Ακαδημαϊκές τάσεις της εκκλησιαστικής ζωγραφικής στην Ελλάδα κατά τον 19ο αιώνα: πολιτισμικά και εικονογραφικά ζητήματα

Περίληψη

Σκοπός της διατριβής ήταν η μελέτη της εκκλησιαστικής ζωγραφικής στην Ελλάδα από το 1830 μέχρι τις αρχές του 20ου αι. Κύριες περιοχές έρευνας ήταν η Στερεά Ελλάδα, η Πελοπόννησος, τα νησιά του κεντρικού Αιγαίου και η νότια Θεσσαλία. Μεθοδολογικά ακολουθήσαμε ένα διεπιστημονικό σχήμα τεσσάρων επιπέδων ανάλυσης: (α) οι ναοί, οι τοπικές κοινωνίες, το εικονογραφικό υλικό και η εικονογραφική του ανάλυση, (β) ο καλλιτέχνης η εκπαίδευσή του και οι τεχνοτροπικές τάσεις, (γ) ο ιδεολογικός και ο κοινωνικός περίγυρος του έργου, (δ) η πολιτισμική και η λατρευτική νοηματοδότηση. Τα κύρια συμπεράσματα της έρευνάς μας είναι τα ακόλουθα: (α) Η ανέγερση νέων μεγάλων ναών μετά την ίδρυση του ανεξάρτητου ελληνικού κράτους βοηθά την εκκλησιαστική τέχνη να εξελιχθεί σε νέους δρόμους. (β) Στο πεδίο της τεχνοτροπικής φυσιογνωμίας η επικρατούσα άποψη περί καθαρά δυτικότροπου προσανατολισμού της εκκλησιαστικής ζωγραφικής αποδεικνύεται εξαιρετικά γενικευτική. Στην πραγματικότητα καταγράφονται πολλές ζωγραφικές ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

The aim of the present thesis was the study of ecclesiastical painting in Greece from 1830 until the early 20th century. Main areas of research were Attic and Central Greece, Peloponnese, islands of central Aegean and South Thessaly. We followed a methodological scheme of four levels of analysis, which are: (a) the churches, the iconographic material and its iconographic analysis, (b) the artist and the stylistic trends, (c) the ideological and social background of the project, (d) the cultural and worship meaning. The main conclusions of our research are as follows: (a) The conditions of freedom created after 1830 helped the ecclesiastical arts to evolve in new ways with the construction of new large churches, the modern decoration and sponsorship activities of local communities. (b) As to the stylistic profile of the ecclesiastical art of the period under consideration, the prevailing view in the literature of a purely westernized orientation proved wrong. In fact, we record several ...
περισσότερα

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/23019
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/23019
ND
23019
Εναλλακτικός τίτλος
Academic trends of ecclesiastical painting in Greece during the 19th century: cultural and iconographic issues
Συγγραφέας
Γραίκος, Νικόλαος (Πατρώνυμο: Διονύσιος)
Ημερομηνία
2011
Ίδρυμα
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ). Σχολή Φιλοσοφική. Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας. Τομέας Ιστορίας της Τέχνης και Αρχαιολογίας
Εξεταστική επιτροπή
Μυκονιάτης Ηλίας
Κωτίδης Αντώνιος
Σέμογλου Αθανάσιος
Παπανικολάου Μιλτιάδης
Μέντζος Αριστοτέλης
Καζαμία-Τσέρνου Μαρία
Ζάρρα Ιλιάνα
Επιστημονικό πεδίο
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και ΤέχνεςΙστορία και Αρχαιολογία
Λέξεις-κλειδιά
Νεότερη εκκλησιαστική ζωγραφική; Εικονογραφία; Πολιτισμικές σπουδές; Οπτικές σπουδές; Θεολογία εικόνων; Ελληνική τέχνη; 19ος αιώνας; Δυτική τέχνη; Ιστορία εκπαίδευσης; Εκκλησιαστική αρχιτεκτονική
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
1206 σ., εικ.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
Σχετικές εγγραφές (με βάση τις επισκέψεις των χρηστών)