Προς μια κοινωνιολογία του έντεχνου λαϊκού: οι απαρχές και οι σημασίες του είδους

Περίληψη

Η μελέτη αυτή αναλύει τον τρόπο που συνυφάνθηκε η μεταπολεμική ελληνική κοινωνική πραγματικότητα με το έντεχνο λαϊκό τραγούδι το οποίο εμφανίστηκε στην ελληνική ιστορία ως κάτι διαφορετικό και ανώτερο. Έχοντας κυρίαρχο στόχο τη δημοφιλία, ως εκ των ων ουκ άνευ όρο για την επίτευξη υψηλών σκοπών, την διεκδίκησε ισχυριζόμενο ποιοτικά χαρακτηριστικά τόσο στο μουσικό όσο και στο κοινωνικοπολιτικό πεδίο. Αντιλαμβανόμενο τον εαυτό του ως κανάλι μεταφοράς μηνυμάτων από τους παραγωγούς του προς τους ακροατές του, άρθρωσε συγκεκριμένες προτάσεις και στα δύο πεδία. Ενώ στο πρώτο διεκδικήθηκε μια ανωτερότητα που πήγαζε από τη σύνθεση δύο μεγάλων παραδόσεων, στο δεύτερο πεδίο οι προτάσεις του εμφανίστηκαν ως λύσεις χρόνιων προβλημάτων της ελληνικής κοινωνίας και ως απαντήσεις στις προκλήσεις που αντιμετώπισε η μεταπολεμική Ελλάδα. Όμως αυτές δεν είναι οι μοναδικές πλευρές του, όπως κάθε μουσική που ενσωματώνεται στην κοινωνία, διέπεται από τις κοινωνικές συνθήκες. Ως κατασκευή έχει εσωτερικευμένες ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

This study analyzes how the postwar Greek social reality interweaved with the entehno laiko song which appeared in Greek history as something different and superior. Popularity being its dominant aim, which is perceived as a sine qua non condition for achieving high goals, it claimed vital qualities both in music and in the sociopolitical field. Perceiving itself as a messaging transport channel from the producers to their listeners, it articulated concrete proposals in both fields. In music, it claimed superiority stemming from the composition of two great traditions while in the sociopolitical field, its proposals appeared both as solutions to long-lasting problems and as answers to the challenges faced by the post-war Greece.However these are not the only aspects, like any music that is integrated into society, entehno laiko is governed by social conditions. As a construction it has internalized thinking and representation structures, basic unconscious contents that affirm specific ...
περισσότερα

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/35685
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/35685
ND
35685
Εναλλακτικός τίτλος
Towards a sociology of entehno laiko: the beginnings and significations of the genre
Συγγραφέας
Τσερίκης, Παναγιώτης του Δημοσθένης
Ημερομηνία
2015
Ίδρυμα
Ιόνιο Πανεπιστήμιο. Σχολή Μουσικής και Οπτικοακουστικών Τεχνών. Τμήμα Μουσικών Σπουδών
Εξεταστική επιτροπή
Ξανθουδάκης Χαράλαμπος
Μαραγκόπουλος Δημήτριος
Σιώψη Αναστασία
Μακρής Ευστάθιος
Ζαϊμάκης Ιωάννης
Κοκκώνης Γεώργιος
Καρδάμης Κωνσταντίνος
Επιστημονικό πεδίο
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και ΤέχνεςΤέχνες (Τέχνες, Ιστορία της Τέχνης, Ερμηνευτικές Τέχνες, Μουσική)
Κοινωνικές ΕπιστήμεςΚοινωνιολογία
Λέξεις-κλειδιά
Κοινωνιολογία της μουσικής; Αισθητική; Μουσικό είδος; Σημειολογία; Σημασίες της μουσικής; Πολιτισμική ιεράρχηση; Λαϊκή- έντεχνη- μαζική κουλτούρα; Νεοελληνική ολική ιστορία; Έντεχνο λαϊκό τραγούδι; Ελληνική νεωτερικότητα; Σοσιαλιστικός ρεαλισμός; Πατριωτική αριστερά; Τέχνη και πολιτική
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
362 σ.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
Σχετικές εγγραφές (με βάση τις επισκέψεις των χρηστών)