Η αυτονομία της καλλιτεχνικής σύνθεσης: το δίδαγμα του μοντερνισμού

Περίληψη

Όποιος ασχολείται με τα ζητήματα της δημιουργίας της τέχνης δύσκολα παραβλέπει το γεγονός ότι το μεγαλύτερο μέρος της τέχνης του 20ου αιώνα ειδικά των αρχών στοχεύει στη διερεύνηση ερωτημάτων που αφορούν τη διαδικασία παράγωγης της τέχνης. Η μοντέρνα τέχνη στρέφεται σε εσωτερικά ή εγγενή ζητήματα της τέχνης και κυρίως σε ζητήματα που αφορούν τη μορφή ενώ ζωγράφοι όπως ο Kandinsky ή ο Mondrian δίνουν στους πίνακές τους τον τίτλο «Σύνθεση» δηλώνοντας έτσι ευθέως ότι τα έργα τους δεν απεικονίζουν πάρα την ίδια τη διαδικασία σύστασής τους. Για πρώτη φορά η τέχνη δηλώνει ότι ένας πίνακας μπορεί να μην αναπαριστά κάτι, να μην έχει (αναπαραστατικό) περιεχόμενο άλλα απλώς με έναν αυτοαναφορικό ελιγμό να απεικονίζει την ίδια τη συστατική του διαδικασία. Ωστόσο, τόσο η τέχνη που εστιάζει στη μορφή και θέτει το περιεχόμενο σε δεύτερο πλάνο όσο και η θεώρηση της τέχνης που επιδιώκει κάτι τέτοιο δηλαδή η φορμαλιστική τέχνη ή η φορμαλιστική οπτική επί της τέχνης έχει υποστεί σοβαρή κριτική. Σύμφωνα ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

The biggest part of 20th century art and especially the art of the beginning of the century focuses on issues which have to do with the making of an artwork. Modernist art concentrates upon the internal or intrinsic problems of each art or in other words upon problems of the form while painters like Kandinsky or Mondrian give to their paintings the title “Composition” declaring thus, that their works merely show the process of their own making. For the first time, art declares that a tableau can be non representational have no content or be self referential. However, the art which turned form into its theme as well as art evaluation which focuses on art’s form and leaves aside its content namely formalist art or formalist criticism have been seriously criticized. According to this criticism formalism by focusing on the form and by leaving aside the content cannot account for the connection between art and social life and as a result it expels art from the world and turns it into an unj ...
περισσότερα

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/26801
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/26801
ND
26801
Εναλλακτικός τίτλος
The autonomy of artistic composition: The lesson of modernism
Συγγραφέας
Παπλωματά, Αικατερίνη (Πατρώνυμο: Χρήστος)
Ημερομηνία
2011
Ίδρυμα
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ). Τμήμα Μεθοδολογίας, Ιστορίας και Θεωρίας της Επιστήμης
Εξεταστική επιτροπή
Νεχαμάς Αλέξανδρος
Ξηροπαϊδής Γεώργιος
Μπαλτάς Αριστείδης
Ζήκα Φωτεινή
Ιεροδιακόνου Αικατερίνη
Κιντή Βασιλική
Βλαγκόπουλος Παναγιώτης
Επιστημονικό πεδίο
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και ΤέχνεςΦιλοσοφία, Ηθική και Θρησκεία
Λέξεις-κλειδιά
Αισθητική; Μοντερνισμός; Φορμαλισμός; Αυτονομία; Σύνθεση; Μορφή; Πρόθεση; Σκοπιμότητα
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
341 σ.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
Σχετικές εγγραφές (με βάση τις επισκέψεις των χρηστών)