Περίληψη
Οι μεταφορές είναι άρρηκτα συνδεδεμένες με την οικονομική ανάπτυξη και την ευημερία. Η χρήση των οχημάτων έχει βελτιώσει τη ζωή του καθενός και τις κοινωνίες. Η διεύρυνση των οδικών μεταφορών δημιουργεί ευκαιρίες για αύξηση κεφαλαίων και ευημερίας μέσω των αγορών. Η οδήγηση συνιστά σημαντικό κομμάτι της καθημερινότητα των ενηλίκων. Οι ίδιοι οδηγοί ενδέχεται να παρουσιάσουν διαφορετικές οδηγικές συμπεριφορές, διαφορετική απόδοση και να διατρέχουν διαφορετικούς κινδύνους σε δυο διαφορετικές χώρες, με σχεδόν τις ίδιες κλιματικές συνθήκες, αλλά διαφορετικούς κανονισμούς και πρακτικές οδικής κυκλοφορίας, ευαισθητοποίησης του κοινού και κυβερνητικές πολιτικές. Ένα από τα αρνητικά αποτελέσματα της ολοένα αυξανόμενης χρήσης των οχημάτων είναι οι αυξανόμενες απώλειες από τα τροχαία ατυχήματα, πιο συγκεκριμένα, 1.19 εκατομμύρια ανθρώπων ετησίως χάνουν τη ζωή τους, ενώ 20 έως 50 εκατομμύρια άνθρωποι τραυματίζονται. Τα τροχαία ατυχήματα κοστίζουν το 3% του ακαθάριστου εγχώριου προϊόντος και επιβαρ ...
Οι μεταφορές είναι άρρηκτα συνδεδεμένες με την οικονομική ανάπτυξη και την ευημερία. Η χρήση των οχημάτων έχει βελτιώσει τη ζωή του καθενός και τις κοινωνίες. Η διεύρυνση των οδικών μεταφορών δημιουργεί ευκαιρίες για αύξηση κεφαλαίων και ευημερίας μέσω των αγορών. Η οδήγηση συνιστά σημαντικό κομμάτι της καθημερινότητα των ενηλίκων. Οι ίδιοι οδηγοί ενδέχεται να παρουσιάσουν διαφορετικές οδηγικές συμπεριφορές, διαφορετική απόδοση και να διατρέχουν διαφορετικούς κινδύνους σε δυο διαφορετικές χώρες, με σχεδόν τις ίδιες κλιματικές συνθήκες, αλλά διαφορετικούς κανονισμούς και πρακτικές οδικής κυκλοφορίας, ευαισθητοποίησης του κοινού και κυβερνητικές πολιτικές. Ένα από τα αρνητικά αποτελέσματα της ολοένα αυξανόμενης χρήσης των οχημάτων είναι οι αυξανόμενες απώλειες από τα τροχαία ατυχήματα, πιο συγκεκριμένα, 1.19 εκατομμύρια ανθρώπων ετησίως χάνουν τη ζωή τους, ενώ 20 έως 50 εκατομμύρια άνθρωποι τραυματίζονται. Τα τροχαία ατυχήματα κοστίζουν το 3% του ακαθάριστου εγχώριου προϊόντος και επιβαρύνουν οικονομικά τα θύματα και τους συγγενείς τους λόγω του κόστους θεραπείας και της απώλειας παραγωγικότητας. Οι απώλειες των τροχαίων ατυχημάτων δεν είναι μόνο υλικής φύσης, με την έννοια της απώλειας παραγωγικότητας, των ιατροφαρμακευτικών εξόδων και της απώλειας περιουσιών, αλλά και άυλης με τη μορφή του πόνου και της οδύνης που βιώνουν τα θύματα των τροχαίων ατυχημάτων και οι άνθρωποι που είναι κοντά τους. Τα τροχαία ατυχήματα έχουν αναδειχθεί σε σημαντικό ζήτημα της δημόσιας υγείας, αποτελώντας την έβδομη αιτία θανάτων και αναπηρίας στην Ελλάδα. Τα τροχαία ατυχήματα οφείλονται σε έναν ή συνδυασμό κοινωνικό-οικονομικών και τεχνικών παραγόντων, ο προσδιορισμός των οποίων μπορεί να οδηγήσει στη δημιουργία εργαλείων που θα μειώσουν τα οδικά ατυχήματα και τις απώλειες που προκαλούν. Συμπληρωματικά, η έρευνα γύρω από την οδηγική συμπεριφορά και τα τροχαία ατυχήματα έχει αναδείξει ως σημαντικό τον ανθρώπινο παράγοντα και τη συναισθηματική κατάσταση του οδηγού, δίνοντας έμφαση στη σπουδαιότητα της επίδρασης των έντονων συναισθημάτων στην οδηγική απόδοση. Η παρούσα διδακτορική διατριβή έχει σαν στόχο να συνεισφέρει σε αυτό το πεδίο της έρευνας, αναδεικνύοντας κοινωνικό-οικονομικούς παράγοντες και συμπεριφορικά χαρακτηριστικά που επηρεάζουν τα τροχαία ατυχήματα στην Ελλάδα. Για να επιτευχθεί αυτός ο ερευνητικό σκοπός, η