Το κανονικό αδίκημα της αποστασίας

Περίληψη

Στόχος, της παρούσας μελέτης είναι η διαχρονική προσέγγιση του θέματος, και η κριτική παρουσίαση του κανονικού και ποιμαντικού τρόπου με τον οποίο η Εκκλησία και αργότερα η πολιτεία αντιμετώπισε το συγκεκριμένο πρόβλημα στο πέρασμα των αιώνων με γνώμονα τους Θείους και Ιερούς Κανόνες, τις διατάξεις των εκκλησιαστικών συγγραφέων, τις μεταγενέστερες συνοδικές αποφάσεις και τα λειτουργικά κείμενα. Επισημαίνεται ότι η αποστασία ως εκκλησιαστικό αδίκημα απορρέει από πολιτικά και προσωπικά αίτια. Καταγράφεται η Πατερική πράξη για την αντιμετώπιση των μεταβαπτισματικών αμαρτημάτων και κατ’ επέκταση της αποστασίας. Επισημαίνονται οι αναφορές του όρου αποστάτης καθώς και ο τρόπος αποδοχής των αιρετικών-εικονομάχων αποστατών στα πρακτικά των Οικουμενικών Συνόδων Εφέσου (431 μ.Χ.), Χαλκηδόνας (451μ.Χ.) και Νικαίας (787 μ.Χ.). Τα Κανονικά και Πατερικά κείμενα μας οδήγησαν σε μια ευρύτερη κατηγοριοποίηση αναδεικνύοντας και άλλες μορφές ή εκδοχές του όρου «αποστασία» όπως: α. άμεση αποστασία, β. οιο ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

The aim of the present paper is to provide a diachronic approach to the issue of apostasy and a critical presentation of the canonical and pastoral way in which the Church, and later the State, confronted this problem through the centuries, based on the Divine and Holy Canons, the pronouncements of ecclesiastical writers, later synodic decisions and liturgical texts. Apostasy as an ecclesiastical offence is shown to proceed from political and personal causes. The Patristic act dealing with post-baptismal sins, and by extension apostasy, is examined, together with references to the term ‘apostate’ and the treatment of heretic/iconoclast apostates in the proceedings of the Ecumenical Councils of Ephesus (431 AD), Chalcedon (451 AD) and Nicaea (787 AD). The Canonical and Patristic texts led us to a wider categorization, highlighting other forms or versions of the term “apostasy”, such as: a. direct apostasy; b. quasi apostasy; c. contemporary apostasy. Byzantine criminal laws on the offen ...
περισσότερα

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/37583
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/37583
ND
37583
Συγγραφέας
Βλαχάκης, Γεώργιος (Πατρώνυμο: Ιωάννης)
Ημερομηνία
2013
Ίδρυμα
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ). Σχολή Θεολογική. Τμήμα Ποιμαντικής και Κοινωνικής Θεολογίας. Τομέας Δικαίου, Οργανώσεως, Ζωής και Διακονίας της Εκκλησίας
Εξεταστική επιτροπή
Γιάγκου Θόδωρος
Γκίγκας Αθανάσιος
Γκαβαρδίνας Γεώργιος
Σκέττας Νικόλαος
Πασχαλίδης Συμεών
Μαγγιώρος Νικόλαος
Νικολακάκης Δημήτριος
Επιστημονικό πεδίο
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και ΤέχνεςΙστορία και Αρχαιολογία
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και ΤέχνεςΦιλοσοφία, Ηθική και Θρησκεία
Λέξεις-κλειδιά
Αποστασία-αποστάτης; Αίρεση-αιρετικός; Κανόνες; Εκκλησιαστικό αδίκημα; Σύνοδος; Μετάνοια; Αδίκημα καθοσίωσης; Βυζαντινή νομοθεσία
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
325 σ.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
Σχετικές εγγραφές (με βάση τις επισκέψεις των χρηστών)