Η γλώσσα των δελφικών χρησμών: σχέσεις μαντικής και επικής γλώσσας στους χρησμούς του μαντείου από τον 8ο ως τον 5ο προχριστιανικό αιώνα
Περίληψη
Αντικείμενο της εργασίας είναι η συγκριτική μελέτη της μαντικής γλώσσας των 44 δελφικών χρησμών σε δακτυλικό εξάμετρο από τον 8ο-5ο αιώνα π.Χ και της επικής γλώσσας του Ομήρου, του Ησιόδου, των Ύμνων, του Επικού Κύκλου, του Μαργίτη, του Αγώνα Ομήρου και Ησιόδου, των Ορφικών και έργων επηρεασμένων από το έπος, όπως η διδακτική ελεγεία και η λυρική ποίηση. Η σύγκριση αφορά το λεξιλόγιο (κοινότοπες, μη κοινότοπες λέξεις, λογότυποι) και το μέτρο. Γίνεται λέξη προς λέξη και με τη βοήθεια της λογοτυπικής ανάλυσης που πρώτος εφάρμοσε συστηματικά στα ομηρικά έπη ο Μ. Parry. Η μαντική γλώσσα παρουσιάζει ιδιαίτερα χαρακτηριστικά: λέξεις των επικών έργων αυτούσιες ή παραλλαγμένες απαντούν στην ίδια μετρική θέση και σε κάποιο χρησμικό στίχο· απλές λέξεις που απαντούν σε συνηθισμένη μετρική θέση σε διαφορετικούς επικούς στίχους απαντούν στην ίδια μετρική θέση συνδυαστικά στον ίδιο χρησμικό στίχο, δημιουργώντας δομικές μονάδες· εξωεπικοί χρησμικοί λογότυποι χρησιμοποιούνται σπάνια και σε χρησμούς α ...
περισσότερα
Περίληψη σε άλλη ds created to the standards of epos· use of rare dialectal words. Oracular words found also in Homer are usually morph-syntactically modified, revealing the composer’s desire to innovate though not to exceed the borders of epic language. Special characteristic of oracular language are the epic formulas used only once in oracular corpus although epic expressions regarded as unique were repeated. Moreover some words have been produced through phonetic similarity to epic words and occupy the same metric position. These special features as well as the strong connection to Homeric language and Hesiodic ethics and metre incorporate the oracles into the epic tradition. Linguistic and ideological connections exist between oracles and the early lyric poetry, the didactic elegy and subsequent poetic genres like tragedy. Oracle creators knew perfectly epic tradition as well as other genres of poetry, as the existence of non-epic features demonstrates. They were professional rhapsodes, possibly members of a society which was specialized in creation of oracles. The oracles are not strict imitation of Homeric epos. They were created almost freely, because the poets aimed not to compose epos but oracles in epic language. The vaticination was an oral procedure at the time of supremacy of Delphi and the composition of oracles remained oral until the decline. The authenticity of oracles cannot be determined by traditional non-functional criteria for this field, considering that oracles themselves as well as the tales which embodied them conserve evidence of oral composition, oral elaboration and oral transmission. This context of historical and false-historical evidence usually not allows us to seek the hidden historical truth. The oracles are not historical sources but religious evidence indisputable for the believers of Apollo, who trusted them because they considered them authentic.
![]() | Κατεβάστε τη διατριβή σε μορφή PDF (5.34 MB)
(Η υπηρεσία είναι διαθέσιμη μετά από δωρεάν εγγραφή)
|
Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.
|






