Θέατρο και μεταθέατρο: θέσεις και αντι-θέσεις πάνω στην ερμηνεία της αρχαίας τραγωδίας

Περίληψη

Η τελευταία τάση στο χώρο της ερμηνείας του αρχαίου δράματος είναι το «μεταθέατρο», το θέατρο δηλαδή του οποίου η προβληματική είναι κατά βάση αυτοαναφορική, αφού εστιάζεται στο ίδιο το θέατρο και στην ιδιότητά του ως παίγνιου που διεξάγεται σε ελεγχόμενες συνθήκες, στους όρους παραγωγής και παράστασής του, στις συμβάσεις και την αποτελεσματικότητά τους, στην εγρήγορη αυτοσυνειδησία του ποιητή-τεχνίτη, στην τέχνη του υποκριτή και το ρόλο του θεατή. Στόχος της παρούσας μελέτης είναι να επανεξετάσει το ζήτημα της μεταθεατρικής ερμηνείας της αρχαίας ελληνικής τραγωδίας στο σύνολό της και των Βακχών ειδικότερα, προκειμένου να λάβει θέση στη μακρόχρονη διχογνωμία που έχει απασχολήσει την έρευνα τις τελευταίες δεκαετίες, και να αποφανθεί για το αν οι αρχαίες τραγωδίες αποτελούν όντως πρόσφορο έδαφος για την εφαρμογή τέτοιου είδους λογοτεχνικών αναλύσεων. Στο πλαίσιο αυτό διερευνώνται φαινόμενα, όπως η προσφώνηση των θεατών, οι αυτοαναφορές του ποιητή στην τέχνη που υπηρετεί, το «θέατρο εν θε ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

The latest trend in ancient drama interpretation is “metatheatre”. The term pertains to a kind of self-referential theatre, which focuses on the theatre per se and on its status as a game played under controlled environment. It also examines the terms of theatrical production and performance, theatrical conventions and their effectiveness, while delving in the poet’s self-consciousness, in the art of acting as well as in the role of the spectators. This dissertation aims to reassess the metatheatrical interpretation of ancient Greek tragedy as a whole and of The Bacchae in particular, so as to take a stance on the age-old controversy among drama researchers and come to a conclusion as to whether ancient Greek drama can be the subject of this kind of literary analysis or not. In this framework, research focuses on phenomena such as the audience address, the poet’s self reference to its art and the “play-within-the play”. It also probes into the performance as an institution and part of ...
περισσότερα

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/18856
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/18856
ND
18856
Εναλλακτικός τίτλος
Theatre and metatheatre: theses and anti - theses on the interpretation of ancient tragedy
Συγγραφέας
Γακοπούλου, Κωνσταντίνα (Πατρώνυμο: Κωνσταντίνος)
Ημερομηνία
2008
Ίδρυμα
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ). Σχολή Φιλοσοφική. Τμήμα Φιλολογίας. Τομέας Κλασσικών Σπουδών
Εξεταστική επιτροπή
Ιακώβ Δανιήλ
Ρεγκάκος Αντώνιος
Καψωμένος Αντώνιος
Καζάζης Ιωάννης
Χρηστίδης Δημήτριος
Τσιτσιμπάκου-Βασάλου Εύα
Σιστάκου Εβίνα
Επιστημονικό πεδίο
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και Τέχνες
Γλώσσα και Λογοτεχνία
Λέξεις-κλειδιά
Ευριπίδης; Θέατρο; Μεταθέατρο; Μετατραγωδία; Δραματική ψευδαίσθηση; Αυτοαναφορικότητα; Αυτοσυνειδησία; Ορολογία, Θεατρική; Βάκχες, Τραγωδία
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
259 σ.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
Σχετικές εγγραφές (με βάση τις επισκέψεις των χρηστών)