διατριβή εστιάζει στη σχέση μεταξύ των τροχαίων ατυχημάτων και τεσσάρων κύριων παραγόντων, οι οποίοι είναι ο τουρισμός, η πανδημία του COVID-19, η πολιτική αβεβαιότητα, και οι τιμές των καυσίμων. Για την ανάδειξη αυτής της σχέσης χρησιμοποιούνται οικονομετρικές μέθοδοι. Τα οικονομετρικά μοντέλα που χρησιμοποιούνται έχουν κατασκευαστεί από τα συλλεχθέντα οικονομικά, δημογραφικά, μετεωρολογικά δεδομένα και τα δεδομένα έκθεσης κινδύνου και τουρισμού, με τη χρήση των μεθόδων της παλινδρόμησης Poisson, διαφορών σε διαφορές, και της γενικευμένης μορφής της αυτοπαλίνδρομης υπό-συνθήκη ετεροσκεδαστικότητας. Τα ευρήματα ποσοτικοποιούν την επίδραση των τεσσάρων παραγόντων στα τροχαία ατυχήματα, αναδεικνύοντας πολιτικές που μπορούν να βοηθήσουν στη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων και των απωλειών τους. Η διατριβή αυτή αναδεικνύει την επίδραση του τουρισμού στα τροχαία ατυχήματα στην Ελλάδα, εντοπίζοντας πιο σημαντική τη συνεισφορά των αλλοδαπών επισκεπτών στα οδικά ατυχήματα που καταλήγουν σε σοβαρό τραυματισμό ή θάνατο, συνιστώντας την ανάγκη να συμπεριληφθούν οι εγχώριοι και αλλοδαποί τουρίστες στον εθνικό σχεδιασμό των πολιτικών ασφαλούς οδήγησης. Τα τελευταία αποτελέσματα διευρύνθηκαν με τη διερεύνηση της περιόδου της πανδημίας του COVID-19 και της περιόδου μετά την άρση των περιορισμών των μετακινήσεων, αναδεικνύοντας μια μικρή μείωση των τροχαίων ατυχημάτων -κατά τη διάρκεια των περιορισμών- την οποία διαδέχεται μια αύξηση μετά από το άνοιγμα των συνόρων στους επισκέπτες, συγκριτικά με το τι θα αναμένονταν στην περίπτωση που δεν υπήρχε η πανδημία. Το τελευταίο υποδεικνύει ότι η αύξηση των συγκρούσεων των οχημάτων, στην τουριστική μετά-COVID-19 περίοδο, δεν μπορεί να αποδοθεί αποκλειστικά στην αργοπορημένη προσέλευση τουριστών, οι αλλαγές στην ψυχική υγεία και την ευεξία των ανθρώπων κατά τη διάρκεια των κυβερνητικών περιορισμών επηρέασε τις οδικές συνήθειες και συμπεριφορές, οι οποίες είχαν σημαντικό αντίκτυπο στα τροχαία ατυχήματα. Τέτοιου είδους παρεμβάσεις σαν τον περιορισμό των μετακινήσεων μπορούν να έχουν δευτερογενείς επιπτώσεις, οπότε ο τρόπος εφαρμογής τους στο μέλλον θα πρέπει να επανεξεταστεί από την πολιτεία. Ενισχύοντας την βιβλιογραφία γύρω από τα συμπεριφορικά πρότυπα που επηρεάζουν τα οδικά ατυχήματα η διατριβή αυτή εξέτασε μια περίοδο μεγάλης αβεβαιότητας, αναδεικνύοντας ότι το δημοψήφισμα του 2015 στην Ελλάδα είχε βραχυπρόθεσμα επιπτώσεις στις απώλειες λόγω των τροχαίων ατυχημάτων, αποδεικνύοντας ότι τα αρνητικά συναισθήματα και το άγχος, εξαιτίας της οικονομικής και πολιτικής αβεβαιότητας, μπορούν να ενισχύσουν επικίνδυνες οδηγικές συμπεριφορές. Τα ευρήματα προτείνουν ότι επιπλέον μέτρα αποτροπής ατυχημάτων είναι απαραίτητα σε περιόδους υψηλής αβεβαιότητας. Σχετικά με τον τελευταίο από τους παράγοντες που εξετάζει η παρούσα διατριβή, υποδεικνύεται ότι υπάρχει αρνητική σχέση μεταξύ των τιμών των καυσίμων και των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων και θετική σχέση μεταξύ των τιμών των καυσίμων και των τροχαίων ατυχημάτων με ελαφρούς τραυματισμούς. Περαιτέρω ανάλυση των συλλεχθέντων δεδομένων αποκαλύπτει θετική σχέση μεταξύ των τροχαίων ατυχημάτων στα οποία συμμετέχουν δίκυκλα οχήματα και των τιμών των καυσίμων, παρουσιάζοντας ως αναγκαία την ενίσχυση πολιτικών που θα στοχεύουν στην ασφάλεια των δικυκλιστών σε περιόδους υψηλών τιμών καυσίμων.
