaviour in musical creativity and its implications may, among others, embrace online and offline information systems design, information literacy skills and musical heritage management issues. Τhis PhD thesis also provides foundations for further discourse and research on topics related to music information seeking behaviour employed for creative activities. Certainly, further qualitative and quantitative research on the interaction between music information seeking behaviour and musical creativity is required. In conclusion, the significance and originality of the current PhD thesis should be noted, since it is one of the very few studies providing theoretical and practical issues linking music information seeking behaviour and musical creativity.
περισσότερα