Η ανθρωπολογία του κακού: το πρόβλημα της θεοδικίας και οι ανθρωπολογικές προϋποθέσεις του στη σκέψη του Γρηγορίου Νύσσης

Περίληψη

Επιχειρήσαμε να προσεγγίσουμε την έννοια του κακού στη σκέψη του Γρηγορίου Νύσσης, τόσο σε επίπεδο υπερβατικό, όσο και σε επίπεδο ενδοκοσμικό. Η προσπάθειά μας χαρακτηρίστηκε από μία προτεραιότητα στη χρήση του πηγαίου υλικού, επιτρέποντας στο κείμενο να προτάξει τη δική του αλήθεια, η οποία με τον τρόπο αυτό μένει ανεπηρέαστη από τις όποιες δικές μας προβολές και προσχηματισμένες πεποιθήσεις. Σε αυτή την προοπτική νοείται και η προσπάθειά μας να εκτυλίξουμε και να φωτίσουμε τα ερωτήματα που ο ίδιος ο συγγραφέας θέτει, αλλά και να θέσουμε νέα ερωτήματα που συμπληρώνουν την προβληματική του, ή ερωτήματα που ο ίδιος ο Νύσσης δεν τόλμησε να θέσει, δεδομένου του επισκοπικού του αξιώματος, αν και γνώριζε ότι ήταν ήδη παρόντα. Αφού απορρίψαμε την παρουσία του κακού στον χώρο του υπερβατικού, τόσο ως κατηγορία του θεϊκού τρόπου ύπαρξης, όσο και ως μιας αντίθεης πραγματικότητας, στραφήκαμε στον άνθρωπο, για να τον θέσουμε ως δημιουργικό πυρήνα της παρουσίας του κακού στον κόσμο. Επισημάναμε τη ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

We attempted to represent Gregory of Nyssa’s philosophical and theo¬logical arguments, with regard to the problem of evil, in a dual perspec¬tive, both on transcendent and on immanent level. Initially, we directed ourselves towards the field of transcendent and pose the possibility of the existence of evil, both as a main fea¬ture of the divine mode of existence, as a quality existing in the world of God, and as an autonomous and independent presence existing simultaneously, but in a conflict with benevolent God. Then, we moved to the immanence and present how Gregory’s theodicy is substantiated. We demonstrated how man is rendered a creator of evil. According to Gregory, the problem of evil is perceived in clearly anthropological terms. Man is the principal cause of evil, the one bringing it to the benevolent divine creation. Gregory’s anthropodicy does not exclude God’s existence, by secularising the evil, like the movement of Enlightenment did centuries later. We attempted to approa ...
περισσότερα

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/28315
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/28315
ND
28315
Εναλλακτικός τίτλος
The anthropology of evil: the problem of theodicy and its anthropological presuppositions in the thought of Gregory of Nyssa
Συγγραφέας
Πλεξίδας, Ιωάννης (Πατρώνυμο: Γρηγόριος)
Ημερομηνία
2010
Ίδρυμα
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ). Σχολή Φιλοσοφική. Τμήμα Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής. Τομέας Φιλοσοφίας
Εξεταστική επιτροπή
Δεληβογιατζής Σωκράτης
Ζωγραφίδης Γεώργιος
Δημόπουλος Στυλιανός
Πελεγρίνης Θεοδόσης
Μάνος Ανδρέας
Αποστολόπουλος Χαράλαμπος
Δόικος Παναγιώτης
Επιστημονικό πεδίο
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και Τέχνες
Φιλοσοφία, Ηθική και Θρησκεία
Λέξεις-κλειδιά
Θεοδικία; Ανθρωποδικία; Ελεύθερη βούληση; Θάνατος; Σώμα; Σάρκα; Αποκατάσταση των πάντων; Αϋλοκρατική θεωρία; Κατηγορίες
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
296 σ.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
Σχετικές εγγραφές (με βάση τις επισκέψεις των χρηστών)