Περίληψη
Η διατριβή μελετά τους πρώτους πέντε τόμους του ημερολογίου του Γ.Σεφέρη με τον τίτλο Μέρες, (1925-1951), των οποίων η έκδοση είχε πραγματοποιηθεί ως την ολοκλήρωση και την υποστήριξή της (1983). Αποσκοπεί να επιτρέψει στον αναγνώστη της να τοποθετήσει το σεφερικό ημερολόγιο μέσα στο ευρωπαϊκό του περιβάλλον και κατόπιν να το μελετήσει από την οπτική της ενδοσκόπησης. Αναζητώντας τον άνθρωπο πίσω από τη γραφή, η διατριβή κρατά στο κέντρο της τον αυτοβιογραφικό λόγο, αλλά παραπέμπει συστηματικά στην ποίηση και το λοιπό σεφερικό έργο.Αρθρώνεται σε τρία κεφάλαια, από τα οποία •το πρώτο συνιστά εισαγωγή στην ιστορία του ημερολογιακού είδους, και οδηγεί από τα γενικά χαρακτηριστικά της ημερολογιακής γραφής προς τα ειδικά χαρακτηριστικά του προσωπικού ημερολογίου. (Η διατριβή υποστηρίζει ότι το ημερολόγιο του Γ.Σεφέρη είναι ένα προσωπικό ημερολόγιο). Η ιστορία της λογοτεχνίας χρησιμοποιείται πρώτιστα εδώ, όπως αυτή αποτυπώνεται μέσα στον δυτικό πολιτισμό, και ειδικότερα στον αυτοβιογραφικό λ ...
Η διατριβή μελετά τους πρώτους πέντε τόμους του ημερολογίου του Γ.Σεφέρη με τον τίτλο Μέρες, (1925-1951), των οποίων η έκδοση είχε πραγματοποιηθεί ως την ολοκλήρωση και την υποστήριξή της (1983). Αποσκοπεί να επιτρέψει στον αναγνώστη της να τοποθετήσει το σεφερικό ημερολόγιο μέσα στο ευρωπαϊκό του περιβάλλον και κατόπιν να το μελετήσει από την οπτική της ενδοσκόπησης. Αναζητώντας τον άνθρωπο πίσω από τη γραφή, η διατριβή κρατά στο κέντρο της τον αυτοβιογραφικό λόγο, αλλά παραπέμπει συστηματικά στην ποίηση και το λοιπό σεφερικό έργο.Αρθρώνεται σε τρία κεφάλαια, από τα οποία •το πρώτο συνιστά εισαγωγή στην ιστορία του ημερολογιακού είδους, και οδηγεί από τα γενικά χαρακτηριστικά της ημερολογιακής γραφής προς τα ειδικά χαρακτηριστικά του προσωπικού ημερολογίου. (Η διατριβή υποστηρίζει ότι το ημερολόγιο του Γ.Σεφέρη είναι ένα προσωπικό ημερολόγιο). Η ιστορία της λογοτεχνίας χρησιμοποιείται πρώτιστα εδώ, όπως αυτή αποτυπώνεται μέσα στον δυτικό πολιτισμό, και ειδικότερα στον αυτοβιογραφικό λόγο.•Το δεύτερο κεφάλαιο παρουσιάζει προσωπικά ημερολόγια του 19ου και του 20ού αιώνα, επιλέγοντας να σταθεί κυρίως στις καταγραμμένες αναγνωστικές προτιμήσεις του Σεφέρη. Μικρό τμήμα του κεφαλαίου αφιερώνεται στον ελληνικό αυτοβιογραφικό λόγο. Η μεθόδευση είναι κυρίως μεθόδευση συγκριτικής γραμματολογίας, πάντοτε στο ειδικό πεδίο του αυτοβιογραφικού λόγου και πάντοτε στο περιβάλλον του δυτικού πολιτισμού.•Το τρίτο κεφάλαιο ασχολείται με την ενδοσκόπηση: μετά από μια γενική εισαγωγή, που εξετάζει την ενδοσκόπηση στο πλαίσιο της λογοτεχνίας και του αυτοβιογραφικού λόγου, η μελέτη ακολουθεί βήμα-βήμα την σεφερική ενδοσκόπηση, όπως αυτή προτείνεται από το ημερολόγιο. Η μέθοδος της περιοδίκευσης επιτρέπει στο τμήμα αυτό της μελέτης να αναδείξει καίρια σημεία του βίου, καθώς και της αυτοσυνειδησίας του δημιουργού. Το τμήμα αυτό της διατριβής στηρίζεται σε θεωρητικές μελέτες για την ενδοσκόπηση σε σχέση με τη γραφή, αλλά επίσης σε μια ιστορική προσέγγιση του σεφερικού βίου, αφού εξετάζει τον άνθρωπο μέσα στους συγκεκριμένους όρους της βιοτής του. Παράλληλα η έρευνα επιχειρεί να αξιολογήσει τις παρεμβάσεις επεξεργασίας, στις οποίες έχει υποβάλει την αρχική καταγραφή ο συγγραφέας, έτσι ώστε να απαντήσει στο ερώτημα της λογοτεχνικότητας αυτού του έργου. Στην προσπάθεια αυτή στηρίζεται σε συγκριτικές αναγνώσεις ανάμεσα στο ημερολόγιο και την ανέκδοτη (τότε) επιστολογραφία του ποιητή. Η διατριβή αναδεικνύει καίρια σημεία της σεφερικής ενδοσκόπησης, η οποία επεξηγεί σημαντικές φάσεις της πορείας του δημιουργού. •Η διατριβή κλείνει με Συμπεράσματα και κατόπιν με Ευρετήριο πραγματικών και πλασματικών προσώπων του ημερολογίου Σεφέρη, Ευρετήριο το οποίο μπορεί να αποτελέσει βάση για περαιτέρω έρευνες.
