Ο πατριωτισμός και οι μεταμορφώσεις του στις ηρωικές παραστάσεις του Καραγκιόζη: όψεις της ιδεολογίας των θεατών

Περίληψη

Η παρούσα μελέτη φιλοδοξεί να αποτελέσει κρίκο στην ερευνητική αλυσίδα του θεάτρου σκιών και να οξύνει το επιστημονικό ενδιαφέρον ιδιαίτερα στο ειδολογικό πεδίο, στο οποίο και ανοίγεται κατεξοχήν με την έρευνα για τις ηρωικές παραστάσεις, ερχόμενη να καλύψει κατά το δυνατόν την αντίστοιχη βιβλιογραφική απουσία. Η πορεία της έρευνάς μας ευρύτερα στον ελληνικό χώρο έρχεται, αφενός, να συμβάλει στην ανάδειξη της επικράτειας του θεάματος και, αφετέρου, να συναντήσει την πλατιά ή και άλλοτε πιο συγκρατημένη θέση της ηρωικής και παράλληλα της λησταρχικής παράδοσης ως προς τον ορίζοντα του πατριωτισμού και μεταμορφώσεών του σε αστικά κέντρα και σε επαρχιακούς τόπους, ηπειρωτικούς ή νησιωτικούς, στη διάρκεια σχεδόν εκατό χρόνων, από το 1883, έτος πρώτης γνωστής παράστασης ηρωικής πνοής και δράσης, μέχρι και το 1974 ως ιστορικό-συμβατικό terminum, με την υπόθεση ότι η μεταπολίτευση σηματοδοτεί την υποχώρηση των δεδομένων τρόπων ηρωισμού του θεάματος. Απαραίτητη είναι βέβαια για τη μελέτη των ηρ ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

The present study aspires to put a link in the chain of Greek Shadow Theatre’s (Karagkiozis) research as well as to advance scholarly interest in the field, especially in the issue of the genre’s criticism; so, it covers the pertinent bibliographic gap as much as possible. On the one hand, it uncovers the geographical spreading of the genre over Greece, and on the other hand, it propounds the significance of its heroic and bandit plays regarding to patriotism and its transformations in urban and provincial areas. The range of our research stretches from 1883, year of the first known performance with a heroic character and action, until 1974, which is a historical-conventional terminum, since the regime change (Metapolitefsi) of that year coincides with the retreat of the spectacle’s heroism. At the same time, the examination of bandit performances (a sub-genre of the heroic plays) is deemed necessary as their heroic patriotism is often opposed to the typical values of “nation” and “rel ...
περισσότερα
DOI
10.12681/eadd/53454
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/53454
ND
53454
Εναλλακτικός τίτλος
Patriotism and its transformations in the heroic performances of modern greek shadow theatre (Karagkiozis): aspects of spectators’ ideology
Συγγραφέας
Τούλιος, Σπυρίδων (Πατρώνυμο: Σωτήριος)
Ημερομηνία
2023
Ίδρυμα
Πανεπιστήμιο Πατρών. Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών. Τμήμα Θεατρικών Σπουδών
Εξεταστική επιτροπή
Παπαγεωργίου Ιωάννα
Βασιλείου Αρετή
Σταυρακοπούλου Άννα
Γκότση Γεωργία
Ρόζη Αγγελική
Tresorukova Irina
Γεωργιάδη Κωνσταντίνα
Επιστημονικό πεδίο
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και ΤέχνεςΤέχνες (Τέχνες, Ιστορία της Τέχνης, Ερμηνευτικές Τέχνες, Μουσική) ➨ Θέατρο
Λέξεις-κλειδιά
Καραγκιόζης; Ηρωικές παραστάσεις; Λησταρχικές παραστάσεις; Πατριωτισμός; Εθνικισμός; Ταξικότητα; Θεατές
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
πιν.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.