Από το πολιτικό τραγούδι στα "σκυλάδικα": η διαμόρφωση της λαϊκής πολιτισμικής ταυτότητας στην Ελλάδα της ύστερης μεταπολίτευσης

Περίληψη

H παρούσα διδακτορική διατριβή πραγματεύεται τις διαδικασίες συγκρότησης της «λαϊκής» κοινωνικής και πολιτιστικής ταυτότητας στην Ελλάδα κατά την περίοδο της πρώιμης και ύστερης μεταπολιτευτικής περιόδου, εστιάζοντας συγκεκριμένα στην περίοδο από το 1974 έως το 1989. Ειδικότερα, στοχεύει στη διερεύνηση των μεταβολών που συντελούνται στο χώρο της λαϊκής κουλτούρας κατά την περίοδο αυτή, με πιο σημαντική τη μετάβαση από την περίοδο κυριαρχίας του πολιτικού τραγουδιού στο χρονικό διάστημα μεταξύ 1974 και 1977, έως τη σταδιακή ανάδυση της σκηνής του «σκυλάδικου» και της «μεγάλης πίστας» κατά τη δεκαετία του 1980. Παράλληλα, η έρευνα θα στραφεί στις κεντρικότερες πτυχές αυτών των μεταβολών, όπως η απενοχοποίηση του στοιχείου του «γλεντιού», μια τάση που βρίσκεται σε αντίθεση με τα ειωθότα της προδικτατορικής περιόδου. Επιπροσθέτως, η διατριβή εστιάζει στην πρόσληψη των μεταβολών αυτών από ολόκληρο το πολιτικό και κομματικό φάσμα. Πιο συγκεκριμένα, θα εξεταστούν οι διαφορετικές στρατηγικές π ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

This doctoral thesis deals with the processes of the constitution of the “popular” social and cultural identity in Greece during the period right after the Restoration of Democracy (Metapolitefsi), especially between 1974 and 1989. In particular, it aims to research the changes that happened in the field of popular culture, most importantly the transition from the dominance of the “political song” in the period between 1974 and 1977, to the gradual emergence of the "skyladiko" scene from then on. At the same time, this thesis emphasizes the most crucial aspects of these changes, such as the legitimization of the element of 'revelry' (“glenti”), a trend that stands in opposition with the ethos of the pre-dictatorial period. Furthermore, this thesis focuses on the reception of these changes by the Greek political parties. More specifically, it examines the reception strategies of popular music by the two major parties, PASOK and New Democracy, by the two Communist Parties, as well as by ...
περισσότερα
Η διατριβή είναι δεσμευμένη από τον συγγραφέα  (μέχρι και: 7/2025)
DOI
10.12681/eadd/55227
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/55227
ND
55227
Εναλλακτικός τίτλος
From songs with political context to "skyladiko": the composition of the popular cultural identity in Greece during the third hellenic democracy
Συγγραφέας
Κανέλλος, Γεώργιος (Πατρώνυμο: Σαράντης)
Ημερομηνία
2023
Ίδρυμα
Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών. Σχολή Πολιτικών Επιστημών. Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Ιστορίας
Εξεταστική επιτροπή
Ανδριάκαινα Ελένη
Βεντούρα Αικατερίνη
Παναγιωτόπουλος Παναγιώτης
Αθανασιάδης Θεοχάρης
Οικονόμου Λεωνίδας
Χατζηκυριάκου Αντώνιος
Κούζας Γεώργιος
Επιστημονικό πεδίο
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και ΤέχνεςΙστορία και Αρχαιολογία ➨ Σύγχρονη ιστορία
Λέξεις-κλειδιά
Λαϊκή μουσική; Πολιτικά κόμματα
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.