περισσότερα
Περίληψη σε άλλη γλώσσα
This doctoral thesis studies the first five volumes of the Yiorgos Seferis’ journal “Days (1925-1951)”, the publication of which had been completed by the time of its defense. The thesis’ aim is both, placing Seferi’s journal within its European environment, and highlighting its introspective character. Seeking the man behind his writing, the thesis focuses on autobiography, with regular references to Seferis’ poetry and other writings.The first chapter is an introduction to the history of journal writing. By arguing that Seferis’ journal is a form of a personal diary, the thesis begins with describing the general features of journal writing, to finally explore the specific mode of writing a personal diary. The history of literature is used primarily here as it is reflected in the western culture, especially in its autobiographical texts.The second chapter presents a number of personal diaries from the 19th and 20th centuries, focusing mainly on Seferis’ documented reading preferences. ...
This doctoral thesis studies the first five volumes of the Yiorgos Seferis’ journal “Days (1925-1951)”, the publication of which had been completed by the time of its defense. The thesis’ aim is both, placing Seferi’s journal within its European environment, and highlighting its introspective character. Seeking the man behind his writing, the thesis focuses on autobiography, with regular references to Seferis’ poetry and other writings.The first chapter is an introduction to the history of journal writing. By arguing that Seferis’ journal is a form of a personal diary, the thesis begins with describing the general features of journal writing, to finally explore the specific mode of writing a personal diary. The history of literature is used primarily here as it is reflected in the western culture, especially in its autobiographical texts.The second chapter presents a number of personal diaries from the 19th and 20th centuries, focusing mainly on Seferis’ documented reading preferences. A small part of the chapter is devoted to Greek autobiographical writing. The approach used is principally comparative, within the specific field of autobiographical expression and the wider scope of the western culture.The third chapter deals with the issue of introspection: after a general introduction which examines introspection within the framework of literature and autobiographical expression, the thesis focuses on Seferis’ introspective writing step by step, following the clues suggested by the journal itself. The method of periodization allows this part of the thesis to highlight key points in the life and self-consciousness of the author. At this point, the study is based on theoretical studies on introspection in relation to writing, but also on a historical approach of Seferis’ biography, after considering the man within the specific terms of his life. At the same time, the investigation aims at evaluating the attempted interventions made by Seferis himself on his first draft, in order to consider the literary qualities of his work. Methodologically, the analysis is based on comparative readings of the journal and the then unpublished correspondence of the poet. The thesis highlights key points of Seferis’ introspection, which illustrate significant stages in his creative career.The thesis ends with conclusions and an index of real and fictitious characters in Seferis’ journal, therefore suggesting the potential for further research.
περισσότερα