Το επιστημονικό και τεχνολογικό μουσείο ως " κείμενο ": εκπαιδευτική και επικοινωνιακή ανάλυση

Περίληψη

Στόχος της παρούσας διατριβής είναι η ανάπτυξη μιας κοινής θεωρητικής γλώσσας και ενός αναλυτικού πλαισίου για την περιγραφή των εκπαιδευτικών πρακτικών, που βρίσκονται ενσωματωμένες στο σχεδιασμό, στα δομικά και λειτουργικά χαρακτηριστικά του επιστημονικού εκθέματος. Διερευνάται ο τρόπος με τον οποίο σημειωτικά συστήματα και τρόποι (modalities) χρησιμοποιούνται και συνδυάζονται για τη δημιουργία νοήματος στην μουσειακή πρακτική, μέσω του επιστημονικού εκθέματος. Το επιστημονικό έκθεμα θεωρείται ως σύνθετο «κείμενο», το οποίο εκφέρεται με μια ποικιλία εκφραστικών μέσων και κωδίκων. Η διάταξη του μουσειακού χώρου, ο εξοπλισμός, το ενημερωτικό υλικό που χρησιμοποιείται και, ειδικότερα, τα ίδια τα εκθέματα, μέσα από το πλαίσιο της κοινωνικής σημειωτικής αποκαλύπτουν μια πληθώρα «μηνυμάτων». Τα μηνύματα αυτά δεν αφορούν μόνον το εκθεσιακό περιεχόμενο, δηλαδή το θέμα που πραγματεύεται το έκθεμα. Πέραν από την «ορατή», ή «προφανή» επικοινωνιακή λειτουργία του εκθέματος, η οποία αφορά στην ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

This doctoral thesis presents a theoretical language and a theoretical frame in order to describe the pedagogic practices embodied in the science exhibit, in its conceptual, structural and operational features. Social semiotic and socio-epistemic approaches are combined in this approach. The science exhibit is approached as a pedagogic ‘text’, as a multi-semiotic representation with a conventional character and signification qualities. The proposed theoretical language combines concepts and methodology from social semiotic and particularly multimodal analysis, along with the socio-epistemic concerns of Bernstein’s theory of cultural codes. The concepts of classification, framing and formality are employed in order to analyse the science exhibit as an instance of ‘recontextualized’ scientific knowledge. This theoretical framework allows the exploration, in a systematic way, of issues such as the relation between the way scientific knowledge is recontextualized into science exhibit kn ...
περισσότερα

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/27378
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/27378
ND
27378
Εναλλακτικός τίτλος
The museum of science and technology as a text: educational and communication analysis
Συγγραφέας
Ανυφαντή, Γλυκερία (Πατρώνυμο: Αριστείδης)
Ημερομηνία
2009
Ίδρυμα
Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου. Σχολή Κοινωνικών Επιστημών. Τμήμα Κοινωνικής και Εκπαιδευτικής Πολιτικής
Εξεταστική επιτροπή
Χατζηνικήτα Βασιλεία
Τσατσαρώνη Άννα
Δημόπουλος Κωνσταντίνος
Τζιμογιάννης Αθανάσιος
Ραβάνης Κωνσταντίνος
Μπαγάκης Γεώργιος
Κολιόπουλος Δημήτριος
Επιστημονικό πεδίο
Κοινωνικές Επιστήμες
Εκπαίδευση
Κοινωνιολογία
Λέξεις-κλειδιά
Επιστημονικό μουσείο; Επιστημονικό κέντρο; Επιστημονικό έκθεμα; Κοινωνική σημειωτική; Παιδαγωγικές πρακτικές; Θεωρία πολιτισμικών κωδίκων; Κοινωνιολογία εκπαίδευσης
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
400 σ., εικ., πιν., σχημ., ευρ.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
Σχετικές εγγραφές (με βάση τις επισκέψεις των χρηστών)