Περίληψη
Η παρούσα μελέτη ερευνά τα εκπαιδευτικά δρώμενα στην Ορμύλια Χαλκιδικής κατά την περίοδο 1900-1950. Έχοντας ως επίκεντρο το δημοτικό σχολείο που λειτούργησε εκεί από το 1908 φιλοδοξεί να καταδείξει τον τρόπο της λειτουργίας του εντάσσοντάς τον όχι μόνο στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής πραγματικότητας της εποχής αλλά και στο γενικότερο ιστορικοκοινωνικό γίγνεσθαι που το πλαισιώνει. Από αυτή την άποψη, όπως αρμόζει σε όλες τις μελέτες που αφορούν την ιστορία της εκπαίδευσης, στοχεύει να παρουσιάσει τη σχολική πραγματικότητα ως αναπόσπαστο τμήμα του κοινωνικού ιστού από τον οποίο διαμορφώνεται και ταυτόχρονα τον διαμορφώνει καταδεικνύοντας την αμφίδρομη σχέση της εκπαίδευσης με την κοινωνία. Η εργασία θα επικεντρωθεί στη μελέτη των σχολικών εγγράφων που έχουν διασωθεί με πληρότητα. Τα μαθητολόγια όλων των ετών (από το 1908 ως το 1950), οι γενικοί έλεγχοι, οι έλεγχοι διαγωγής, τα αποδεικτικά μεταγραφών και τα απολυτήρια αποτελούν τις κύριες πηγές της παρούσας έρευνας. Το Φιρμάνι του Αβδούλ Χα ...
Η παρούσα μελέτη ερευνά τα εκπαιδευτικά δρώμενα στην Ορμύλια Χαλκιδικής κατά την περίοδο 1900-1950. Έχοντας ως επίκεντρο το δημοτικό σχολείο που λειτούργησε εκεί από το 1908 φιλοδοξεί να καταδείξει τον τρόπο της λειτουργίας του εντάσσοντάς τον όχι μόνο στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής πραγματικότητας της εποχής αλλά και στο γενικότερο ιστορικοκοινωνικό γίγνεσθαι που το πλαισιώνει. Από αυτή την άποψη, όπως αρμόζει σε όλες τις μελέτες που αφορούν την ιστορία της εκπαίδευσης, στοχεύει να παρουσιάσει τη σχολική πραγματικότητα ως αναπόσπαστο τμήμα του κοινωνικού ιστού από τον οποίο διαμορφώνεται και ταυτόχρονα τον διαμορφώνει καταδεικνύοντας την αμφίδρομη σχέση της εκπαίδευσης με την κοινωνία. Η εργασία θα επικεντρωθεί στη μελέτη των σχολικών εγγράφων που έχουν διασωθεί με πληρότητα. Τα μαθητολόγια όλων των ετών (από το 1908 ως το 1950), οι γενικοί έλεγχοι, οι έλεγχοι διαγωγής, τα αποδεικτικά μεταγραφών και τα απολυτήρια αποτελούν τις κύριες πηγές της παρούσας έρευνας. Το Φιρμάνι του Αβδούλ Χαμίτ, η αρθρογραφία για την εποχή, οι προφορικές μαρτυρίες και οι αναφορές στην ευρύτερη εκπαιδευτική κατάσταση της Χαλκιδικής αποτελούν συμπληρωματικές πηγές που διαφωτίζουν πληρέστερα τη λειτουργία του σχολείου της Ορμύλιας όχι με τρόπο ξεκομμένο από το κλίμα της εποχής αλλά εντασσόμενο στο γενικότερο πλαίσιο της εκπαιδευτικής πραγματικότητας. Ως μέθοδος έρευνας υιοθετήθηκε η τεχνική της ανάλυσης περιεχομένου, που θεωρείται η προσφορότερη μέθοδος για τη μελέτη γραπτών τεκμηρίων και η οποία μπορεί να εφαρμοστεί σε επιλεγμένες πλευρές της ιστορικής έρευνας στην εκπαίδευση, όπως για παράδειγμα στην ανάλυση εκπαιδευτικών ντοκουμέντων. Η ιστορικο – συγκριτική μέθοδος συμπληρώνει την ανάλυση του περιεχομένου καθώς είναι σε θέση να αποσαφηνίζει την πορεία των εκπαιδευτικών τεκταινόμενων μέσα στις δεκαετίες. Τα συμπεράσματα που προκύπτουν από την έρευνα αυτή επιβεβαιώνουν την εκπαιδευτική ανισότητα που σχετίζεται πρωτίστως με την κοινωνική προέλευση και το φύλο. Τα κύρια θύματα της εκπαιδευτικής ανισότητας είναι τα παιδιά των αγροτών, των εργατών και οι γυναίκες. Βέβαια υπάρχει μια τάση εξισορρόπησης με το πέρασμα των χρόνων και την ένταξη του σχολείου στον κρατικό κορμό, αλλά σε καμία περίπτωση δεν μπορούμε να ισχυριστούμε την εξάλειψή τους. Οι φανερές αυτές εκπαιδευτικές ανισότητες θα ισχύσουν μέχρι το τέλος της υπό μελέτης περιόδου.
περισσότερα
Περίληψη σε άλλη γλώσσα