περισσότερα
Περίληψη σε άλλη γλώσσα
Transportation is strongly related to economic development and prosperity. The lives of individuals and society have been improved by motorization. The expansion of road transport brings opportunities for wealth and prosperity through increased commerce. Driving is an activity that most adults engage in daily. The same drivers can engage in different driver behaviors, display different performances, and pose different risks in two different countries, with roughly the same climate but different traffic safety regulations, practices, public awareness, and government policies. A side effect of the increasing motorization will be the increase in road traffic accidents, which are responsible for 1.19 million fatalities worldwide each year, leave between 20 and 50 million people with non-fatal injuries, and cost countries 3% of their gross domestic product. In addition, traffic accidents incur an economic burden on victims and their families through treatment costs and loss of productivity. ...
Transportation is strongly related to economic development and prosperity. The lives of individuals and society have been improved by motorization. The expansion of road transport brings opportunities for wealth and prosperity through increased commerce. Driving is an activity that most adults engage in daily. The same drivers can engage in different driver behaviors, display different performances, and pose different risks in two different countries, with roughly the same climate but different traffic safety regulations, practices, public awareness, and government policies. A side effect of the increasing motorization will be the increase in road traffic accidents, which are responsible for 1.19 million fatalities worldwide each year, leave between 20 and 50 million people with non-fatal injuries, and cost countries 3% of their gross domestic product. In addition, traffic accidents incur an economic burden on victims and their families through treatment costs and loss of productivity. The cost of motor vehicle collisions is not only monetary in terms of lost productivity, medical cost, and property damage but also non-monetary, concerning pain and suffering endured by victims and those associated with them. Motor vehicle collision has emerged as an important public health issue, ranking seventh in death and disability causes in Greece. Motor vehicle collision is either an independent or a combined outcome of socioeconomic and technical factors. Research in driving behavior and vehicle collisions has highlighted the key role of human factors and the emotional state of the driver, emphasizing the causal influence of strong emotion on driving performance. The identification of factors and behavioral patterns that influence traffic accidents can provide tools to reduce road traffic accident casualties. The present doctorate thesis aims to contribute to this body of research by revealing socioeconomic factors and behavioral patterns that drive road traffic accidents in Greece. To reach this research objective, this thesis focuses on the relationship between road traffic accidents and four major topics, namely, tourism, the COVID-19 pandemic, political uncertainty, and fuel prices. To establish this relationship econometric approaches are employed. Econometric models are constructed from collected traffic accident, economic, demographic, meteorological, risk exposure, and tourism data, with the aid of Poisson regression, difference-in-differences, and generalized autoregressive conditional heteroscedasticity techniques. The findings quantify the effect of those topics on motor vehicle collisions and provide policies that can help reduce road traffic accidents and casualties. The thesis reveals that tourism affects road accidents in Greece, with foreign travelers having a significant effect on severe injury and fatal accidents, suggesting that domestic and foreign tourists are important to the national road safety policy plan. The latter results were enhanced by investigating the period during the COVID-19 pandemic and after the lift of transportation restrictions, revealing that a small decline in road traffic accidents during the curfew period was followed by an increase after the reopening of the borders to tourists, compared to what would have been expected in the absence of the pandemic. The latter indicates that the increase in vehicle collisions cannot be attributed solely to tourists’ late arrivals; changes in mental health and well-being of people during government restrictions influence driving habits and behavior, which had a major impact on vehicle collisions. Interventions similar to curfews can have spill-over effects such as traffic accidents, and the way those are applied in the future should be reconsidered by policymakers. Extending literature on behavioral patterns affecting vehicle collisions this study examines a period with high uncertainty, finding that the 2015 referendum in Greece had a short-term impact on road traffic casualties, providing evidence that negative emotions and anxiety due to economic and political uncertainty could promote dangerous driving behavior. Findings suggest that further preventive and traffic measures may be needed during periods of high uncertainty. The present thesis provides evidence that there is a negative relationship between fuel prices and fatal traffic accidents and a positive relationship between fuel prices and light-injury traffic accidents. Further analysis of collected data reveals a positive relationship between motorcycle collisions and petrol prices, proposing that policies targeting motorcycle safety are necessary during increased fuel price periods.
περισσότερα