The following PhD Thesis analyzes the educational events in Ormylia, Chalkidiki, during the period 1900-1950. More specifically, it focuses on the Primary School that was established in Ormylia in 1908 and presents its operation on the basis of the educational reality of this era, as well as the social and historical framework of the above mentioned period. Moreover, the aim of this Research, as a part of the wider field of the Research on the History of Education, is to present the school conditions and undoubtedly the school reality as a fragment of the social tissue that affects and is affected by the educational factors. This PhD Thesis presents and analyses the authentic school material of the Primary School in Ormylia overall. All the student reports from 1908 to 1950 including the students’ grades reports, the behavioral reports, the reports concerning students’ transfers to another school, as well as the Primary School Diplomas have been collected and researched as the original ...
The following PhD Thesis analyzes the educational events in Ormylia, Chalkidiki, during the period 1900-1950. More specifically, it focuses on the Primary School that was established in Ormylia in 1908 and presents its operation on the basis of the educational reality of this era, as well as the social and historical framework of the above mentioned period. Moreover, the aim of this Research, as a part of the wider field of the Research on the History of Education, is to present the school conditions and undoubtedly the school reality as a fragment of the social tissue that affects and is affected by the educational factors. This PhD Thesis presents and analyses the authentic school material of the Primary School in Ormylia overall. All the student reports from 1908 to 1950 including the students’ grades reports, the behavioral reports, the reports concerning students’ transfers to another school, as well as the Primary School Diplomas have been collected and researched as the original historical documents in this PhD Thesis. Furthermore, the researcher presents and analyzes- as secondary sources, yet really important for the aim of this research- Abdul Hamid’s Firmani regarding the establishment of the Ormylia Primary School, various newspaper articles written about the specific historical period, oral testimonies and reports concerning the educational situation of Halkidiki from 1908 to 1950. Content Analysis was the main research method used in this PhD Thesis. Content Analysis is considered as the best method to analyze written sources, thus it can be implemented on selected aspects of the research on the field of the History of Education, such as the educational documents. The Historical-Comparative Method was used as the second research method of this PhD Thesis, in order to help the content analysis be more accurate and clarify the specific educational conditions and their changes through the decades. The conclusions of this research confirm that there were educational inequalities in the specific period that has been researched and analyzed. First of all, these inequalities concern students’ social status and secondly students’ sex. More specifically, farmers’ and workers’ children, as well as women were the main victims. Another important conclusion is the fact that these inequalities were decreased as the years passed by and after the school’s inclusion in the Greek State, since Ormylias’ liberation from the Ottoman Occupation. Nonetheless, these inequalities remain till the end of the period that this PhD analyzes.
περισσότερα